Inlägg från: R Franklin |Visa alla inlägg
  • R Franklin

Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!

"Att vara ateist är att inte tro på nånting alls. Ingen gud, inget efterliv, vi är bara här på jorden och gör det vi gör (vilket egentligen borde betyda att man kan strunta i moraliska eftertankar)."

Fast det påståendet kräver ju att religioner skulle ha något med vår moral att göra vilket förstås är helt felaktigt.

• R Franklin

"Jag anser att den största delen av moralitet är baserad på just religioner, därför skrev jag så. Vad annars är den baserad på?"

Hur förklarar du då likheterna i svar på de undersökningar som gjorts med människor ifrån olika kulturer och religioner angående deras moral? Finns flera stora undersökningar där folk testas hur de reagerar på moraliska dilemman och svaren skiljer sig väldigt lite mellan isolerade djungelstammar och moderna storstadsmänniskor.

Det jag försöker säga är bara att vara ateist inte alls innebär att man saknar moral eller kan göra som man vill, det där är bara en myt som kyrkan använt i alla år för att försöka smutskasta oliktänkande (Med stor framgång kan tilläggas).

• R Franklin

"Hur många av dem som skriver här inne är verkligen Aeteister ?"

Ganska få förmodligen, de flesta som slarvigt kallar sig ateister är egentligen agnostiker. I vardagligt tal spelar det oftast inte så stor roll då bägge på ett eller annat sätt tar avstånd ifrån religioner men som sagt de flesta är nog inte ateister.

Svar på tråden Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!