7 månaders valp byta till vuxenfoder??
Visma, det är helt fel.. Valp foder är viktigare ju större hunden skall bli. Det sägs ofta att det är fel att ge valpar valp foder, för att de växer för fort med mera.
Allt beror på att det var en undersökning under 1970-talet då man stängde in ca 40 grand danios i en 1x1meter stor bur där de fick bara valp foder (foder med minst 30% protein) och de växte upp från 7 veckors ålder till ett års ålder och fick aldrig vara ute på promenader eller annat. När de var ett år tog de ut hundarna och då var sklettet fel och inge muskler.
Och det är ju inte så konstigt när hundrna inte ha fått röra sig och få muskler. inte ens en vanlig promenad för att kissa eller bajsa..
Ett valpfoder innehåller mera protein, Protein bygger muskler. Det är jätte viktigt att de får protein för att kunna bygga muskler, och inte större delen kolhydrater som bara blir energi.
Beroende på hur stor hunden skall bli ju längre skall man använda sitt valpfoder. har man en liten hund tex en tax kan de räcka med valpfoder tills den är 4 mån, men har du en större hund tex en labrador eller grand danios behöver den äta menda de växer som mest, till ca 6-9 mån och sedan gå över till ett tillväxtfoder.Även kallat junior foder..
Ja skriver i hopp om lite förståelse. skriver gärna mera. Går utbildnidning om utfodring. Lär mig att räkna forderstater med mera. lära mig läsa vad som står på säcken och räkna ut balansen..
Tyvärr finns det många veterinärer som inte ha fått någon utbildning i utfodring av hund heller inte de som säljer hund foder.
Det som är bra är att de yngre veterinärerna får och har fått utbildning i utfodring. Men finns många kvar som inte vet vad de pratar om. Tråkigt, för folk litar mera på en veterinär som sinte har utbildning i utfodring än mig som går utbildning i utfodring.
Men jag förkastar inte veterinärer. Det finns sådant de är mycket duktiga på, och så har veterinären ofta foder som skall ges vid olika sjukdommar eller om hundarna har brist var något ämne.. De är de mycket bättre på än mig..
En sak till, Protein är viktigt för valpen, men för mycket protein till den vuxna hunden är inte bra om det inte ä en hårt arbetande hund. tex dag hund.
Protein behövs för att bygga upp musklerna.. VIKTIGT VIKTIGT... och det är det som finns mer av i ett valpfoder