• Chewie

Livrädd för att få stort barn

Jag hade BF igår, 1 jan, och sitter här med min mage.
    Min son fick jag en vecka innan BF och han var normalstor då, 3640gr. Så nu har jag alltså gått gravid en vecka längre än med sonen, då borde den lille lagt på sig 200gr till, sen plus att det är andra barnet, plussa på ytterligare 200gr och vi är uppe i 4060gr och inga tecken på att han vill komma ut.. Det kan alltså dröja nästan 3 veckor till! Dom sätter inte igång förren det gått 3 veckor över tiden här om allt ser bra ut.. Jag vet att jag tar ut allt lite väl tidigt när jag bara gått över tiden 1 dag än så länge, men det känns som en vecka pga att sonen kom en vecka innan, inte trodde man att man skulle gå längre med andra barnet! Jag är verkligen livrädd för att gå över tiden, dom gör ju inga kontroller! Ingen kollar om moderkakan fortfarande fungerar, ingen kollar om vattenmängden ser bra ut, ingen kollar om barnet börjar bli lite väl stort.
    Jag tror alltså att barnet redan väger över 4kg, det är "ärftligt" på min sida också, men BM säger bara att det klarar jag. Själv ser jag bara en mardrömsförlossning framför mig där barnet fastnar i bäckenet, det blir antingen att BM hänger på magen, sugklocka, tång, klipp eller kejsarsnitt.. Det kan bli syrebrist och för hårt tryck i barnets huvud som resulterar i blödningar. Usch jag ser bara mardrömsscenario framför mig!
    Jag har inte tid till BM förren om en vecka, då skulle jag få tid för övervägande om igångsättning en vecka senare, och sen kanske dom inte sätter igång mig förren en vecka efter det.

Vet inte vad jag vill få fram i det här inlägget, mer än att jag är livrädd..
    Kanske någon har nåt bra igångsättningstips så ungen kommer ut NU så jag slipper oroa mig?
    Någon mer som sitter med samma rädsla just nu?

• Svar på tråden Livrädd för att få stort barn
  • missteddy

måste bara säga att jag fick ett stort barn och det gick bra men jag spack endel men han fstnade inte och det blev inte en utdragen förlossning när jag fick krystvärkarna han var ute på 36 min lycka till

• Chewie

Jaha, snart BF+4 och barnet bara växer och växer antagligen.. Ringde till BM igår men hon var ledig, missade telefontiden idag så imorrn ska jag ringa om en tid till förlossningen om ställningstagande till igångsättning.. Hoppas jag får en tid lite tidigare än BF+14 som det är sagt.. Det är ju endast ställningatagande också, sen kan det dröja en vecka till innan själva igångsättningen

• kapet

Hej
    Bara för att det är andra barnet betyder det inte att det blir stort,större än första.Mina båda födde jag i v39 .Första grabben vägde 3.805 och var 51 lång.Andra grabben vägde 3099 och var 46 cm lång.
    Jag var också rädd att det skulle bli stort barn pga min katasrofalla förlossning med första barnet( 4 dygn,sugklocka).Jag pratade med min bm och min läkare på SMVC och fick göra en UL veckan innan förlossningen.Hon sa att det vägde ca 3 kg och det var nästan rätt.

• kate79

Chewie: ett tips även om det kanske är fult

Min bebis var beräknad att väga 4,6 och jag var mycket nervös efter bf+. Så på bf+6 så vaknade jag på natten och det rann längst benet och under dagen så kom det vatten när jag var på toa så jag ringde till förlossningen och sa att jag var osäker på ifall vattnet hade gått så jag fick en tid till förlossningen dagen därpå. Nu hann jag dock inte utnyttja tiden som var till kl. 10:00 för min tjej föddes kl. 09:59

Men det var inte vattnet, så det kanske var någon av hinnorna.

• Lantismamman75an

Jag gick INTE över tiden och min tredje dotter vägde ändå 5230 och var 54cm lång. Tyckte faktiskt att det gjorde mer ont att föda min andra dotter som vägde 3230 än min "femkilosklump". Lycka till!!

• Lise N

Vår son föddes 5 dagar för tidigt och han vägde 4 155 gram
    Tror inte att det är värre att föda ett barn över 4 kg...Lycka till!

• iicamamma

har för mig att det är mera huvudmåttet som gör skillnad än kilona. Min son vägde 4400g men hade 37cm. huvudmått detta måttet var just vad mitt bäcken klarade. Så denna grav. kommer jag att åka på extra kontroll men detta endast för att huvudmåttet inte får bli större än 37.

• jebba

Jag har fött ett normalstort barn, ett stort barn och ett riktigt stort barn (5620 g.) och jag tycker att mina förlossningar har varit relativt lätta allihopa. Nummer 1 som vägde 3,5 kg var svårast att få ut eftersom hon tog så lång tid på sig men de andra två har kommit ut lätt. Jag har inte gått sönder vid någon av förlossningarna mer än att jag har fått sy några få yttre stygn.

• Jozze

Hej!
    Jag har redan haft mardrömssenariot som du beskrev, med min förstfödda dotter. Jag är nu gravid med mitt andra barn och är livrädd att även detta barn ska bli sort och fastna... m.m.
    Jag går och pratar med en aurora BM och ska ev. mäta mitt bäcken. Ska även göra UL i v.36 och v.38 för att beräkna barnets vikt.
    Det känns som att alla vill göra det så bra som möjligt den här gången. Men är man inte envis och står på sig så gör dom inte mycket. Jag vet att jag måste gå igenom en förlossning igen... även om jag inte litar på läkare och är rädd för vad som kan hända.
    Det finns alltid risker med att föda barn. Det enda man kan göra är att göra sitt bästa och att alla andra som är involverade också gör det. Annars tänker iaf jag påminna dom!

Kram

• LindaTosa

Jag blev igångsatt båda gångerna å ändå gick det superfint att föda två stora barn! Min dotter vägde 5100g å var 55cm lång. Min son vägde 4440g å var 52 cm lång! De på förlossningen sa båda gångerna att ofta kan det vara "lättare" att föda ett stort barn för att de som hjälper till mera på vägen ut!

Robbie Williams is The King of Pop!
Svar på tråden Livrädd för att få stort barn