sprut/kanyl-fobi
Här har du en till med sprutfobi!
Men jag har varit betydligt värre än vad jag är nu. För ett par år sedan kunde jag knappt höra någon prata om sprutor utan att jag nästan svimmade. Nu kan jag, om det verkligen, verkligen är tvunget, ta ett stick i fingret, men det är inte utan att jag blir svimfärdig/svimmar. Bävar inför den dagen jag måste ta blodprov i armvecket...
Angående en framtida graviditet så tycker jag, trots din sprutfobi, att du skall försöka ta blodprov på MVC (lättare sagt än gjort). Jag kommer göra det, trots jag känner som jag känner, jag får försöka tänka på att det inte bara gäller mig då utan även någon liten i magen. Det är jättesvårt, men som de andra skriver så är det bästa sättet att komma över något att utsätta sig för det man är rädd för och då är ju detta en bra grej, eftersom man inte enbart gör det för sin egen skull...
Sedan kan du ju berätta för dem på MVC om din spruträdsla så bör de ta dig på allvar och hjälpa dig. Känner en som också hade (ja, hade!) enorm spruträdsla och berättade det för dem på MVC. De tog henne på allvar och till slut lyckades hon ta blodprov i armvecket (efter många om och men). Nu har hon nyligen fått sitt andra barn och har inte alls lika ont av stick längre, just på grund av att hon fått ta blodprov så mycket (inte bara på grund av graviditeterna).
Hur går det för dig om du använder Emla-salva, blir det bättre eller ingen skillnad alls?
Önskar dig iallafall lycka till i framtiden med att bli av med din sprutfobi!