Hur många här vet att barn ska dricka fet mjölk och fiberfattig kost?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-31 02:20:56:
Nu menar jag ÄTA fiberfattig kost, inte dricka

barn ska väl få i sig fibrer?
när jag var liten fick jag extrema problem med min mage (hård mage) för att dagisfröknarna tvingade i mig så mycket mjölk.
Fibrer är väl nyttigt för alla. Och jag dricker alltid bara den röda mjölken; Den är godast
Fet mjölk visste jag men fiberfattig kost visste jag inte.
Varifrån kommer denna information att barn inte ska äta fibrer?
undrar samma sak
Små barn , tror det är upp till ett år, kan vara äldre kan inte tillgodose sig fiber på samma sätt som vuxna. "för mycket" fiber kan ge lös avföring.
Har faktiskt stämt på min dotter, fick byta fiberrikt bröd mot mindre fiberrikt och hon fick fastare av föring. Dock så tycker hon bättre om grövre bröd än ljust. Så vi kompromissar, ""lingon grova" är någerlunda mörkt utan att vara så svårsmält som andra grovbröd.
/lotta
Vad då fiber fattig?? det är väll tvärtom...där emot skall man vänja barn succesivt vid olika fibrer eftersom de kan bli hårda i magen.
Oh enligt läkarna på barnmedecin här i göteborg, eller den jag träffa iaf så räcker det att ge grön mjölk till barn man behöver inte ge det absolut fetaste av allt. Eftersom barn får i sig så mkt fett om man just ger dem ex. yoghurt, mjölk, fett i mat osv så behöver man inte överdriva. De får i sig det de behöver ändå.
Fibrer i lagom mängd är bra. Tex gröt, fullkornsvälling osv... Däremot kanske man inte ska föda upp barnet på barkbröd direkt. Men lagom med fibrer är ingen fara!
Nyttigt fett är däremot superviktigt. Även små barn behöver fet fisk tex!
Barn skall faktiskt allrahelst dricka "!smal" mjölk....det viktiga ämnena får de i sig ändå.....och ju fetare mjölken är dessto mer farliga ämnen som på sikt kan leda sjukdomar.....ingen som håller sig uppdaterad med sånt??Men fiber e ju alltid bra för alla....
Jag ger mina två äldsta barn omega-3 från hälsokosten, eftersom vi inte äter särskilt mkt fisk.