• Therese33

Problem med bio-mamman del 3

Självklart är vissa dagar lugnare än andra. Jag har haft världens diskussioner med min styvdotter i helgen om att hon är så jädra slarvig och min man har hållt med mig tills igår kväll. Problemet är att styvdottern är ovän med sin mamma och har bott hos oss i två månader nu och då tycker min man att vi skall vara extra snälla mot henne då hon mår dåligt för allt bråk med biomamman, men jag tycker ändå att det lilla krav att hon skall hålla iordning i rummet kan väl inte vara någon omöjlighet?
    Biomamman vägrar dessutom att lämna ifrån sig barnbidraget trots att hon inte haft min styvdotter hemma på två månader, vad gör man? Är det någon idé att ringa försäkringskassan?

• Therese33

Wildstar: Förstår precis vad du menar. Vi har likadant problem, jag och min man får betala allt till vår styvdotter trots biomamman får underhållsbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag.
    Är så jäkla trött på detta också då hon är lika mycket hemma hos oss som hon sin mamma. När man pratar med Försäkringskassan så tar dom bara biomamman i försvar trots att vi förklarat att vi står för allt och att hon är lika mycket hemma hos oss.
    Fattar inte varför allt jämt skall vara till biomammans favör, tror alla myndigheter att bara för man är mamma så är man automatiskt bättre än pappan? Finns många bevis på att det är tvärtom...

• Therese33

Jag vet att vi kan få avdrag med 31 kr per dag. Men det som är mest irriterande att vi skall betala när hon är hos sin mamma, men när hon är hos oss så slipper hennes mamma betala?
    Det bästa är om man kunde ha delad vårdnad, men min man är rädd för att dra upp detta med biomamman och försäkringskassan då han tror att hon skall förbjuda dottern att komma till oss...

• Therese33

Som det har varit senaste halvåret så har hon bråkat så mycket med sin mamma så hon har bott mer hos oss än hos sin mamma. Min man har nu pratat med biomamman om delad vårdnad vilket innebär att hon inte får några pengar (förrutom barnbidraget då) och det var inte så jättepopulärt men vi skall prata med "vår" tonåring och se vad hon säger. Det bästa är ju om man kan lösa det med delad vårdnad så får det väl bli som det blir med barnbidraget...

Svar på tråden Problem med bio-mamman del 3