Inlägg från: annsing82 |Visa alla inlägg
  • annsing82

NTI Skolan

hej
    läser spanska på NTI. I vår kommun får vi inte skriva proven hemma utan måste komma till skolan och göra det. Typ en två veckor efter att kursen är slut. Har nu haft jätte problem med mina lärare om detta. de förstår inte. men gjorde provet för steg ett iaf i fredags. men var jätteförvirrad. inte van vid bärbar dator tex. och har aldrig gjort prov så där i word förut. hade svårt att se var jag skulle skriva mina svar och så. Fick mycket dumma fel pga detta.
    Ursäkta blev långt behövde skriva av mig.

• annsing82

man har några dumma redovisninguppgifter som man ska rabbla upp för lären. sen är det webbstöd där man typ ska säga efter men det är ju ingen som kollar att du säger rätt.
    Ska på fredag ha mitt betygs samtal.hade fått info om att där kollar läraren bara att man gjort provet själv och ingen annan. och sen också få betyget och motivation till det.
    Men nu har jag fått reda på att det också blir ett muntligt förhör som ska betygssättas. jätteorolig ju, vet ju inte alls hur jag talar.

• annsing82

Jag läste steg ett på halvtid på 10 veckor och har nu börjat steg 2 som jag ska läsa på 20 veckor. jobbar samtidigt. mina muntliga uppgifter var bara en kort uppgift från boken som jag skulle läsa upp. jättekorta grejer och sen inte mer än det. har inte prata någon spanska där jag själv har fått komma på orden. Var nog fem muntliga uppgiftet på hela kursen.
    Betygsamtalet som man har i slutet av varje kurs är tytdligen också ett muntligt förhör. Förstår nu varför det skriftliga provet var så litet.

• annsing82

FridaS. vem har du som lärare? mina lärare har både spanska och franska. har federico och yair ibland. har haft mitt muntliga förhör nu idag. inte så jättekrångligt. men svårt att prata spanska på riktigt för första gången.

• annsing82

SusanneS: dom flesta får göra provet hemma. men man är ju alltid registrerad genom en annan skola i kommunen som ju också är den som skriver på betygen. Vår skola gör därför så att alla måste komma till skolan och ladda ner provet där ock göra det i en sal på skolan. vilken kurs man än läser. detta verkar vara mycket ovanligt för mina lärare har haft mycket svårt med att förstå detta.

• annsing82

SusanneS: info är väldigt svårt att få från NTI. den brukar inte stämma. Jag har just nu uppehåll pga en massa strul runt sånt här. Tappade intresset.
    Som sagt de flesta får skriva provet hemma. den enda tid du då måste rätta dig efter är att du har bara ett visst antal timmar på dig efter att du har laddat mer det. I infon står det 6 timmar, men det varierar från prov till prov. Och du ska nog ha lämnat in det innan midnatt.
    Om du är osäker så ring till den skolan som du har registrerat dig på.
    Om du läser franska har du kanske samma lärare som jag. Jag läser spanska. Yair och Frederico har visst båda språken. Det prov jag gjorde var ganska kort och lite larvigt tyckte jag. Fick 4 timmar men gjorde det på 1 timma. Men kanske annat i franskan.

• annsing82

strawberryicecream: Tex att inte mycket av det som stod i häftet stämde. Lärarna vill inte svara på frågor och om de gör det stämmer informationen inte.
    Jag har jobbat under tiden och även om jag inte jobbar heltid är man ju mycket upptagen dagtid. Man måste ju till och från jobbet och äta och så. Detta har NTI haft svårt att acceptera.
    Men pluggar ju på distans just pga att kunna planera och lägga upp som jag vill. Men jag har kännt mig väldigt bunden. Jag sitter ju kvällstid och helger och det funkar för mig men inte för dem.

• annsing82

strawberryicecream: Jag skrev inte att de hade svårt att acceptera att jag inte följer deadlines. jag följer dom som jag fått.
    Men när jag en dag hade ringt och inte fått tag på läraren och lämnat meddelande. Så ringde hon upp mig dagen efter när jag var på jobbet och krävde att jag skulle göra uppgiften då. Jag var inte sen med den och hade ingen möjlighet att göra det där. jag skulle läsa upp en grej och måste då ha boken. och det är inget jag bär runt på på jobbet. och jag kunde inte heller prata ostört. Detta är bara ett exempel. Anledningen att jag inte fått tag på henne var att hon inte ens var på jobbet den dagen.

