• Bellahhh

grön/svart bajs!

Noah är snart 5 månader och jag har börjat lite lätt med smakisar vilket resulterade i en hård mage och jätte illaluktande gröntsvart bajs, han bajsar bara varrannan dag oxå, är det normalt med det mörka bajset? Han har fått potatis blandat med ersättning och potatis/palsternacka.

• Svar på tråden grön/svart bajs!
  • rebecca271

När mina barn var små och fick grönt svart bajs sa dom på BVC att det var ett tecken på någon infektion i kroppen.

• solrosen81

Min son har haft bajs nästan ända sen han föddes och det är inget fel på honom. Nu har det blivit lite ljusare.
    Jag har hört att det är för att maten går  fort genom magen.
    När jag frågade en läkare varför bajset var grönt sa han "skit i skiten" .
    Du ska inte oroa dig för det är inget farligt.

• Bellahhh

Ja haha jag vet att det kan vara en infektion, men han är inte det minsta sjuk, det är därför jag frågar, det måste ju ha med maten att göra? Annars är det ju ett lustigt sammanträffande att bajset ändras när maten ändras? Eller ? Hjälp!

• SaraoAlbin

Det är inte tänder på G? Då kan bajset ändras.

• Bellahhh

kan vara så! glömde skriva att han har fått ersättning sen han va 1 1/2 mån, å nu för 2 veckor sen bytte vi till ersättning nr 2 (4 månaders ers.) kan det beror på det ??

• rebecca271

Jag fick höra av en kompis idag som har en jättebra "småbarnsbok" där det stod att grönsvart avföring berodde på att barnet inte fick i sig det sista feta av bröstmjölken...så det första jag skrev kan du utesluta då...då fick jag fel information.
    Tydligen vanligt och HELT ofarligt!
    Kram

• Isabellesmamma

Jadu..min tjej har grönt, gult, svart, blålila, omvartannat och blandat hela tiden..Alltid lika spännande att byta på henne

Hon har ätit mkt broccoli nu så jag har gissat att det kan göra sitt för att färga..
    Tror inte det beror på att du bytt till 2, men de har nog att göra med smakisarna. Mår han bra så behöver du nog inte va orolig!

• rebecca271

ok, men det är många föräldrar som varit med om det...och inget man lägger någon vikt på tydligen...så du behöver inte vara orolig för den konstiga färgen.
    Men om det är uttalad illaluktande och han är hård i magen och verkar ha problem med sin mage, har ont,feber mm och om man är orolig så fråga alltid din BVC
    Kram

• rebecca271

Detta hittade jag nu på internet;
    Min baby bajsar grönt, varför?
    Babybajs varierar i färg från gult till grönt. Det är helt normalt. Oftast beror grönt bajs på något som mamma eller barnet har ätit t ex. spenat, stark mat, grönmögelost.

alltså beror det på kosten och inget farligt. Hård mage är lika så beror på kosten och när barnet börjar äta vanlig mat blir det olika dofter beroende på maten. jag har märkt på mitt eget barn om han är trög i magen så luktar det mer.

• Bellahhh

nej han är hur glad som helst o ingen feber, jag testade att bajsa honom nu, har bajsat själv idag en gång innan, men bara för att se om det berodde på hur länge det har legat i tarmen, och bajset var defenitivt mycket mer brungult nu och små hårda lite mörkare "bollar" i haha, så om det har ändrat färg nu igen, kan det väl inte bero på infektion?

• rebecca271

Nej ingen infektion verkar det vara.

Med mitt första barn blev jag alldeles till mig när jag såg att det var grönt i blöjan, sen så fick man höra av de flesta mammor att de också varit med om det och inget som var farligt. Så när mitt andra barn kom och det blev likadant där också ibland, så funderade jag inte så mycket över det utan det gick över av sig självt.

• rebecca271

Blev du nöjd med svaren du fått? eller är du fortfarande orolig?
    Kram

• mor06

min son har haft grönsvart bajs till och från ända sedan jag började med ersättning... när han var ca 2 veckor...

Har aldrig reflekterat på att det kan vara något konstigt....hmmmm

Svar på tråden grön/svart bajs!