• lycra

Ni som bor i helsingborg, hur & var söka lägenhet?

Vi ska troligen flytta tillbaka till hbg inom en snar framtid (längtar) & har nu påbörjat sökandet efter en lägenhet. Vad heter era fastighetsägare & vet ni om det är lätt att få bostad hos dem? Har varit inne på helsingborgs hemsida & kollat upp alla hyresvärdar som är där & några hade lediga lägenheter (om än med dyr hyra). Hur fick ni era lägenheter, genom att fylla i en intresseanmälan eller vara påflugen o ringa dit gång på gång? Behöver HJÄLP :)

• Svar på tråden Ni som bor i helsingborg, hur & var söka lägenhet?
  • E l l a

Att få en lägenhet via Helsingborgshem hmmm ja, lycka till säger jag bara. De har ändrat om sitt kösystem och nu räknas det hur många dagar man stått i kö för deras lägenheter, och som någon skrev, lycka till med att konkurrera med folk som har flera tusen dagar i kö.  

När jag sökte min första lägenhet här ringde jag runt till alla möjliga fastighetsvärdar, och fick slutligen napp hos en privat fastighetsägare, fick lägenheten där inom några dagar. Så det skulle väl vara mitt råd - ring runt till alla!

En kompis som flyttade hit från en annan stad, gjorde det lätt för sig genom att sätta ut en annons i Helsingborgs Dagblad att han sökte en lägenhet, han hade också bra fast inkomst och goda referenser -vilket han nämnde i annonsen.  Han fick hur många samtal som helst, både gällande första hands kontrakt och andra hand, hittade till sist sin drömlägenhet på det sättet. Själv var jag väldigt förvånad över vilken respons han fick.

• lycra

Jo vi kommer göra så. Vi sätter ut en annons i HD & får vi inte bra svar första gången så skriver vi en andra annons där vi även ger en hittelön =)

• E l l a

Ja, jag tror nog det kan vara en bra idé! Men ring runt till några fastighetsägare med, ni kanske har tur!

• ninanell

Men det är just sådant som gör mig så pissed off, att har man råd att ge "hittelön" så får man förtur...
    Det är naturligtvis upp till var och en om de ska betala, men det gör ju att systemet alltid ser likadant ut; de som har kontakter eller kan köpa sig till det, eller de som redan har något bra, får det de behöver...
    Sådant gör mig bara f*rbannad.

• vackrastarflow

ninanell, jag är inte så säker på det. så länge man är registrerad hos helsingborgshem så löper dagarna på. hur har folk annars fått ihop 10 000 dagar? så var det för mina föräldrar iaf.

• E l l a

Du får en karenstid på två eller tre år, under vilka du INTE får någon ny lägenhet inom Hbghem, dvs tar du en lägenhet så dröjer det hela karenstiden innan du får söka lägenhet inom Hbghem igen. Om sedan alla dagar försvinner det är jag inte säker på, men jag tror det är något i det som Ninanell skriver, då en vän nyligen separerat med sin tjej (de hade nyligen fått en ny lägenhet) och han hade 0 dagar att söka ny med.

• cissi80

Vilken bra tråd, vi funderar också på att flytta till Helsingborg, beroende på hur det går med jobbsökandet... Jag har anmält mej som bostadssökande till Helsingborgshem men där verkar ju vara lååång kö, precis som ni skriver...

Någon som har tips på någon mindre ort utanför Helsingborg där det är lättare att få tag på en lägenhet?

• Lejra

cissi80: lättast är det väl å få lägenhet i Landskrona, men tyvärr är ju stadens rykte kört i botten... (bor själv i LA å trivs super!)

Annars skulle man väl kunna kolla på hyllinge, Åstorp, Ängelholm, bjuv.Det är ju orter som ligger hyffsat nära helsingborg!

• Lejra

har förresten en gammal jobbarkompis som hade pluggat ett par år i Kalmar å var i somras klar med sina studier å skulle då hem till helsingborg igen å bli sambo med sin pojkvän, hon ringde varenda privat hyresvärd å fick till slut napp på en 2:a på söder! Så ligger man i lite så får man nog tag på något!

• vackrastarflow

cissi

kolla Påarp, Mörarp, Bårslöv, Ekeby, Höganäs och Ängelholm.

• MsBeauty

Jag sökte i ca 1 månad innan jag fick min lägenhet (andra hands) och nu är den på förstahandskontrakt :) Hade nog väldig tur där, men hur som helst, jag sökte i annonser i tidningar och på Internet.

Om du söker genom Helsingborgshem eller något annat, kan du nog räkna med 1 års väntetid, minst.. :(

Svar på tråden Ni som bor i helsingborg, hur & var söka lägenhet?