Till saken hör också att i infon jag fick innan jag började fick veta att jag inget skulle behöva dagtid och när jag sedan fick veta detta hastigt var det svårt att planera om så hastigt.

Jag har pluggat 25% och jag har inte jobbat heltid.

När jag började var jag jättemotiverad och tyckte att detta med distans skulle vara bra och NTI verkade vara bra. Men när infon man fått inte stämmer och när kommunikationen mellan komvux här och NTI inte funkar minskar den. Vissa saker kan man inte bara gå igenom NTI, tex att här på orten måste man göra proven på lokal. Och man ska inte göra det sista dagen på kursen utan efter. Skolan har det avtalet med NTI och det har lärarna mycket problem med. Provet bokar man genom skolan här, inte genom NTI och informerar sedan läraren om det.

När jag var tveksam över hur en sak skulle uttalas och frågade läaren om det fick jag inget svar. Inte heller när jag frågade hur en redovisningsuppgift gick till.

Skulle kunna fortsätta länge. Men slutar nu.

• annsing82

Snö80: anledningen att jag namngav några av mina lärare var att jag fikc ne fråga: och för att kunna se om mitt svar skulle vara ett svar på hennes fråga tyckte jag att det kunde vara bra och se om vi hade samma lärare. och jag har också ställt frågor därför att jag förstår inte vad jag har för lärare. ville förstå vilken och varför det är så.

• annsing82

Jag pratade med en tjej på NTI om detta och skulle byta lärare. Men sen fortsatte strulet med att jag inte visste vem som var min lärare. Stod olika på flera ställen.
    Sen när jag började få det klart visar det sig att det verkar inte finnas nån organisation. För med den här läraren skulle man gör uppgifterna på ett annat sät. Sånt är inte roligt att få veta i efterskott. För mig betyder betyget visserligen inte så mycket inte därför jag pluggar. Men tråkigt att sånt ska påverka det.

• annsing82

female: man har inga fysiska träffar. man pratar med sin lärare över telefon eller internet. I vissa ämnen tror jag att man kan nån slags videokonferens.

• annsing82

Hos oss får man inte skicka in själv. Man måste gå till syon och fylla i den tillsamans. Hon måste godkänna den. Är osäker på att det går att få tag på på nätet.

• annsing82

FridaS: På mitt betygssamtal i spanska skulle jag inte rabbla nått.
    Han ställde frågor på spanska som jag skulle svara på. Typ om min familj och vad jag jobbade med och vad jag gjort under dagen.

Jag skulle också läsa upp en kort text från boken och och sen
    också översätta den.

• annsing82

på mina muntliga uppgiter i steg 1 fick jag bara läsa upp det jag skrivit. var jätte svårt sen på betygssamtalet att för första gången prata. hade en annan lärare på betygsamtalet än jag haft innan på kursen.

• annsing82

Isac04: tar man lån på gymnasie nivå så brukar lite av den första skulden skrivas av sen när du sen pluggar vidare på högskola men vet inte hur mycket.

• annsing82

Tid till betygsamtalet bestämde vi på sista redovisningsuppgiften. Men skicka ett mail till läraren och fråga.
    Jag hade inte haft nån tid bokad förut så skickade ett mail sen om det var jag som skulle ringa upp eller läraren. Fick aldrig svar så ringde upp. Vet ej hur man ska göra.

• annsing82

jag undrar också, läser steg 2 nu där. men har sett någonstans att steg 3 nämns, men när man frågar så har dom inte. till vad behövs det till högskola?

• annsing82

ericas mamma: nu till sista kursen fick jag böckerna fredagen innan jag skulle börja, lite sent tycker jag. första kursen fick jag dom mer än en vecka innan.

• annsing82

Ja god tid tycker jag är mer än några dagar innan. jag vill inte gå och oroa mig att jag inte ska få dom. man vill ju titta lite innan också.

Svar på tråden NTI Skolan