• tvåbarnsmimmi

vad är EGENTID....????

Hejsan alla här inne....!!!

Nu är det så att jag och min man är väldigt olika och tycker att ordet EGENTID betyder olika också.

Vi skulle bli glada om DU/NI vill skriva vad egentid betyder för dig..??
    Vad gör du på din egentid och vad gör din kille/man/sambo på sin egentid...????

Tycker att detta är en disskution som aldrig tar slut...

För mig kan egentid vara vad som helst som man bestämmer sig för att göra på egen hand. Gå ut och shoppa eller gå och träna. Eller bara få sitta på toa i 5 min i fred...

Hoppas att ni svarar på detta så att jag och maken kan få en blick på hur ni förvarar er egentid.

• Svar på tråden vad är EGENTID....????
  • L E A

man80 - jag tror att du kan ha rätt i en del av ditt resonemang, jag själv tog mig inte egentid när jag hade småttingar för jag såg det som just stress att få till den tiden. Men jag tror oxå att man mår bättre av att försöka få till en egentid nån gång då o då, för att pausa från familj o barn.

Linnéa - Eva - Alicia
  • Åsa Ystad

Man80 och Veladis: Klokt tänkt!

• tvåbarnsmimmi

Einstein:

Jag frågade min man vad egentid e för honom.... det är väl att ta ett bad med en god bok eller sitta vid datorn ifred....

Tror att vi då ska försvinna någonstans.....

Själv tycker jag att han har MYCKET EGENTID, han spelar innebandy ungefär 3 ggr i veckan, tar fika med sin vän och har varit ute och festat mycket den senaste tiden....
    När han är hemma spelar han spel på datorn eller poker om nätterna och det vill jag kalla egentid.... Han säger att det inte är EGENTID, att han aldrig har det typ..!!

Jag är hemma med barnen och jag känner ett behov av vitid med mannen min men det har han inte tid till....Eller så vill han inte.

• fenurila K o L t

Egentid är något man får när barnen flyttar hemifrån

Julen dansar in i stugan på nätta fötter
  • L E A

tvåbarnsmimmi - min sambo hade samma resonemang som din man. Innan sin op så tränade han 3-4 dgr i veckan + match, men det var ungefär som hans andra jobb sa han så det var ju inte hans egentid. Men jag tror att han numera förstår vad jag menade när jag sa att jag tyckte att det visst var det .... nu är det jag som tränar 3 dgr i veckan o han är hemma ... låter kanske taskigt när jag skriver det så här - men han tränar ju faktiskt dagtid när jag jobbar (han är nattjobbare)

Linnéa - Eva - Alicia
  • Nötkaka

egentid= att göra det jag själv vill göra för stunden. Sitta framför datorn, läsa, titta på ett tv-program ifred, shoppa mm. Det är upp till var och en vad man vill göra.

• mjukisvicki

egentid för mig är när lillen sover och när han är hos sin pappa. eller bara den där lille stunden från det att man lämna honom hos dagmamman och sen åker till skolan. då man kan försvinna i tankarna utan att behöva oroa sig för sonen.

• Matriark

Jag resonerar väl som de flesta. Egen tid är tid man har för sig själv att göra vad man vill. För mig är det att scrappa, ta en promenad eller ett avslappnande bad, sitta vid datorn eller tv'n, gå på stan själv eller med kompis (utan barn).

Min sambo förr - resonerade att han aldrig hade "egen tid" för egen tid var för honom att få sitta ifred vid datorn och ifred var när han var ensam hemma, eller satt uppe sedan jag hade gått och lagt mig. Det var alltså inte egen tid när han satt där annars eller när han var och tränade eller träffade kompisar (det var ju "kompistid").
    Numer uppskattar han all tid utanför arbetet (egen företagare, jobbar jämt) och på kvällarna kan han sitta och spela medan jag scrappar. Han känner nog mer att det är egen tid för oss båda två för att han kan slappna av och veta att jag inte dömer honom för att han sitter och spelar en stund.
    Förr gjorde jag det, men då hade jag anledning.. Nu är det annat.

• Dino78

Allt när jag slipper ta hand om dottern.

DIF i själ och hjärta
  • Wilowa

TS: Om han tränar flera gånger i veckan och sitter mycket ostört vid datorn, så ska du kräva att få göra det samma. det är ju lika viktigt för dig att du tränar regelbundet! Visa honom på olikheterna i ert liv och kräv att det ska bli mer lika!

• tvåbarnsmimmi

einstein:
    jag kan sitta här vid datorn lite då och då, när tid finns.
    Visst, jag har sagt att jag ska ha "egentid" och prioritera mig själv efter att den lilla e född... Låter kanske egoistiskt när man säger så men jag tänkte börja träna för att bli av med mina kilon och så tänkte jag ta itu med mitt körkort som fått vänta länge....

Men som min man säger.... träna e ju inte egentid och ta körkort e väl inte heller min tid...hihi!!!
    Får se hur han klarar sej utan sin träning ett tag då han måste va med barnen.

Måste fråga er alla ännu en fråga.....

Är ni överens med sambon om vad egentid är för något..??
    Vi ska kanske separera tack vare att jag tjatar om vitid då mannen bara e intresserad av jagtid....=O(

• mjukisvicki

jag tror du måste backa när det gäller barnen. kräv att han tar en månad med lillen och du bara ja inte vet jag. jobbar eller bara åker iväg. så ska du se att han uppskattar vitid och förstår vad egentid igentligen är. ställ lite krav på honom.

• tvåbarnsmimmi

mjukisvicki:
    Låter kanske dumt men jag har sagt åt min man att han ska ta pappaledigt i minst ½ år för att se hur det egentligen är att ha barn dygnet runt... Vi får ju en lite i januari.
    Han får det att låta så enkelt,,, det är ett previlegium att ta barnen... sedan lämnar han över så fort han ska någonstans.

Jag har sagt att vi kvinnor inte bara kan göra så alltid... vara spontana och bara sticka iväg sådär, en annan måste planerea lite.

Måste säga att jag uppskattar vitid och då menar jag bara min man och jag.... han tycker att vi har det... Ja, när han kommer hem så leker han med sonen i 1 timme och han vill att jag ska titta på. För mig e det som att köra på som vanligt med barnen ju.

• Novus

Jag anser att jag/min man har egentid då man inte har barnen kring sig. Det kan vara att ta ett lååångt skumbad utan att behöva oroa sig för att barnen river huset (fö det tar mannen hand om då ), åka iväg och träna eller bara gå ut och ta en fika.

Själv har jag egentid ikväll, då ska jag och kusinen ut och göra stan osäker

• Pallas

Egentid för mig är då jag inte har huvudansvaret för barnen. Att ha huvudansvaret när barnen sover är alltså inte egentid för mig

• mimmi006

Jag göpr vad jag vill i tre timmar på fredagen och det innebär att jag brukar gå själv på stan och ev. shoppa eller fika. Egentid är att få vara ifred och kunna disponera sin tid som jag vill. Min man repar med sitt band en kväll per vecka. Det är skönt att ha bestämda dagar, så behöver ingen bli besviken

• lilla my2

Du hann före mig pallas med samma svar!! Vi tänker väldigt lika har jag märkt

Svar på tråden vad är EGENTID....????