grön/svart bajs!
När mina barn var små och fick grönt svart bajs sa dom på BVC att det var ett tecken på någon infektion i kroppen.
När mina barn var små och fick grönt svart bajs sa dom på BVC att det var ett tecken på någon infektion i kroppen.
Jag fick höra av en kompis idag som har en jättebra "småbarnsbok" där det stod att grönsvart avföring berodde på att barnet inte fick i sig det sista feta av bröstmjölken...så det första jag skrev kan du utesluta då...då fick jag fel information.
Tydligen vanligt och HELT ofarligt!
Kram
ok, men det är många föräldrar som varit med om det...och inget man lägger någon vikt på tydligen...så du behöver inte vara orolig för den konstiga färgen.
Men om det är uttalad illaluktande och han är hård i magen och verkar ha problem med sin mage, har ont,feber mm och om man är orolig så fråga alltid din BVC
Kram
Detta hittade jag nu på internet;
Min baby bajsar grönt, varför?
Babybajs varierar i färg från gult till grönt. Det är helt normalt. Oftast beror grönt bajs på något som mamma eller barnet har ätit t ex. spenat, stark mat, grönmögelost.
alltså beror det på kosten och inget farligt. Hård mage är lika så beror på kosten och när barnet börjar äta vanlig mat blir det olika dofter beroende på maten. jag har märkt på mitt eget barn om han är trög i magen så luktar det mer.
Gå in på www.tryggabarn.nu
Nej ingen infektion verkar det vara.
Med mitt första barn blev jag alldeles till mig när jag såg att det var grönt i blöjan, sen så fick man höra av de flesta mammor att de också varit med om det och inget som var farligt. Så när mitt andra barn kom och det blev likadant där också ibland, så funderade jag inte så mycket över det utan det gick över av sig självt.
Blev du nöjd med svaren du fått? eller är du fortfarande orolig?
Kram