Inlägg från: Mikkel räv |Visa alla inlägg
  • Mikkel räv

INRI

Sisterjo!
    Bikt finns i ALLA kristna samfund, inklusive Svenska kyrkan - titta i en psalmbok - kyrkohandboksdelen får du se.
    Det finns inget som heter "protestantiska kyrkan".
    Ikoner är mer vanligt förekommande i ortodoxa och orientaliska kyrkor än i de romersk katolska.
    Huvudstrukturen i en gudstjänst i den romersk-katolska kyrkan och i t.ex. svenska kyrkan är i stort sett identisk.
    Läs på lite mer!

Destiny - på jesu kors fanns ett anslag med texten "Jesus från Nasaret, judarnas konung". Texten var skriven på hebreiska, grekiska och latin, dvs de tres stora språken i det heliga landet vid Jesu tid. Begynnelsebokstäverna på latin blir I.N.R.I.
    Det hela är alltså bibliskt, och har inget att göra med den romerska katolska kyrkan. Att det skulle vara mer förekommande där har jag aldrg märkt!

• Mikkel räv

Förlåt om du upplevde mig som otrevlig - det var inte min mening - uppriktigt! Däremot blev jag kanske lite väl brysk mot Sisterjo som jag upplevde uttalade sig väldigt självsäkert om saker som hon hade väldigt dimmiga begrepp om. Om du upplevde att det "spillde över" på dig är jag ledsen.

Jag tycker bara att jag inte har upplevet det du har upplevt. Jag är säker på att i de flesta svenkkyrkliga kyrkor finns ett eller flera krucifix med överskriften I.N.R.I. Det har ingenting med samfundstillhörighet att göra, som flera här i tråden har velat visa.

• Mikkel räv

Annars vad gäller symboler för olika kyrkor och samfund - ortodoxa kyrkan avbildar oftast korset med tre "bjälkar" (namnskylten, tvärbjälken och en fotbjälke) se t. ex. sidan med ortodox clipart www.ocf.org/OrthodoxPage/icons/clip_in.html.

Specifikt romersk-katolsk symbolism är det som har att göra med påven, t.ex. tiaran, de korslagda nycklarna osv, kardinalshattar , ordenssymbolik m.m.

Rent lutherska symboler är få, men lutherrosen är en.

Googla lite på de olika samfunden så får du säkert upp intressanta bilder. Problemet är ju att så mycket av symboliken, som tex I.N.R.I. är kristet allmängods.
    Lycka till!

• Mikkel räv

Tack! Fråga gärna mer specifikt om det är något du vill veta! Det är lättare att svara då!

• Mikkel räv

Enkelt svar - nej. Jesus, hans kors och hans Moder är inget som romerska katoliker har monopol på. Däremot slår det mig nu - är det alltså något som ser ut som ett halssmycke - med pärlor i grupper om tio och så en "emellan"? Då är det en rosenkrans, eller som det slarvigt kallas ibland "radband". De bär man inte runt halsen utan använder inom romersk-katolska kyrkan vid meditation över Jesu liv.
    Alltså ett sånt här:
    images.google.se/images&q=rosary&btnG=S%C3%B6k+bilder

• Mikkel räv

Enkelt svar - nej. Jesus, hans kors och hans Moder är inget som romerska katoliker har monopol på. Däremot slår det mig nu - är det alltså något som ser ut som ett halssmycke - med pärlor i grupper om tio och så en "emellan"? Då är det en rosenkrans, eller som det slarvigt kallas ibland "radband". De bär man inte runt halsen utan använder inom romersk-katolska kyrkan vid meditation över Jesu liv.

• Mikkel räv

Sisterjo - ursäkta, jag menade inte att vara otrevlig. Jag ville bara rätta dig, så att Destiny fick rätta(re) uppgifter till sitt arbete. Jag satte ju en sån där liten blinkande gubbe efter mitt svar till dig, jag blev bara lite ivrig!

"Protestanter" är ett samlingsnamn, egentligen ett öknamn på de kyrkor som vid 1500-talets reformation skiljde sig från den romersk-katolska kyrkan. Det vill säga, anglikaner, evangelisk-lutherska, calvinister och ett antal andra mindre samfund. Sinsemellan var de väldig olika, och helt olika samfund. De var "protestanter" i den meningen att de protesterade mot olika aspekter av den romerska kyrkan, men tillhörde alltså inte samma kyrka. Det finns alltså inget som heter "den protestantiska kyrkan".

• Mikkel räv

Välkommen kära moster!

Genom historien har den lutherska och den anglikanska kyrkan varit mer vänligt inställd till bilder än t.ex. den calvinistiska, reformerta traditionen. Det man varit mest skeptisk till är avbildandet av utombibliska scener och historier, som helgonens liv eller traditioner kring Maria. Korset och korsfästelsen var dock omhuldad som bild t.o.m. under den strängaste lutherska ortodoxin.
    Under senare tid - 1800-talet och framåt blev det nakna korset - crix nuda - vanligt i många kyrkor, det symboliserade uppståndelsen snarare än döden.
    Inom pingstkyrkan finns ett kors med en genombruten Jessgestalt, kallat seger- eller uppståndelsekorset.

• Mikkel räv

Jag stavar som en kratta när jag skriver fort, "crux nuda-heter det och det är en Jesusgestalt - inget annat - på uppståndelsekorset.

Svar på tråden INRI