• Kennel

Måste få skälla lite! *Långt*

Vi har köpt nytt hus på "landsbygden" och hade tre katter med oss när vi flyttade hit.
    dock fick katterna flytta hit ensamma först och vi fick bo0 hos svärföräldrarna,eftersom vi inte var helt klara med renoveringen.

men efter ett tag märkte vi att katternas mat försvann för fort och de magrade av ngt hemskt och skrek som tokiga efter oss när vi var där...

visste att det bor 2 andra hankatter efter samma väg och det visade sig att det var de som körde bort våra tjejer och tog deras mat.
    så vi tog med två av katterna till stugan,så att de fick lugn och ro tills vi kunde flytta in i huset.
    den tredje katten kom inte fram förrän efter 2 dagar,efter de andra och då var hon svullen och stenhård över ryggen...

senare den kvällen i stugan,efter att man lilla tjej förlorat mer och mer av rörelseförmågan och bölden till slut sprack,var maken tvungen att gå ut och ta bort henne.
    antingen hade ngn sparkat eller kastat ngt på henne,eller så hade ngn av hanarna bitit henne djupt i ryggen.
    det var fruktansvärt...

vi flyttade till huset några dagar innan jul och vi tänkte att äntligen ska katterna kunna vara ute igen,eftersom de hade varit instängda i den lilla stugan i flera veckor.

men inte!

så fort de klev utanför dörren,kom ngn av de två han-katterna och jagade in dem i skogen eller spöade upp dem.
    De har oxå kissar på vår ytterdörr för att tjejerna ska känna doften av dem så fort vi öppnar dörren!
    detta resulterade direkt i att ingen av mina tjejer vågar gå ut överhuvudtaget och båda älskar att vara ute,dag som natt annars...
    min största Bengal-blandis,gick ut för några kvällar sen efter att jag manat på henne,(vilket jag nu ångrar).

Det tog inte många minuter innan jag hörde en rejäl smäll mot ytterdörren och så började min katt skrika som aldrig förr.

jag sprang dit och öppnade.

hankatten hade min tjej totalt nedtryckt mot dörren och rev och bet henne och inte blev han rädd när jag kom heller.

tjejen min blödde lite här och där,men det var inget allvarligt.

maken gick ut och sjasade på katten som var här,men han är inte lättskrämd som sagt...

vet inte vad vi ska ta oss till nu?!!

ingen av våra katter sätter en tass utanför dörren och de lider verkligen av att inte kunna gå ut,men det finns ju inget vi kan göra åt problemet...

• Svar på tråden Måste få skälla lite! *Långt*
  • giz den allsmäktige

vattenbalonger?
    gnugga in dörren med citron?(eller var det hundar som inte gilla citron?)

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • giz den allsmäktige

brunt farinsocker vet jag morsan använde men då var det i blomkrukor m.m

• Zaria

Giz: Funkade det med farinsocker? Aldrig hört talas om det, Citrusfrukter fungerar på en del katter och Fy spray.

• giz den allsmäktige
    Cokkie skrev 2007-01-04 19:24:48 följande:
    Håll sina katter inne?
    visst ett alternativ om nu katterna accepterar det.
    har man otur så slutar dom äta, skriker konstant å pinkar å skiter lite varstans å rymmer så fort man öppnar dörren villket kan resultera i att dom inte kommer hem av räddsla att bli instängda igen, villket resulterar i vildkatter osv osv....
  • giz den allsmäktige
    Zaria skrev 2007-01-04 19:27:31 följande:
    Giz: Funkade det med farinsocker? Aldrig hört talas om det, Citrusfrukter fungerar på en del katter och Fy spray.
    japps fram till man vattna, men frågan är hur bra blommorna mår av det i längden
    dom två morsan använde det på dog pga annan anledning (min kanin demolera dom )
  • Kennel

giz:vet inte hur det är med citron,men jag vet att katter hatar vitpeppar däremot,men så ihärdiga och oskrämda de här två katterna är,tvivlar jag på att ngt hjälper...

blir det värre än så här,tänker jag inte bita ihop så här längre,som maken vill,utan då går jag till grannarna och ber dem att åtminstonde kastrera katterna.

• Kennel

dom två morsan använde det på dog pga annan anledning (min kanin demolera dom)

HA,HA!!! där kan man snacka grymt!

