• Carro

Finns här fler med barn som har diagnosen SGA???

Jag tänkte att det kunde vara trevligt att starta en tråd för oss som fött barn med diagnosen SGA (=small for gestational age, dvs att barnet är litet för veckan h*n fötts i).

I dom "vanliga" månadstrådarna så är man inte alls med i viktuppgång, längtillväxt m.m eftersom ens eget barn är så mycket mindre och visst vore det skönt att ha andra i samma sits att kunna diskutera sitt barns utveckling med?

Oavsett om du nyligen fött ett barn som fått diagnosen eller om ditt barn hunnit bli större så är du välkommen!

• Svar på tråden Finns här fler med barn som har diagnosen SGA???
  • Carro

Här är vår historia;

Min son hade bråttom till världen, han var beräknad till den 12/12, men bestämde sig för att komma till världen på samma dag som hans faster fyller år, den 16/11.

Jag har en reumatisk bindvävnadssjukdom som heter SLE och om man har den sjukdomen så är det vanligt att man föder barn för tidigt och att barnet brukar vara litet till veckan det föds i.

Så strtade då förlossningen i v.36 (förlossningen hade stoppats en gång i v. 31)
    När Sam kom till världen så var han 45 cm och vägde 1940 gram.

Han var tuff direkt från start och var så pigg och klarade av att hålla värmen så bra så att vi slapp neo utan fick istället ligga på neos samvårdnadsavd. så att vi slapp vara åtskilda.
    Han hade värmedyna ett dygn och sedan så plockades den bort.
    Sam fick en sond insatt och sondmatades eftersom min mjölk inte rann till förrens den tredje dagen.
    Sonden lyckades han slita x antal ggr.

Vi behövde bara stanna på samvårdnadsavd. i 4 dagar, på måndagen fick vi komma hem och fick istället ha hemsjukvård så att vi fick hembesök av sköterskor som jobbade med det.
    Vi hann i princip bara innanför dörren hemma innan Sam slet av sonden igen.
    Jag avvaktade att ringa till avdelningen tills han ätit och eftersom han åt bra från bröstet så behövde vi inte åka in för att sätta in en ny sond utan det räckte att det ordnades dagen efter när sköterskan skulle komma.
    Sam fortsatte att äta bra från bröstet så sköterskan var väldigt imponerad av att han orkade äta fulla mål från bröstet med tanke på hans storlek, och han slapp att få ny sond!
    Redan efter en vecka så ansågs Sam vara så pigg och kry så att vi slapp hemsjukvården med.

Sam har fortsatt att öka bra i vikt och i torsdags så vägde han 3368 gram!
    Han mättes senast när han var 4 veckor och då hade han vuxit från 45cm till 51cm
    Skrattande

Tyvärr så verkar det nu som att han har fått mjölkproteinallergi så jag måste hålla mig till en mjölkfri kost.
    Det kommer antagligen att vara tufft, men jag vill verkligen fortsätta att amma, dels för att jag älskar närheten under amningen och dels för att jag vill att han ska få skydd av mitt immunförsvar iom han är liten för sin ålder.

• Carro
    Ulrisa;
    Tack för din omtanke Glad
    Sam har haft stora besvär med magen, han har varit förstoppad.
    Först hade han inte bajsat på 4 dagar (innan bajsade han flera ggr/dag) och man såg att han hade ont av det, han krystade så förtvivlat.
    Vi bor i Lund, så vi åkte till barnakuten där.
    Dom ville knappt ta emot oss ens och även läkaren vi träffade ansåg att det var "normalt" att en så liten kille inte bajsat på ett par dagar.
    Enligt henne kunde det gå upp till en vecka utan att ngt var tokigt (en sköterska påstod 14 dagar...)

Iaf, efter 4 dagar så lyckades han bajsa men sedan var det stopp igen.
    Han bajsade inte på 6 dagar och den sjätte dagen så skrek han förtvivlat pga magknip och kämpade med krystandet så att ådrorna stod ut.
    Jag och Sam var hos min mamma i Malmö då, så vi åkte in till barnakuten där och fick ett helt annat bemötande!

Där ansåg man att visst, det kan gå en vecka utan att ett spädbarn bajsar, men när ett barn har så ont som Sam, då är det inte normalt längre.

Dom gav han ett Microlax så han fick bajsa och man såg hur lättad han var..
    Ett så litet barn ska inte behöva ha så ont så att han ser så lättad ut..

Så kombinationen av Sam's magknip, förstoppning samt att han har eksem i ansiktet (det ser ut ungefär som värmeplitor, fast svullnare gjorde att läkaren misstänkte
    mjölkprotein intolerans.

Varför tror du att din lilla har drabbats av allergi?

Mitt svar till dig blev kanske lite långt, men jag ville berätta att vi först inte togs på allvar.
    Jag tror att det tyvärr är ganska så vanligt att man bara blir tagen för en överbeskyddande helnipprig mamma och att ingen lyssnar på en ordentligt.
    Men hur det än är så känner man sitt barn bäst själv och man vet om där är ngt som inte stämmer, så man ska inte ge sig!!
  • Carro
    michiara;
    Oj, det var tidigt hon föddes!
    Får man fråga ifall förlossningen satte igång av sig själv så tidigt eller om du blev igångsatt?
    Vad din tjej vägde och hur lång hon var hon vid födseln?

Jag undrar om det är vanligast att de barn som får diagnosen SGA kommer för tidigt, eller om det är som för andra barn, vissa kommer för tidigt, ett fåtal till bf och en del blir överburna..
  • Carro

Oj, ja då förstår jag att dom var tvungen att förlösa dig!

Konstigt att det "bara" står så i journalen på din andra dotter..
    Var hennes vikt inom gränsen för "normalvikt" då?
    Är hon också för tidigt född eller du gick tiden ut med henne?
    Hur är det med henne, ligger hon fortfarande efter på kurvan eller har hon kommit ikapp?

Tusen frågor, men jag blir så nyfiken när jag hittat ngn annan vars barn har samma diagnos Flört

• Carro

Vad snällt av dig Skrattande

Sam var också 45 cm, men vägde bara 1940 gram som jag skrev i tidigare inlägg.

Vad jag förstått så räknades han som 2 pinnar nedanför på längden och 3 pinnar nedanför på vikten (jag misstänker att du också menade den där skalan dom har)..

Det verkar som att BM tycker att Sam hämtar in väldigt bra, både viktmässigt och längdmässigt så det är skönt att få höra, jag hoppas bara att det håller i sig!

Jag har varit lite orolig för hans vikt nu när han haft så ont, men nu ska det väl ställas tillrätta igen hoppas jag!

Sam vaknade nu och vill ha mat, jag återkommer senare igen Glad

Svar på tråden Finns här fler med barn som har diagnosen SGA???