• pratglada tjejen

7 månaders valp byta till vuxenfoder??

Hej!
    Ja, som står ovan: är min valp 7 månader. Hon får valpfoder.
    Hon har aldrig varit sådär jättesugen på maten, det går i vågor. Men endast i två-tre veckor sammanlagt (tror jag att det är ev. varav en vecka i streck tror jag). Hos min kompis får man slita bort henne från vuxenfodret (annat märke), har nog mycket att göra med att det var något nytt. Jag lägger ju inte hela grunden till att jag vill byta på bara det..
    Men saken hör till att hon under sin uppväxt hos uppfödaren fått fyra olika torrfoder(tror att alla var vuxenfoder), älgfärs och A-fil. Jag köpte henne när hon var 8 veckor och bytte till valpfoder med blandning under 7 dagar. Sedan dess har hon ju såklart fått samma. Hon får hästköttskorv och hungodis också. Men hon är aldrig så entuiastisk med torrfodret.
    Därför funderar jag på om jag ska byta till vuxenfodret, antingen nu snart och blanda i ca:2 veckor. Eller om jag först ska (nästan) köra slut på fodret och sedan blanda i 2 veckor.
    Jag vill ju att hon ska vara glad när maten kommer och att hon ska tycka att det är aptitligt (i brist på bättre entusiastiskt ord)!

Vad tycker ni? Är det för tidigt? Det blir inom samma märke, och om jag inte misstar mig så kan man ge detta foder som jag ska byta till (vid något tillfälle) till valpar också..

Undrar ni över mer innan ni kan säga vad ni tycker så bara FRÅGA!
    Tacksam för svar, fast beslutet är såklart mitt. Men kan vara skönt och få diskutera lite!
    MVH Alexandra

• Svar på tråden 7 månaders valp byta till vuxenfoder??
  • Visma

Att hon äter mer hos din kompis är nog mest pga att där finns en annan hund. Blir lite mer "tävling" då....

Klart du kan prova att ge vuxenfoder, men ge det blandat med valpfoder.

• teijasmamma

jag tror inte helt säker men att min va 6 månader då jag börja me vuxenfoder till henne o då blanda jag valp o vuxen ett par veckor innan jag gick över helt till vuxen o har precis fått hem en valp på 8 månader o henne kör jag blandat me oxå...... så jag tycker att du ska göra som du känner för..... o att valpen inte äter så bra som jag förstod de i vad du skrev så pröva oxå o byta foder kan va de för jag har fått byta foder här hemma min stora åt oxå dåligt o nu äter hon bra igen tänk dig själv o alltid äta samma mat *ler* lycka till me ditt val

• Hexa76

Min hund var bara 4 månader när vi gav honom vuxenfoder, blandade det med fil på morgonen och lite kokt ris på kvällen så att det inte blev för mycket av fodret! Han är nu 5 år och får fortfarande lite kokt ris i maten på kvällen å han e kanonfin både i kroppen å pälsen :o) Och testa dej fram vad det gäller fodersort många hundar är ganska kräsna men det brukar alltid finnas nåt som passar varje vovve!

• Jan H

Precis som Hexa76 slutade jag med valpfoder vid 4mån. Det är lite för kraftigt med valpfoder.

• Visma

Då har jag en fråga som oxå rör valpfoder. Min lille är 3 månader o en vecka o väldigt väldigt smal... Ska jag ge vuxenfoder för att öka hans vikt eller valpfoder. Uppfödaren gav endast vuxenfoder.

• teijasmamma

Visma: valpar ska ju ha valpfoder för där e den näring i som dom behöver så jag hade blandat o sett om de blivit bättre men som sagt de e upp till var o en hur dom vill göra

• Visma

Jag ger honom valpfoder nu, men vill så gärna han ska öka på sin vikt lite o må bra....

• teijasmamma

Visma: som sagt testa o se om de blir bättre

• Jan H

Det kan vara lite olika från ras till ras, valpfoder är väldigt kraftigt. Ger man ett bra foder med ett proteininnehåll 20-25% och fett 10-15% så klarar sig en normal hund på det. Eftersom det är en valp så ska den ju heller inte ha så mycket ansträngning och behöver inte mer.

• Visma

Har bara haft honom en vecka.. o ska till veterinären idag, så det ska bli spännande o se om han ökat i vikt... har han det så fortsätter jag med valpfodret...

Svar på tråden 7 månaders valp byta till vuxenfoder??