• pratglada tjejen

7 månaders valp byta till vuxenfoder??

Hej!
    Ja, som står ovan: är min valp 7 månader. Hon får valpfoder.
    Hon har aldrig varit sådär jättesugen på maten, det går i vågor. Men endast i två-tre veckor sammanlagt (tror jag att det är ev. varav en vecka i streck tror jag). Hos min kompis får man slita bort henne från vuxenfodret (annat märke), har nog mycket att göra med att det var något nytt. Jag lägger ju inte hela grunden till att jag vill byta på bara det..
    Men saken hör till att hon under sin uppväxt hos uppfödaren fått fyra olika torrfoder(tror att alla var vuxenfoder), älgfärs och A-fil. Jag köpte henne när hon var 8 veckor och bytte till valpfoder med blandning under 7 dagar. Sedan dess har hon ju såklart fått samma. Hon får hästköttskorv och hungodis också. Men hon är aldrig så entuiastisk med torrfodret.
    Därför funderar jag på om jag ska byta till vuxenfodret, antingen nu snart och blanda i ca:2 veckor. Eller om jag först ska (nästan) köra slut på fodret och sedan blanda i 2 veckor.
    Jag vill ju att hon ska vara glad när maten kommer och att hon ska tycka att det är aptitligt (i brist på bättre entusiastiskt ord)!

Vad tycker ni? Är det för tidigt? Det blir inom samma märke, och om jag inte misstar mig så kan man ge detta foder som jag ska byta till (vid något tillfälle) till valpar också..

Undrar ni över mer innan ni kan säga vad ni tycker så bara FRÅGA!
    Tacksam för svar, fast beslutet är såklart mitt. Men kan vara skönt och få diskutera lite!
    MVH Alexandra

• Svar på tråden 7 månaders valp byta till vuxenfoder??
  • pratglada tjejen

Hej tack för svaren!
    Det jag ska byta till är samma märke. Men där står också att det fodret kan man ge till: valpar, unghundar, vuxna, digivande, dräktiga! Så då får hon nog i sig det extra hon behöver som valp iallafall!
    Vad tycker ni då? Det är ju intressant med åsikter, men självklart gör jag som jag vill iallafall! ;)
    Hon löper nu också, tänkte om jag skulle vänta p.g.a. det, men samtidigt så vore det ju extra bra om hon fick ett bra foder som hon gillar när hon löper, då det tar energi ifrån henne. Hon har ju alltid varit lite dålig med maten (äter säkert tillräckligt för hennes del, hon svälter ju inte), så det är inte för löpets skull!

• Wednesday85

prova att blanda ut torrfodret med lite burkmat emellanåt, det fungerar jättebra på min hund, då äter hon hur mycket som helst.
    jag har provat nästan alla olika sorters torrfoder till henne, men det är bara gott de första dagarna- när det är nytt..

• pratglada tjejen

Nu när hon är 7 månader så gick jag en sakta promenad med henne i en timme. Jag skrev sms under tiden och pratade i telefon lite grann, så det blev VERKLIGEN SAKTA..
    Efter vi vart inne en stund började hon äta, gick ifrån och åt igen. jag märker att hon äter när hon fått röra sig mer ute. Men samtidigt är hon en mellanstor ras (blandis) så jag går annars inga långa promenader bara nu för 2 veckor sedan har jag börjat gå lite kortare promenader.

Jag har slarvat med mentala träningen (övningar) och inte tillgång till att åka till inhängnade platser,skog och ängar så hon kan springa av sig- så mycket om jag skulle vilja. (pappa jobbar heltid+ och han är den med körkort.

Så mentala träningen försöker jag ta upp nu igen (slarvar i omgångar,missar några veckor och kör lite och missar) med att fortsätta med dem små övningarna som sitt,ligg,tass,high five,sitt fint,stanna/vänta,varsågod o snurra runt.
    Men i början när jag var nogrannare med övningarna så åt hon ändå likadant.. Så jag funderar på om hon skulle behöva mer motion, jag vill inte ge henne så mycket så att hon förstör muskler o leder. Men jag skulle kanske kunna ha linan lite oftare så hon kan sprinbga av sig lite och försöka ut till skog/ängar där hon kan vara lös lite oftare... Den som hade bil/körkort!

• Wednesday85

det är ingen risk att hon förstör skelett och leder när hon leker och springer av sig, däremot ska man vara lite försiktig med väldigt långa promenader innan en hund är färdigväxt. så låt henne leka så mycket hon vill/kan.

