giftemål kyrkan eller borgerligt skillnad mm
Vi funderar på detta med giftemål och kostnader och allt. Vi är båda av åsikten att vi inte vill ta lån för att gifta oss men vill ändå gifta oss.
Hur går en borgerlig vigsel till och är det billigare jämfört med att gifta sig i kyrka? Jag menar det är väl gratis att gifta sig i kyrkan där man är folkbokförd? Det som kostar där är väl om man vill ha musiker eller nåt annat extra?
Måste man ha "riktig" bröllopsklänning om man gifter sig i kyrkan?
Vad kostade ert bröllop? Vad hade ni då?
Vi har räknat på:
5000:- kläder
5000:- mat och service (känner en som tar 3000 för att laga mat och serva med personal och allt för bröllopsmiddag + ca 2000 spänn i råvaror och då tänker vi ha tjälaknöl(älgjägare i släkten) och potatisgratäng som huvudrätt för att hålla nere matkostnaderna)
5000:- ringar
2000:- blommor
3000:- fika
5000:- övriga kostnader (kommer ej på allt vi skrev ned just nu)
25 000 kronor alltså för en enda fest och då känner jag på mig att vi har räknat väldigt lågt?
Vi har inte sååå stor släkt, räknar kanske med att max 40 pers blir bjudna på middag och lite fler på fika efter vigsel.
Kan man komma undan billigare? Om man har borgerlig vigsel? Tjänar man på att ha det om man ändå vill ha nån typ av fest efetråt (middag iaf, behöver inte vara dans etc på nån restuarang utan typ församlingsgård räcker)
Känns som att vi aldrig kommer kunna spara ihop så mycket pengar (för oss är det mycket pengar) vi skulle vilja gifta oss under 2008 isf.
Hoppas att ni har några ideer och förslag? Är helt grön på detta område...Vill gärna ha synpunkter på borgerlig vigsel vv kyrkobröllop. Är själv så inne på ett kyrkobröllop men sambon tror att det blir billigare med borgerlig...