• ida06

Vad gör ni med skinkan som blev över från julen?

Ja vad gör ni? Man kan ju inte äta pytt i panna hela tiden....Flört

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Vad gör ni med skinkan som blev över från julen?
  • 3 barnsmamman

Nä, jag har samma dilemma.
    Det står julskinka i kylen, ingen äter...

Lite goda tips!!

• Ljungan

"Hirams festskinka" är fantastiskt gott! Kan tyvärr inte receptet i huvudet, men kanske finns på nätet? Man marinerar i alla fall skinkskivor i rödvin några timmar, sen är det en sås med grädde, tomatpuré och curry tror jag... Men som sagt jag kan åetrkomma med recept!

• Anna79a

Jag å Anton gjorde en god pastasås igår:

Skinka i bitar
    Lök
    Färska champinjoner
    Brynes ihop
    Färskost Vitlök o örter
    Lättcreme fraiche
    Salt o peppar
    Rörs ihop å så har man pasta till

Supergott!!

(¯`°?.¸ ♥ Mamma till underbara Anton född 050924 ♥ ¸.?°´¯)
  • flygare

vi tärnade och gjorde ost och skink paj

• Ljungan

Hittade det! Måste smakas, med ris och god grönsallad - mums!

Drömskinka

Det kanske känns avlägset att tänka på de dagar när julmaten inte känns lika lockande längre men när de kommer har vi det bästa receptet för att ta vara på överbliven julskinka. Det är Hirams recept Drömskinka.

12 skivor julskinka (beroende på storlek och tjocklek)
    madeira, portvin eller sherry
    4 dl grädde (eller matlagningsgrädde och lite mjöl)
    3 msk tomatpuré eller chilisås
    1 tsk curry

Marinera skivorna i vinet, vi brukar föredra madeira, i några timmar. Smörj en ugnsfast form och lägg i skivorna. Blanda grädde, tomatpuré och curry och häll det över skinkan. Sätt in i ugnen - 45 minuter i 200 grader. Ris och sallad är gott till.

• Razzla

Har också gjort pastasås och tänkte tärna ner lite som jag fryser in och sen kan ha i pastagratängen..

• Katt123

Ska göra hemagjord pizza idag med skinkan som är kvar. Det gör vi varje år, det är så gott!

• hib58

Jag tar antingen en smördegsrulle eller gör en pizza deg.
    Sen lägger jag lite vad jag har hemma. Igår blev det ett tunt lager ketchup ,sen la jag på skinka, purjolök, svamp, pizzakrydda samt ett lager god ost riven eller bara skivad på vanligt vis.
    Brukar ha olika på nästan var gång. Kan variera väldigt. Sen brukar jag grädda den som den ligger , ibland rullar jag ihop den och skär den i mitar som kanelbullar och sen gräddar jag dem.

• smalin

Måste instämma att drömskinkan med sherry är suuuuuupergod.Rena festmåltiden faktiskt.Testa och njut!

Svar på tråden Vad gör ni med skinkan som blev över från julen?