• Mafioso

Första telejacket?

Ska installera bredband via telejacket i vårt nya hus som vi ska flytta till snart. Vet att det då måste placeras i det första telejacket. Även det larm vi ska intstallera ska vara anslutet till första telejacket.

Vet mycket väl hur man hittar det första telejacket när man redan har en telefon inkopplad, men hur gör man om man inte har det??? Vi ska bo dubbelt ett tag eftersom huset ska renoveras och vill inte flytta teleabonnemanget ännu, därför har vi ju ingen inkopplad telefon. Larmet döremot ska installeras nu och sladdarna ska gömmas i väggen, därför vill jag veta NU var det första telejacket är.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden Första telejacket?
  • Razzla

De kan man inte ta reda på om man inte har telefon inkopplad. Kanske vet dom gamla ägarna vilket som är första jacket..

• Mafioso

Ajdå. Får höra med dem då. Tyvärr är dom typ 100 år gamla och kommer antagligen tycka att jag är knäpp när jag börjar prata om något som heter första telejacket .

• Razzla

Ja men vet inte dom så blir de problem tyvärr..

Jag har tidigare jobbat inom just telefon historier och de finns inget bolag som har några "ritningar" på fastigheter och sen kan de ju vara så att dom som bott där tidigare själv kopplat in eller om någon ledning..

• Isfjord

Oftast sitter det i hallen. Finns det inget i hallen sitter det oftast i köket.

Det finns undantag, men regeln ovan stämmer till 99,9%.

• abnocto

Ser ni inte var telefonledningarna går in i huset och kan följa till första jack, de brukar vara synliga. Där får ni kolla inuti att man inte kopplat förbi.

• luddigamaskrosen

Ring till teleoperatören, dom vet nog garanterat.

Vi har ett jack i hallen och ett i köket. För vår del är det det i köket som är första...

• Mafioso

abnocto: ska kolla telefonledningarna, är ju ett gammmalt hus så ledningarna borde ju vara synliga.

• abnocto

Vi flyttade nyss till ett gammalt hus och i källaren ser vi var ledningen kommer in. Om jag inte missminner mig sitter en liten dosa utanpå huset på samma ställe. Sedan kunde vi följa ledningen i taket till första jack.

• Mafioso

abnocto: Kan man se själv om det är kopplat förbi eller måste typ en elektriker kolla detta?

• Razzla

Som andra skriver så sitter de oftast i hallen (närmast ytterdörren) men detta kan ändå variera hej vilt spec i äldre hus.

Som någon skrev så kan INTE teleoperatörerna veta vilket som är första jacket.

• Donna69

vårt satt i hallen, ett rent h*lvete när vi skulle hitta det!! *suck*

det hjälpte antagligen inte dig nu...men men...lycka till!!

• abnocto

Vårt första jack sitter i källaren. Öppnar vi jacket ser vi att ledningarna är inkopplade direkt där och sedan går de vidare till nästa jack. Exakt hur man såg det kommer jag inte ihåg men jag tror vi sökte på nätet och hittade hur man såg hur det skulle vara inkopplat på första jacket.
    Vi har nu själva ändrat så vi har första jacket i köket så vi kan ha modemet där som också ska vara på första jacket. Så från källaren går det direkt till köket och sedan tillbaka till källaren som nu blir ett "vanligt" jack.

• Isfjord

www.kjell.com/
    I USA är parallellkoppling standard, i sverige var det i varje fall tidigare förbjudet att parallellkoppla. Med seriekoppling kan man inte tjuvlyssna på de andra telefonerna.

• Jejja2

undrar varför det är viktigt att det ska sitta i första jacket? Kan det påverka räkningarna sen? Är jättedum i fråga om sånt där...

• Mafioso

Jejja2: Det bli mindre störningar om modem och liknade sätts i första telejacket. Det funkar inte optimalt annars.

• Bubbilub

Fungerar verkligen larmet om ni inte har något telefonabonnemang? Anledningen till att det ska kopplas till telefonen är väl att det ska ringa upp larmbolaget om något händer och det kan väl inte fungera om ni inte har något abonnemang?

• abnocto

Ett larm fungerar inte om man inte har ett abonnemang. VI fick vänta tills vår telefon var igång innan de kunde testa larmet så innan dess ville man inte installera något.

• Isfjord

Eller också skaffar man larm med ett GSM-kort och skippar fasta telefonen till larmet. Används främst på bilar, båtar, motorcyklar mm, men även fasta installationer i hus.

Svar på tråden Första telejacket?