7 månaders valp byta till vuxenfoder??
Hej!
Ja, som står ovan: är min valp 7 månader. Hon får valpfoder.
Hon har aldrig varit sådär jättesugen på maten, det går i vågor. Men endast i två-tre veckor sammanlagt (tror jag att det är ev. varav en vecka i streck tror jag). Hos min kompis får man slita bort henne från vuxenfodret (annat märke), har nog mycket att göra med att det var något nytt. Jag lägger ju inte hela grunden till att jag vill byta på bara det..
Men saken hör till att hon under sin uppväxt hos uppfödaren fått fyra olika torrfoder(tror att alla var vuxenfoder), älgfärs och A-fil. Jag köpte henne när hon var 8 veckor och bytte till valpfoder med blandning under 7 dagar. Sedan dess har hon ju såklart fått samma. Hon får hästköttskorv och hungodis också. Men hon är aldrig så entuiastisk med torrfodret.
Därför funderar jag på om jag ska byta till vuxenfodret, antingen nu snart och blanda i ca:2 veckor. Eller om jag först ska (nästan) köra slut på fodret och sedan blanda i 2 veckor.
Jag vill ju att hon ska vara glad när maten kommer och att hon ska tycka att det är aptitligt (i brist på bättre entusiastiskt ord)!
Vad tycker ni? Är det för tidigt? Det blir inom samma märke, och om jag inte misstar mig så kan man ge detta foder som jag ska byta till (vid något tillfälle) till valpar också..
Undrar ni över mer innan ni kan säga vad ni tycker så bara FRÅGA!
Tacksam för svar, fast beslutet är såklart mitt. Men kan vara skönt och få diskutera lite!
MVH Alexandra