Hur många här vet att barn ska dricka fet mjölk och fiberfattig kost?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-31 02:20:56:
Nu menar jag ÄTA fiberfattig kost, inte dricka

Jag drack inte mjölk som barn, jag tyckte inte om den. Jag mådde bra som barn. Idag dricker jag gärna mjölk (sedan jag var gravid) och jag mår fortfarande bra. Har inte märkt av att jag skulle må sämre nu än innan
Barn upp till tre år samlar bara på sig bra fetter, de samlar inte på sig kolesterol och annat dåligt fett alls. Därför kan man ge barn upp till tre år villken sorts mjölk, smör mm man vill. De ska inte vara smala heller. Efter tre år så får man ju se på sitt barn..har man ett överviktigt barn bör man nog se över dess kost annars mår barnet nog bra. OCH om man nu har ett överviktigt barn så ska man i första hand se över dess sockerintag! Hur mycket ketschup, oboy, marmelad, flingor, pulversåser och dyl äter erat barn. För det är oftast där problemet ligger...och även om ni ger dem lättmjölk och lättar smör på mackan så går de inte ner i vikt eftersom det inte är där problemen ligger.
Vi här i norden tål förövrigt mjölk pga att det engång i tiden var livsnödvändigt för oss här....pga vårat klimat. Våra kroppar anpassade sig därför till mjölken. Att laktosintolleransen ökat tror man beror mycket på invandring (som jag INTE har ngt emot)där våra gener blandas med deras. Och iom att de inte tål mjölk så förs detta över till våra barn...via generna.
Det är oxå så att små barn oftast inte är allergiska mot mjölksockert (komjölk innehåller samma mjölksocker som människans mjölk) utan mot den höga halet av proteiner. Människobarnets hjärna ska växa och utveckals mycket under första året och till det behövs mjölksockert, kalvarna skall mäst växa i kroppen och få muskler därför innehåller komjölken mycket protein. Komjölk är anpassat för kalvar, människomjölk för männsikobarn. När vi sedan blir äldre brukar det däremot vara sockret vi är allergiska mot i mjölken. Men då är vi alltså även allergiska mot människomjölk...
Mina barn får 3% mjölk och milda på mackan (inte den lätta varianten då) vi är smala som jag vet inte vad så vi behöver det.
Och det är mellanmjölk som rekomenderas från 3år..inte lättmjölk.
sturen: Självklart ska man skaffa sig kunskap (det har jag aldrig sagt att man inte ska göra ;).
Sedan finns det ju oändlig mycket information om kost och uppenbarligen så ser den olika ut beroende på var du hittar den. Så läs gärna på, men tänkt själv! :)
minatre: Vad mycket intressant du skrev om oss i norden (måste läsa mer, så jag får väl googla lite :).
Sen håller jag med om att det troligtvis är sockret som är boven, när det handlar om övervikt. Att så många äter lågfett-produkter och ändå är överviktiga säger ju en del (det borttagna fettet i livsmedel ersätts ofta med socker).
Här dricks det röd mjölk, mjöl stärker skelettet och för barn som växer är det viktigt
sturen: Ja, konstigt är det. Det konstigaste är att folk på allvar tror att eftersom de inte får ont i magen av att dricka mjölk så måste den vara bra för dem.
ThisIsMe: Tycker du att man kan dra alla individer över en kam? Alltså, att alla människor behöver exakt samma saker i sin kost? Oavsett var man bor, vilket kön man har och i vilken ålder man är osv?
Förresten, var har du hämtat din info ang människan och komjölken? *nyfiken och vill gärna läsa mer*
Om man med barn menar barn upp till 3 år, så ja
Men "barn" är ju upp till 18, så det gäller väl inte i lika hög grad för 15-åringar.
Nadja70
Nu menade jag ju inte att man ska köpa allt bvc säger, därför jag nämnde vad vårt bvc säger - uppenbarligen skiljer det sig från andra..
Dessutom innfinner sig inte mättnadskänsla förren efter ca 20 minuter.. Därför är det lätt att få i sig energi som inte ger mättnad i samma utsträckning som fast föda med fibrer osv så att magen får arbeta. Hemma hos oss släcker vi iaf törsten med vatten, äter mat för att stilla hungern och mjölk dricker man med ett syfte, tex att förbättra ett mellanmål tex ett äpple.
Men du har ju helt rätt i att alla tycker, tror, förlitar sig på olika typer av information och gagnas av att tänka själva (för det mesta iaf, finns ju andra rekommendationer vi är många som kan enas om).
ThisIsMe
Snälla tala om för mig på vilket sätt den är dålig för mig!!
Mjölk är inte dåligt och en gång i tiden var den livsnödvändig för oss i norden. Mjölk är ett nyttigt livsmedel som iofs kan ersättas med annat (som de flästa livsmedel kan) men det är dock ett nyttigt livsmedel som innehåller mycket som inte bara kalvar utan även vi människor behöver. Det ersätter inte modersmjölk...men för äldre barn och vuxna innehåller mjölken främst nyttiga ämnen och är vi inte laktosintoleranta så är den då bara bra för oss...även om det som sagt finns allternativ som även de är bra för oss..
ja att mjölk är viktigt vet jag men fiberfattigt? Vart har ni hört det? Vart står det? Någon som kan plocka fram det till mig??
Fiber är väl nyttigt och mättande? Vitt bröd tex är ju inte bra! Här äts det mörkt bröd och min 1,5åring gillar det och har inga problem med det iaf... Men om det stämmer att man inte ska äta fiber som barn så ska jag ju inte ge honom det...