• Kennel

nej,nu ska jag lägga barnen.kikar in imorrn igen...god kväll allesammans

• giz den allsmäktige

natti natti ts

• Kazz4

jag har använt blomsprutan på mina egna katter när dom rivit sönder nyuppsatta tapeter eftersom jag inte kunde komma på något bättre sätt att "skrämma" dom med tanke på att mina katter skiter i vad man säger oftast dom slutade fort.....
    Ta vattenslangen och spruta ner dom så fort du ser dom på tomten.... skrik och härja lite också så dom blir lite rädd...
    Det ska vara skrämmande att gå in på er tomt varför skulle dom annars låta bli med tanke på att dom helt klart ser det som sitt revir....
    Dessutom får du nog släppa ut katterna när du är med hädanefter speciellt med tanke på om du ska kunna spruta vatten på hankatterna..... Dessutom rastgårdar kan vara en lösning om man inte kan lösa det på annat sätt vet flera som inte vågar släppa ut sina raskatter men byggt stora rastgårdar men jättestotra klätterställningar och sånt till dom så dom ändå får komma ut och klättra och smyga och få lite stimulans för inget man kan göra inne för en katt kan stimulera på samma sätt som alla itryck ute.....
    Man kan ju jämföra det med ett barn som får sitte inne hela dagen och ett barn som får vara ute..... Barnet som har varit ute (tycker jag) äter mer och slocknar som ett ljus på kvällen).
    lycka till iallafall ts.....
    Dessutom till alla er som säger varför tog ni bort katten hur kunde ni.....
    Om nåt av mina djur får en skada efter 16.00 så finns det inga jour vetrinärer här jag bor i norrland och det betyder att jag har 60 mil till strömsholm dit vi får åka akut!!!!
    packa ungar och svårt skadat djur i bilen och åk spontant 60 mil kl 11 på kvällen själv...... Visst jag har vänner som gjort det men också dom sott ansett att det inte varit bäst och tagit bort ett djur som tex skriker ihållande av smärta..... Och 6 timmar i bil med skadat djur är INTE speciellt kul...

• Jag älskar Johan

Måste också lägga mig i diskussionen eftersom den irriterar mig!
    TS var upprörd och ville skriva av sig och få råd! Vad gör många av er? Hoppar på henne om ett beslut som redan är taget? Ville hon/de ta bort katten så är det deras beslut som inte vi på fl ska älta. TS tycker säkert att det är jättejobbigt ändå att ta bort en kär familjemedlem och vad hon hade för skäl är inte våran sak! Sedan kan man tycka vad man vill och göra som man vill med sina egna katter!
    Sedan vill jag ge rådet till TS att prata med ägaren, ni har lika stor rätt att ha era katter ute som honom så försök på ett lugnt sätt att få fram en lösning.
    I annat fall skulle jag försöka att spruta vatten och skrämma iväg de andra katterna så fort jag såg dem. Skrämma iväg dem är inte djurplågeri eller synd om dem som någon skrev, det är ju precis vad katterna gör mot varann, fast värre!

• Justess

Men ni vet väl att katter är FL:s heliga ko? Ska man uttala sig om katter ska man vara mycket, mycket försiktig om man inte vill ha pöblen på sig...Fot i munnnen

TS, du får nog ta snacka med grannarna. Det är ju tråkigt om dina katter inte ens ska kunna gå utanför dörren utan att bli attackerade. Kanske ni kan vara ute med dem då och då under en period och se om det stabiliserar sig lite? Kanske er närvaro gör de andra katterna lite mer återhållsamma?

?Kvinna?feminist?mamma?fru?
  • Catzzy

EN liten fråga bara vad skall ägare göra åt sina katter??? ska h*n sitta hemma och passa dom jämt och ständigt så dom inte gör sånt som alla katter gör??? Försvara revir & ut ökar det.

TS prata med kattägaren förklara att det är problem mellan katterna & berätta sedan att ni kommer att jaga bort dom så fort ni ser dom. För att ni tolerar inte dessa fasoner på eran tomt.

När vi flyttade till våran nybyggda hus med 3 st katter så hade vi problem med grannkatten. Han gav sig på min honkatt hela tiden & spöade upp henne så fort han såg henne. Hon var för liten & försvag gentemot honom tunga tjock kropp. Vi talade om för grannarna att det var problem mellan katterna och att vi skulle sätta stopp för det. Grannen tyckte det var tråkigt men förstog oss helt.

Jag var som tur då mammaledig så jag kunde jaga denna katt så fort han visade tendens att ge sig på min honkatt. Med vattenslagen i högsta hugg körde jag bokstavligen bort katten ifrån tomten. Vi höll på i ca 3 veckor innan han gav med sig, men vi lyckade sätta stopp för honom.

Nu lever inte mina katter längre, grannkatten smyger sig fortfarande förbi tomtgränsens ytterkant. Han har lärt sig att där har han inge revis att hämta alls.

Svar på tråden Måste få skälla lite! *Långt*