• minatre

Adhd ärftligt?

I ca 80% av fallen beror det på ärftlighet. Det är vanligare hos pojkar än hos flickor och kan även ligga gömt i mammans gener och komma fram i barnet.
    Ja barnet kan visa sig ha ADHD eller andra dyl sjukdommar även om det inte fått det genom ärftlighet. Dock är det ngt man får i fosterstadiet och inte efter födseln. Vid sex-sju år kollar man om barnet har ADHD vid mistanke...eller åtminstone är det inte förrän dess man bör ställa diagnos!!!!

• minatre

Barn nr2
    Konstigt för det anses verkligen vara ärftligt!!

• minatre

Min son utreds för detta och jag har läst i princip allt som går att läsa kring detta och var man än läser om just ADHD så anses det vara ärftligt!!!
    Jag har då läst de böcker i ämnet som ingår i de som läser till specialpedagogs literatur listor samt har jag ju fått sidor på internet rekomenderade nu när han utreds och även där står det klart och tydligt att det är ärftligt.
    Vart har din man fått sin information om ADHD om jag får fråga???

• minatre

TS
    Om din son inte uppvisar ngr tecken alls nu så har han det förmodligen inte
    Det finns både de som är "överaktiv" och de som är "underaktiva"...och gällande de som är "underaktiva" kan det ibland vara svårt att upptäcka det innan de börjar skolan dock...dessutom varierar det väldigt hur mycket barnet påvärkas. Vissa märks det knapt på...andra märks det mycket på. Tror inte att många som inte är kunniga ens skulle fundera på hurvida min son har det...men vi vet som sagt inte om han har det än heller.
    Hoppas inte på det..

• minatre

Barn nr2
    Villken literatur baserades den föreläsningen på då???
    Har han läst till specialpedagog då??? För i all literatur han i så fall läst under sin utbildning har det stått att ADHD anses ha hög ärftlighet och då framför allt till pojkar....

• minatre

TS
    Ja jag såg det sedan....hade en nattvandrare här som jag fick stoppa tillbaka i sängen Så det tog en stund att skriva inlägget och jag missade då det där du skrev att det var en tjej
    Oroa dig inte i förväg!!! Du ska nog försöka vara lite uppmärksam men samtidigt så är risken relativt liten i och med att du inte har ngn ADHD på din sida...antar jag nu
    Då väger din X kromosom oftast upp för de skador som kan tänkas sitta på den hon fick av pappan. Så försök att slapna av!
    Även om hon skulle ha det så är det inte säkert att det är så allvarligt att hon behöver en diagnos!

• minatre

user.tninet.se/~fxg297r/nep_adhd_intro.htm
    Här finns information om ADHD Om länken fungerar...jag är värdelös på sådant

• minatre

Sista anonym...om du har ADHD så har du en hjärnskada...du kan få ADHD och dyl efter födseln om du varit med om tex en drunkningsolycka där du fått syrebrist men inte bara från socialabetingelser. Gällande min son beror det tex förmodligen på en födelsen som var vääldigt långdragen då han låg "fel".
    Däremot kan barn uppträda på sätt som liknar de som har ADHD beroende på tex sociala betingelser...men när man undersöker det så visar det sig då att de inte har ADHD utan att deras problem beror på annat. Men omgivningen är ofta duktiga på att ropa "DAMP eller ADHD" efter alla barn som är överaktiva.....det beror på okunskap och den sista man hjälper är barnet

• minatre

ADHD är en skada som man om den är tillräkligt grav behöver medicinera. Om barnet får syrebrist under spädbarnstiden kan det mycket väl få ngn typ av hjärnskada..tex ADHD. Barn som får liknande symptom pga av sin uppväxtmiljö kan "botas" från sina symptom om familjen/barnet får hjälp det kan inte ett barn med ADHD...där i ligger skillnaden ADHD är permanent beteenden man förvärvat pga uppväxtmiljön behöver inte vara permanenta...de kan man arbeta bort. Dock kan man såklart även delvis arbeta bort symptomen för ADHD genom att bemöta barnet på rätt sätt och i vissa fall med medecinering. Beteendemönster du fastnat i kan du inte medecinera bort med ADHD medecin... De måste man arbeta bort genom att ta reda på vad roten till det hela är och medvetandegöra problemen för personen. Ja jag vill inte säga för mycket om negativa beteendesmönster och hur man ska bryta dem för det är jag inte lika påläst om. Men det är två olika problem man försöker lösa!! Ett psykologiskt problem är inte likställt en hjärnskada, man inte kan arbeta på samma sätt för att behandla dem.

Men tex rökning anses öka riskerna för ADHD....och det är ju en del i ens uppväxtmiljö och kanske även vanligare i vissa sociala grupper än andra???

• minatre

Vad är skillnade på handikapp och funktionshinder???
    Undrar verkligen så det är inte för att provocera!!! Men jag orkar inte slå upp det...trodde faktiskt att det i betydelsen var samma sak

• minatre

Ok...får väl ta mig orken att kolla upp det själv

• minatre

Zussa
    Man vet ju inte riktigt vad som orsakar ADHD men man mistänker tex rökning och syrebrist. Vist kan syrebrist ge CP skador....men MASSOR av barn får lite syrebrist under förlossningen, dock är det väldigt få som får CP skador av det. Då har man fått väldigt allvarlig syrebrist.
    Andledningen till att rökning tros kunna vara en orsak till ADHD är att barnet i magen får förlite syre när mamman röker....men barnet får inte så lite syre att det får CP skador av rökning.
    Att barnet får syrebrist kan leda till många olika saker...en av de saker som kan hända är att man får en CP skada...och CP skador VET man beror på syrebrist vid födelsen precis som du säger.

Svar på tråden Adhd ärftligt?