• Anonym

Adhd ärftligt?

någon som vet om adhd är ärftligt? om barnet inte alls växer upp med föräldern som har adhd kan det ändå bli så att barnet får det? och vid vilken ålder upptäcker man isåfall det?

tacksam för svar

• Svar på tråden Adhd ärftligt?
  • Barn nr2

Min man som jobbar med barn med speciella behov säger att ADHD är inte genetiskt eller socialt ärftligt, det är en hjärnskada och ligger inte i generna.

• Anonym

tack för ditt svar och jag andas ut..

• minatre

I ca 80% av fallen beror det på ärftlighet. Det är vanligare hos pojkar än hos flickor och kan även ligga gömt i mammans gener och komma fram i barnet.
    Ja barnet kan visa sig ha ADHD eller andra dyl sjukdommar även om det inte fått det genom ärftlighet. Dock är det ngt man får i fosterstadiet och inte efter födseln. Vid sex-sju år kollar man om barnet har ADHD vid mistanke...eller åtminstone är det inte förrän dess man bör ställa diagnos!!!!

• minatre

Barn nr2
    Konstigt för det anses verkligen vara ärftligt!!

• Anonym

Min sons pappa har add och man misstänker att min son har adhd. Till mig har man sagt att det kan ärvas!

• Anonym

Min kompis son har adhd och likaså hans pappa så är nog ärftligt.

• Barn nr2

minatre: jag skulle vilja veta vad du har för vetenskapliga belägg för att det skall vara ärftligt, för min man har nyligen varit på utbilndning ang ADHD och där sa de att det inte är ärftligt.

• Anonym

hennes son är förresten 5 år och det upptäcktes när han var runt 2-3 år. Han kan hålla igång i ett från 6 på morgonen till 21 på kvällen.

• Anonym

okej..men om barnet är 5 år och inte visar någon tendens till att ha adhd då är det ingen risk att det kommer senare heller?

Svar på tråden Adhd ärftligt?