• Anonym

Berätta för min vän att hennes man är "otrogen"?

För ca 6 månader sen berättade min bästa vän att hennes man varit otrogen genom att smsa snuskiga sms med en arbetskamrat. Först hade han förnekat det, men när hon visade fram hans mobiltelefon och ställde honom mot väggen erkände han. Hon tog detta mycket hårt och har svårt att lita på honom. Men hon vill inte lämna honom då de har barn ihop. Både jag och min man har god kontakt med dem, och vi har hjälpts åt med hus och annat. Vi umgås rätt ofta allihop.

I höstas började han skicka sms till mig och fråga om råd om en födelsedagspresent till sin fru. Jag svarade och lade till "lycka till och kram". Då skrev han "och när får man känna det i verkligheten? *ler*" Jag svarade inte på det. Blev bara paff, eftersom jag brukar skriva kram till alla mina kompisar, på ett vänskapligt vis. Då fick jag ett nytt sms från honom "nämn inte vår lilla kommunikation för någon *ler*". Han har smsat mig och kallat mig för snygging också. Då bröt jag ihop, visade allt för min man och frågade vad jag skulle göra. han tyckte inte att jag skulle göra nåt.

Idag fick jag ett sms från honom. " Sugen? *ler*"  Eftersom jag låg och sov, tog min man telefonen för att se vem som skickat sms, och skickade tillbaka: "på vaddå?". Då kommer det ett svar: " du får väl använda din fantasi *ler*". Min man skickade inte något svar, och efter ett tag fick jag ett nytt sms: "nu blev du tyst...".

Vad ska jag göra? Ska jag visa smsen för min vän? Eller ska jag konfrontera hennes man först? Har gråtit hela eftermiddagen, för detta kan ju förstöra deras äktenskap och framtiden för deras barn.

Förstår inte varför jag får såna sms från honom, jag är lyckligt gift, väntar barn nr 2 och är inte alls snygg eller så.

Men jag kan inte hålla tyst, radera smsen och glömma. Hade själv inte velat bli behandlad så.

Har någon ett bra råd om vad jag ska göra?

• Svar på tråden Berätta för min vän att hennes man är "otrogen"?
  • storstadstjej

när jag blev bedragen av min första pojkvän berättade en inte så nära vän för mig om det. självklart blev jag ju ledsen, det är ju ett fruktansvärt svek,. men jag var sååå tacksam att hon berättade!! vi blev jättebra kompisar efter det. däremot mina nära vänner, som visste om det men inte berättade var jag jättebesviken på....

så jag tycker absolut att du ska berätta. skulle inte du vilja veta om du var hon?? du kan ju prata med honom först o ge han chansen o annars berätta själv.

kan förstå att det känns jobbigt för dig att berätta o "förstöra" deras äktenskap osv men hoon är ju värd så mkt bättre än honom!!! han har bedragit henne innan o nu gör han likadant.

• Anonym

Gosh--> Fast jag vill inte försätta mig i nån konstig sits, bara för att testa hur långt han är villig att gå. Jag vill inte spela nåt spel, utan vara ärlig.

Min man har bestämt sig för att om den här killen skickar fler sms till mig, ta ett ordentligt snack med honom och be honom lägga korten på bordet för sin fru. Annars gör vi det tillsammans. Det känns så skönt att min man stödjer mig i det här, även om det "bara" handlar om några sms.  Så nu väntar vi på att han ska skicka fler sms. Sen är det kört för hans del.

• gosh

Har ändå svårt och förstå hur känsliga dagens vuxna är, jag menar några sketna sms kan ju orsaka världens panik. Det finns många som flörtar och gör det på ett skämtsamt sätt.

Sedan är det inte svårt och fråga direkt om man uppfattar det som stötande.

Jag tror det är rätt säkert att han bara skämtar, orsaken till varför jag tror det beror på att han just flörtat med dig som är deras vän. En som raggar (funderar på att vänstra) är inte så dum att den börjar stöta på någon i den närmare bekantskapskretsen.

• Anonym
    gosh skrev 2007-01-11 17:51:17 följande:
    En som raggar (funderar på att vänstra) är inte så dum att den börjar stöta på någon i den närmare bekantskapskretsen.
    Det tror du inte? 3 av min mans "bekanta" (inte tillräckligt nära vänner, men såna man umgås med i samma gäng) har stött på mig, så jag är livrädd för att såna ska ska förstöra mitt förhållande. Han skickar bara sms till mig när hans fru jobbar. Och varför skulle jag hålla vår konversation hemlig för hans fru?Fundersam Vad är det han vill dölja?
  • gosh

Är de sambos som stött på dig?
    Kan du skilja på flörtning och när någon verkligen stöter?

Det finns de som vänstrat i bekantskapskretsen givetvis men jag tror det är mycket ovanligt att de skulle göra det på så klumpigt sätt som denna snubben isåfall.

Givetvis är det problematiskt då han tidigare hade gjort något i samma stil men att påstå att han bedrar är ju rätt absurt.

snart får väl en partner knappt titta på någon annan om den utveckling fortsätter.

• Anonym

Tja, när de frågar varför jag är tillsammans med min man och tycker att jag borde göra slut med honom, håller fast mina armar och försöker kyssa mig. Skulle inte ta det för en flörtFörvånad. Men det är överspelat nu, och umgås inte längre med oss. Så jag bryr mig inte.

