Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

7 månaders valp byta till vuxenfoder??

Vad är det för ras?
    Om man börjar för tidigt med vuxenfoder kan valparna få i sig för mycket kalcium (? har jag för mig det var) som kan göra att benstommen växer fel och för mycket.
    Men det gäller främst de större raserna, då det tar längre tid för dem att växa klart, än för de små raserna.

Din sanning är inte min sanning.
  • ming

Veterinärerna har ofta inte så jättemycket utbildning i kost, mest i det medicinska, så det kan ju vara därför veterinären har sagt det.
    Det säger väl sig självt att om valpfoder hade varit farligt eller dåligt för en valp så hade det ju inte funnits.

• ming
    Wild Angel skrev 2007-01-17 21:51:47 följande:
    Hej!Låter kanske elak nu, men det finns inget foder som passar alla.. En valp har ett behov, en unghund ett annat lika så en vuxen och en aktiv hund.. Precis som vi människor har olika behov och de är inte att bara ge dem mer eller mindre mat..
    Ja, fast det finns ju olika foder som passar just alla som du räknade upp.
  • ming
    Wild Angel skrev 2007-01-18 10:29:09 följande:
    Ja det kanske står så på påsen men ett sådant foder finns inte.. Jag är elt över tygad om det...När man ger foder till säg en valp behövs tex mer protein, mer energi, mer calcium och fosfor. Den vuxna hunden behöver mindre protein (för mycket skadar njurar) den behöver istället mera kolhydrater och mindre calcium och fosfor. Till och med en stor eller en liten valp har inte samma foderstat.Och ett foder innehåller en viss sak och kan inte ändras beroende på vem som äter fodret..
    Ja, alltså det var ju det jag menade. Det finns olika sorter som är anpassade efter olika hundar.

Förresten undrar jag hur seriös uppfödaren är om han/hon föder upp valparna på vuxenfoder?Fundersam
Svar på tråden 7 månaders valp byta till vuxenfoder??