• Melisabeth

Lita ovanliga namn

Funderar så på namn åt krypet... Jag har alltid velat ha lite "ovanliga men inte konstiga" namn

Nu tycks det dock som att sådana namn som fallit mig i smaken under åren har blivit "jättepoppis" numer..

Så jag tar gärna emot alla möjliga namnförslag - och då namn som inte är tillkrånglade eller "konstiga", men som inte är Poppisnamn =)

Skriv gärna allt som ni kommer att tänka på.. så kanske jag kan bli inspirerad, eller att vi rent av hittar vad vi söker =)

v 23 - Ella är väntad i maj =)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-05 10:40:10:
    Skall tillägga som jag har gjort i tråden.. Även om det skulle bli en Isabella/Ella som vi tror, så finns det ju möjlighet för andra och tredjenamn som är mer annorlunda än 20 i topp....

Eller fler barn i framtiden kanske =)
  • Svar på tråden Lita ovanliga namn
  • Melisabeth

Majken ja.. ja det klart att det är ju en "fördel" om namnen är lite internationellt gångbara iaf..... Inte minst om man har det i familjen/släkten.. Är ju kanske lite dumt att halva släkten inte kan säga namnet eller tycker att det betyder ngt skitskumt =)

• Nymne

Sveasmamma:
    dina killnamn (Elis, Sixten, Melker, Walter, Viggo) finns alla i 2005 års 100 mest vanliga namn...Det är ju inte riktigt vad jag kallar ovanliga (inte ens LITE ovanliga)

Jag tycker Arne, Frode och Isidor är fina. Och Maryam, Embla, Villemo och Katla på flickor.

• Kiralves

melisabeth, ja det är verkligen vårt problem, jag är i vecka 38 och vi kan inte alls komma på några namn

• Häxan Jia
    Nymne skrev 2007-01-04 19:09:16 följande:
    Sveasmamma:dina killnamn (Elis, Sixten, Melker, Walter, Viggo) finns alla i 2005 års 100 mest vanliga namn...Det är ju inte riktigt vad jag kallar ovanliga (inte ens LITE ovanliga)Jag tycker Arne, Frode och Isidor är fina. Och Maryam, Embla, Villemo och Katla på flickor.
    Du råkar inte ha läst isfoklet eller??

I den bokens släkt lista bör de finnas en hel del ovanliga namn...
    Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Melisabeth

Isidor och Embla är rätt fräcka =)

Ang valet av titel... ovanliga är kanske fel ord på vad jag är ute efter.... Är väl mer rätt att säga icke modenamn....
    Kan ju vara så att ett namn är "vanligt" men att det inte "talas" så mkt om det.... Är väl ett sådant typ av namn som jag är ute efter.. dvs "inte i ropet namn"... hmm krångligt =)

Men fler förslag, är altid roligt att se vad folk gillar för namn =)

• Nymne

Det är sannt, jag har läst isfolket
    Men dessa namn (förutom Katla) plockade jag ur statistiska centralbyråns listor över namn som getts pojkar och flickor 1998-2005, så helt egensnickrade är de inte. De är alltså inte Ovanliga, bara lite ovanliga.

• jessapessa
    Nymne skrev 2007-01-04 19:09:16 följande:
    Sveasmamma:dina killnamn (Elis, Sixten, Melker, Walter, Viggo) finns alla i 2005 års 100 mest vanliga namn...Det är ju inte riktigt vad jag kallar ovanliga (inte ens LITE ovanliga)Jag tycker Arne, Frode och Isidor är fina. Och Maryam, Embla, Villemo och Katla på flickor.
    Aha, okej, det visste inte jag. Brukar inte kolla upp sådant jag.

Arne? Nej ush stackars barn...!
  • Melisabeth

Arne heter svärfar, så det blir det inte iaf =)
    Passar på honom - är ju liksom "rätt" generation för det =)

Arne har säkert varit om inte modenamn så var det väl rätt vanligt på den tiden?!

• tvillingmor
    Timea vill jag att min nästa ska heta om det blir en flicka.

Men jag gillar också namn som
    Fidelie
    Aurora
    Smilla
    Milla
    Minna
    Ofelia
    Otilia
    Lilja
  • Melisabeth

Lilja låter mjukt =)

Är det bara jag som tycker att de flesta "blomnamn" låter mjuka, och som att de siter på små flickor som är "lugna, snälla och lillgamla" ??
    Säkert helt fel, men min association =)

Svar på tråden Lita ovanliga namn