Inlägg från: FridaS |Visa alla inlägg
  • FridaS

NTI Skolan

hejhej, jag har läst på NTI skolan på distans sen januari -06. börjar bli segt, sökte en annan utbildning till våren men kom inte in. så nu ska jag fortsätta på NTI, blir fransk i januari och geografi i februari. kul att hitta fler här som läser på NTI. tycker ni det e en bra skola o så? jag har inte haft några bekymmer alls med skolan, så det e ju skönt.

• FridaS

ett lite inlägg bara när det gäller slutproven - man kan göra dom på fredagen, lördagen eller söndagen. samma som med inlämningsuppgifter, dom ska ha dom i sin mail när dom kommer på måndagsmorgonen, alltså har man helgen på sig med. det har jag fått veta i alla fall. det har underlättat för mig dom gånger jag läst fyra kurser på kvartsfart, orka göra fyra slutprov på samma dag

• FridaS

Pink Rose - vad är det du vill prata med läraren om? du kanske kan ringa en annan lärare och fråga var din lärare e och när den kommer tillbaka?

• FridaS

det e verkligen trist med sega lärare, jag har haft tur med lärare, dom flesta har vart bra. vissa har vart sega och man har inte fått tillbaka en inlämningsuppgift förren nästa skulle in, lite synd tycker jag..
    men man kan ju ringa skolan eller annan lärare och fråga om den lärare man har e sjuk eller bortrest eller nåt om man inte hör nåt av läraren...
    jag började läsa franska igår, vad läser ni andra?

• FridaS

Pink Rose - ja det e skoj med språk, men rätt skönt att läsa språk på distans, så slipper man sitta i grupper eller prata inför en hel klass på det främmande språket, inget jag e så förtjust i
    i februari blir det geografi A och sen byter jag till sweja kunskapscenter, dom hade massa roliga kurser, NTI har inte så stort utbud kan jag tycka, eller olika skolor har olika utbud, jag hoppas jag kommer trivas med sweja med. NTI e så bra just för att man inte behöver gå till skolan nåt, hoppas det e så på sweja med..

• FridaS

jag läser som sagt franska, på heltid, fem veckor. jag har två skriftliga uppgifter och en muntlig varje vecka, per mail och telefon. vad jag kan se så ska jag inte ha nåt muntligt test i slutet men jag vet inte. och det lär inte va så svårt att göra det testet om det nu blir ett sånt i slutet eftersom man ringer och övar talet varje vecka....

• FridaS

jag har frågat min lärare nu iaf, och mitt slutprov i franska är bara skriftligt så det var ju skönt.

• FridaS

annsing82 - jag har de två lärare du nämnde, dom delar på veckorna verkar det som. men jag mailade och frågade och Yair svarade att slutprovet enbart är skriftligt.

• FridaS

Female - jag pluggar på NTI distans på heltid och min dotter går på dagis från ca 7.30 till 15.30.

• FridaS

SusanneS - tar du studielån eller har du mammapeng då när du har din dotter hemma men pluggar heltid? och hinner du med studierna? min sambo var hemma med vår dotter i början när jag pluggade på distans och det var svårt att hinna med allt..

• FridaS

SusanneS - jag har oxå slutprov i franska på fredag, imorgon. har det gått bra för dig? jag tycker det är jättesvårt att komma ihåg alla böjningar och sånt utantill när man har det muntliga... e jättenervös inför betygsamtalet om dom kommer fråga nåt och man ska rabbla nåt verbs böjningar och kunna det utantill...

• FridaS

annsing82 - det där med frågor om familj osv hade vi förra veckan.. ofta vill dom när man gör den muntliga uppgiften att man ska kunna tex rabbla ett -er verb osv.. och dom e så svåra att kunna utantill tycker jag, det fastnar inte..

• FridaS

okej så har inte jag det. jag ska säga massa mer än bara det jag skrivit.. det e väl lite olika hur dom gör.

• FridaS

Isac04 - jag tar lån, vi hade inte klarat oss annars. känns lite tråkigt att ha en stor skuld sen men jag känner att utbildning är viktigt så då har jag hellre en utbildning sen och tillslut ett bra jobb, och betalara av skulden, än inte ha utbildning alls...
    det finns ju ett antal veckor för grundskola, ett antal för gymnasiet och ett antal för högskola så man kan ju läsa på högskola med och ta lån, även om man läst in gymnasiet och tagit lån...

• FridaS

SusanneS - för mig har det kört ihop sig. min dotter fick feber idag på eftermiddagen så hon måste vara hemma imorgon. jag ska ha muntligt kl 11 men har försökt flytta fram det till 12 då hon sover middag... sen kommer min sambo hem vid 13 så då kan jag göra provet.. det e så jobbigt med vinter och förkylningar som ställer till det i planeringen! men men.. det löser sig. har massa att plugga med men det får gå som det går.. jag tycker verben e svårare att lära sig utantill än klockan.. det e ju olika det där vad som fastnar!

Svar på tråden NTI Skolan