Men för att återgå till killen i det här fallet, så känns det inte bra. Det tycker inte min man heller. Och det räcker för oss.

• gosh

Var de singlar? det är STOR skillnad på om någon är singel eller inte.
    ok det är inte bra beteende om man går på någon tagen tjej/kille.

Om det inte känns bra så frågar du direkt, man håller liksom inte tyst. hur skall en person veta vad du tycker om du inte säger något?

• Anonym

vilken jobbig situation. kan han skicka sådana sms till dig så gör han nog det till fler. han vet ju att du är hennes vän o kan mkt väl berätta för hans tjej, så att han bara gör ngt sånt. jag hade nog visat vännen vad hennes man gjort, men det e jag det, jag hade velat veta om min sambo gjort ngt sånt.

• Anonym

Berätta innan hon själv märker det

Då kanske du aldrig mer ser henne om hon tror att du var med på det..

Eller så blir hon väääldigt ledsen för tt du inte berättat..
    Det hade jag blivit..

• Blåjeans

Berätta för henne, så hon har en chans att bestämma över sitt eget liv.

• ninni75

BERÄTTA!! Saker som detta kommer fram förr eller senare och då riskerar du kanske din vän om du inte är ärlig. Om min vänninas man gjorde något sådant hade jag önskat henne något bättre!!
    Lycka till....

• Anonym (>>>)

Jag tycker absolut att det är att gå för långt genom att skicka såna sms till nån som han gör när han har fru eller sambo. Jag tror heller inte att det är så oskyldigt som gosh skriver. Tycker nog att det är lika bra att du berättar nu innan det går för långt. Du kan ju mista henne som vän. Jag hade velat veta om jag min kille höll på så.

Gosh- Tror det är rätt många som stöter på folk i sin närmaste bekantskapskrets. Jag vet flera som råkat ut för det. Visst är det klumpigt men de verkar ju inte alltför smarta

• Greta05

Det är väl bara en tidsfråga innan du får ett sms till,då tycker jag att din man ska skicka ett sms tillbaka till honom från din mans telefon!Där han undrar vad fan "snuskgubben! håller på med!
    sedan så ska du&din man ta ett snack med tjejen ifråga!
    Om jag vore i din vänninas sits så hade jag blivit enormt ledsen om jag fick reda på detta sist av alla!
    Klart att du riskerar att förlora en vän,om hon väljer att misstro er..men det är bara en tidsfråga innan hon själv fattar att ni har gjort henne en enorm tjänst!
    lycka till!

• storstadstjej

GOsh, det är inte alls ovanligt att folk stöter på folk de känner, alltså vänner el flickvänner till vänner, brorsans flickvän osv... så jo en del som raggar är så dumma".

hur de tänker kan man ju fråga sig

• Anonym (Kanske)

Usch! Äckliga karl! Avskyr dessutom när man skriver *ler* och annat sånt trams.

Jag tycker INTE att du ska berätta för din kompis OM hon inte redan misstänker något. Tycker att du och din man ska ta er ett allvarligt snack med honom om att lägga ner och skärpa till sig NU! Det här är respektlöst mot alla; dig, din man och hans fru.

Jag har själv varit med om att ha en sambo som höll på och kuckelura med en bekant till mig. Min allra äldsta kompis och min syster som står mig så nära visste om det men de berättade inte.

Jag gick enbart på min intuition och till slut fick jag ur dem (de skyldiga) vad det vad som hände egentligen, och när jag frågade mina kompisar varför i helvete de inte berättat så svarade de att fan! vi har haft sån himla ångest kring de här eftersom vi bara hörde tjejens version, och när min syrra konfronterade min kille (utan min vetskap) så blev de helt övertygade om att det var tjejen som inbillade sig. Till slut drog jag själv ur sanningen från de båda skyldiga. Och jag kan ju inte vara arg på mina kompisar eftersom de inte visste hur de skulle göra. De dividerade med varandra hit och dit och höll koll på min sambo och så tyckte de att han verkade så kär i mig och sa till tjejen och min sambo att lägga ner omedelbart vilket de då gjorde men då var det för sent för jag hade redan räknat ut en hel del. (Det var inget fysiskt, bara samtal och sms och sånt).

Nu frågar mig mina kompisar vad de tycker att de skulle ha gjort och jag har inget svar, är inte säker på att jag vill veta nästa gång, om det skulle hända igen. Eller rättare sagt: Om jag misstänker något skulle jag vilja veta, annars inte!

• Anonym

Anonym (kanske)
    Tack så mycket för ditt svar. Det är precis så jag känner det. Vi ska ta ett snack med honom i första hand. Så att han får chansen att bättra sig. Skulle han inte göra det, så får hon veta allt.

• Eldna

Jag har inte läst alla svaren...
    Men min första reaktion är - varför har du inte sagt åt honom att sluta!? Hade jag fått sådana så hade jag vänligt med väldigt bestämt sagt att jag inte är intresserad av någon sådan kontakt med honom och att jag tycker att det vore lämpligt att han slutade med sådant över huvudtaget! Annars är det dags att hans fru får veta om det!

Svar på tråden Berätta för min vän att hennes man är "otrogen"?