• pratglada tjejen

Ja, men det blir ju promenad som jag går! att springa lös och så vet jag ju att det är bra för henne och attd et ej spelar roll hur länge (nästan)...
    Men just promenader är jag så kluven med!

kan kopiera text jag skrev på en annan sida där jag undrar lite över aktivering (ämnena hör ju rätt bra ihop)

Jag går lite kortare promenader som jag börjat med sen hon var 6 månader. Innan gick jag nästan bara ut och in, med ngn enstaka promenad. De ska ju inte gå promenad första året, men hur ska det gå till? Min Ronja är som tokig. Hon skulle nog helst vilja gå en promenad varje gång och gärna någon längre promenad per dag. men hon är ju valp! Hur kan jag på annat sätt aktivera henne? Jag kan erkänna att jag slarvat med övningarna (sitt,ligg,stanna,varsågod,vänta,snurra,slalom,tass,high five). Jag borde kanske träna med övningarna varje dag och sedan inte förlänga promenaderna? Men jag vet inte avd som är rätt med promenaderna det är ju inte långa ändå och hon blir sannerligen inte trött av det. men om jag skulle sätta i både övningarna och promenaderna nogrannare kanske hon skulle bli helt slut? Samtidigt som jag har gjort det då coh då och då är hon nöjd=alltså hur skulle det gå i längden, dock är det ju bara fem månader kvar till 1 årsdagen.....
    Lite kluven men antagligen så blir det samma promenader och försöka med övningarna varje dag. Men finns det något annat jag kan variera med när jag gör övningar hemma? Kanske något som inte kräver så mycket godis då hon äter maten lite dåligt?

• pratglada tjejen

Lägger till:
    jag är tyvärr inte så mycket lös med henne som jag skulle vilja. då jag inte har tillgång till bil och jag bor så nära trafik och hon springer gärna fram till folk (gör det ibland iallafall och det vill ajg ej riskera, men hon har varit duktig de senaste gångerna)

"däremot ska man vara lite försiktig med väldigt långa promenader innan en hund är färdigväxt."

Alltså är det ju promenader! Dock ej väldigt långa, men det tar nog 30min i en lagom/sakta takt...

• Vilja00

hoppsan - skulle jag hålla mina dårar till korta promenader upp i 7 mån ålder hade jag inte haft ett hem kvar. Från 5 mån är dom med på en timmes prom. Givetvis går det i deras takt men nog sjutton är dom med o inte har hundarna farit något illa av det. Givetvis ska man inte överdriva men så länge hunden bestämmer takten så är det ingen fara.Öka hennes motion succesivt o framför allt få tummen ur o aktivera henne med lite saksök/spår så kommer oxå hunden få aptit. Lycka till.

• pratglada tjejen

Hej!
    Jo, hon söker godis rätt ofta. Jag har ju mina höga krav hur det ska vara och så när jag slarvar med övningarna får jag dåligt samvete. Men mer promenader än jag gör vill jag inte då jag har en mellanstor-stor rasblandning och det inte är bra för leder ch skelett, men samtidigt är hon rastlös och skällig... Jag får köra som jag "borde" och vill någon vecka och annars så får jag öka på mentala träningen. men ska jag verkligen öka promenaderna? Har ju läst (vet att man inte ska göra exakt som i böcker, men hört och förstått detsamma) att man inte ska gå promenader första året, dock att valpen ska få springa av sig och så..
    Det är säkert där skon klämmer, hon får inte springa lös ordentligt. Skulle vilja träna henne mer lös. Jag måste väl på något sätt kunna ha henne lös fast jag ej har bil/körkort? Det finns en liiten inhägnad i närheten, men skulle vilja vara ute i skog och äng: dock finns inga i närheten!

Borde väl passa på som arbetslös att åka buss till platsen med inhägnad under tider andra jobbar och inte är där.. Men samtidigt så har jag ju inga pengar...
    Ja ni!

• Namaste72

Jag har slutat med valpfoder helt, och ger jappevalpen extra ranson Bravo färskfoder plus ris och äggula 2ggr i veckan. Hon blev dålig i magen av valpfodret, förstoppning/diarre i omgångar. Då fick hon Eukanubas Lamm&Ris valp. Nu är avföringen fin och vovven glad. Ska väga henne hos vet idag.

• Namaste72

Glömde skriva att jag slutade med valpfodret när hon var 3 månader...

Svar på tråden 7 månaders valp byta till vuxenfoder??