Inlägg från: sisterjo |Visa alla inlägg
  • sisterjo

INRI

Så här har jag för mig att det är;
    INRI står för Jesus från Nasaret judarnas konung, Iesu Nasareth Rex Iudae, helt galet stavat säkert. Gäller nog för alla kristna, har aldrig hört något annat. Det stod väl inristat i korset han avrättades på.

Katoliker har mer symboler i sin religionsutövan, ikoner, rökelser mm. Gudstjänsterna går olika till. Bikten hör endast till katolicismen. Protestantiska kyrkan är mer "avskalad".

Lycka till med ditt arbete

• sisterjo

Mikkel räv! Jag har ingenting emot att bli rättad, det är ju så man lär sig eller hur? Jag skrev dessutom att det var så jag hade för mig att det var, ville absolut inte låta självsäker. Kan bara gratulera Destiny86 att du hittade hennes tråd, och nu vet även jag lite mer. Ska läsa på ännu mer. Men ja, jag tycker också du reagerade trist.

Ha det gott!

• sisterjo

Förlåt Destiny om jag lånar din tråd nu, men jag glömde fråga Mikkel om att det där med att det inte finns något som heter Protestantiska kyrkan. Jag har hört det sägas, men kanske fattat fel. Hur är det med den saken? Tycker det här är jätteintressant.

• sisterjo

Mikkel räv - det var ju helt rätt av dig att rätta mina uppgifter. Jag skulle uttryckt mig ännu tydligare om att jag var osäker. Och jag förstår att du blev ivrig, du kan ju jättemycket om detta

Sorry Destiny, det var verkligen inte meningen att ge dig felaktiga fakta.

Hur som helst, tack så mycket för ditt svar Mikkel.

Svar på tråden INRI