Inlägg från: mästerkattenistövlar |Visa alla inlägg
  • mästerkattenistövlar

Vilken av Dr Brown flaskorna ska man ha???

Tänkt på ev. mjölkallergi? Vår kille mådde tjyvens tills vi började med mjölkfri ersättning. (den första sorten funkade inte heller, men nu mår han jättebra)

Personligen tycker jag att MAM´s Ultivent-flaskor är mycket bättre, men det är enbart för diskningens skull. Dr.Brown-flaskan funkar också bra.

Men köp stora med en gång, efter bara ett par månader så har de vuxit ur de små. Flaskorna är ju trots allt inte gratis...

• mästerkattenistövlar

Jag håller med; lattevisp is the shit i de falskorna!

Elin med Wilma- Blir det inte jox kvar i de små, små hålen? Har iofs bara gamla diskmaskiner som måttstock, men jag tänker mig att det borde lämna rester. Ska flytta till ställe med diskmaskin, så det kan ju vara bra att veta att den funkar att diska flaskor med.

• mästerkattenistövlar

TS- prova MAM Ultivent då? Då kör man skak som vanligt. Vi har också flaska med vatten i kylen, och brukar göra klart vatten i flaskorna för natten och mått upp pulvret i småglas. (Har ingen vällingdoserare ännu...)

• mästerkattenistövlar

MAM´s flaskor finns bla. på Babyproffsen och i Briobutikerna. I vissa städer finns de tydligen i vanliga mataffärer osv. men inte här.

Tycker de ser lite trevligare ut också. Men det är ju bara en bonus!

• mästerkattenistövlar

Bumbiiiii- Det är ju inte säkert att det hjälper. Flaskorna är till för att så lite luft som möjligt ska komma ner i magen, men ibland så kommer ju luft med iaf. Det kan ju vara något helt annat som orsakar magknip också. Det är ju inte jätteovanligt med känslighet mot mjölk.

Säg att det är kolik; det beror inte bara på magknip. Ingen vet med säkerhet vad all kolik beror på. Ibland är det gasig mage, ibland matallergi, ibland helt utan märkbar anledning.

Det kan ta ett tag för magen att vänja sig med så stark mat som ersättning också.

Om det inte blir bättre på något sätt, så ta kontakt med bvc. Eller prova mjölkfritt på eget bevåg och se om det gör någon skillnad.

Har du provat kolikmassagen? Jag tycker den funkar rätt bra, men man måste vara noga med att massera ett par ggr om dagen under en längra tid. Då kommer iaf ev. gaser ut lättare.

• mästerkattenistövlar

TS- Jo, definitionen av kolik är ju ett visst antal skriktimmar per dygn osv. Så om du ber om råd och hjälp genom sjukvården; var bestämd med att han inte gallskriker hysteriskt i skrikperioder. Min erfarenhet säger iaf att så fort man har problem med sin bebis så är det kolik, enligt sjukvården.

Men om han har mycket ont så tycker jag verkligen att du ska prova mjölkfritt. Skadar ju inte att testa, och om det funkar så är det ju skönt att komma på det så snart.

och ja, du ska använda diskmedel som vanligt. Mycket fett i ersättning (bröstmjölk med för den delen) så det är nog svårt att få rent dem utan.

• mästerkattenistövlar

TS- Precis det fick vi också höra! Men vår pojk har förmodligen mjölkallergi. Säg att du vill prova! De kanske har en provburk Nutramigen på bvc, annars kan du köpa det själv på Apoteket. (Kostar en hel del, men på några burkar bör man märka skillnad.)

Kolla i mjölkallergitråden under Åkomma/sjukdom om du vill läsa mer.

Svar på tråden Vilken av Dr Brown flaskorna ska man ha???