Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!

Jag är vad man kan kalla explicit ateist, jag är aktivt förespråkande att det inte finns någon gudomlig makt, varken gud, ödet eller "den heliga naturkraften". Med det senare menar jag följade (exempel, faktiskt taget ur verkliga livet):

Jag är ledsen att ditt barn dog, det är väl naturens sätt att rensa.

Jag tror alltså inte heller att det finns någon helig naturkraft som väljer och vrakar, liksom gud eller något annat. Detta brukar jag ofta tala om också, tyvärr är det så att det är mer acceptabelt att försöka övertyga någon TILL än FRÅN en religiös övertygelse. Tänk om jag skulle gå och knacka dörr och säga: Det finns ingen gud, ingen jesus, inget öde och ingen kraft större än oss själva. Här har jag en liten skrift om att leva just nu och att det är en själv som bestämmer vad man ska göra av livet.

Vad däremot gäller moraliska eftertankar så är det ju inte så att jag tänker att jag kommer straffas efter döden på grund av det dåliga jag gör nu, däremot inser jag att om jag gör något omoraliskt så kommer jag att straffas nu i detta livet, eftersom de flesta omoraliska handlingar är antingen a)straffbara enligt lag eller b)socialt oacceptabla. Alltså tycker jag inte att det är okej att vara otrogen, jag tror bara inte att någon högre makt kommer straffa mig för det, däremot kanske min sambo lämnar mig, så då har jag fått ett straff ändå.

Ängeln Adrians mamma
Svar på tråden Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!