Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!

Att vara ateist är att inte tro på nånting alls. Ingen gud, inget efterliv, vi är bara här på jorden och gör det vi gör (vilket egentligen borde betyda att man kan strunta i moraliska eftertankar).

Din sanning är inte min sanning.
  • ming
    R Franklin skrev 2007-01-14 10:24:29 följande:
    Fast det påståendet kräver ju att religioner skulle ha något med vår moral att göra vilket förstås är helt felaktigt.
    Jag anser att den största delen av moralitet är baserad på just religioner, därför skrev jag så.
    Vad annars är den baserad på?
  • ming
    R Franklin skrev 2007-01-14 16:53:35 följande:
    Hur förklarar du då likheterna i svar på de undersökningar som gjorts med människor ifrån olika kulturer och religioner angående deras moral? Finns flera stora undersökningar där folk testas hur de reagerar på moraliska dilemman och svaren skiljer sig väldigt lite mellan isolerade djungelstammar och moderna storstadsmänniskor.
    Sådana undersökningar har jag aldrig sett. Men de kanske har samma moral eftersom de förmodligen också har religion i deras lilla djungelstam.
    R Franklin skrev 2007-01-14 16:53:35 följande:
    Det jag försöker säga är bara att vara ateist inte alls innebär att man saknar moral eller kan göra som man vill, det där är bara en myt som kyrkan använt i alla år för att försöka smutskasta oliktänkande (Med stor framgång kan tilläggas).
    Jag har ju aldrig ens påstått att man saknar moral om man är ateist. Jag skrev "vilket egentligen borde betyda att man kan strunta i moraliska eftertankar", inte att man faktiskt saknar moraliska eftertankar.
  • ming
    SessanLindberg skrev 2007-01-14 16:56:16 följande:
    En liten fråga nu ...Ge mig ett bra svar nu ler ..Hur många av dem som skriver här inne är verkligen Aeteister ?
    Jag skulle nog inte kalla mig ateist, men min sambo är ju det.
    Men det spelar ju ingen roll, atiesm är inte en tro, det är ju en brist på tro, så det är inget som bara atiester är mest insatta i.
  • ming

Enligt SAOB: Ateist = "BETYDELSE: person som förnekar (l. icke tror på) tillvaron af en (personlig) Gud; gudsförnekare."

Svar på tråden Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!