• pratglada tjejen

7 månaders valp byta till vuxenfoder??

Hej!
    Ja, som står ovan: är min valp 7 månader. Hon får valpfoder.
    Hon har aldrig varit sådär jättesugen på maten, det går i vågor. Men endast i två-tre veckor sammanlagt (tror jag att det är ev. varav en vecka i streck tror jag). Hos min kompis får man slita bort henne från vuxenfodret (annat märke), har nog mycket att göra med att det var något nytt. Jag lägger ju inte hela grunden till att jag vill byta på bara det..
    Men saken hör till att hon under sin uppväxt hos uppfödaren fått fyra olika torrfoder(tror att alla var vuxenfoder), älgfärs och A-fil. Jag köpte henne när hon var 8 veckor och bytte till valpfoder med blandning under 7 dagar. Sedan dess har hon ju såklart fått samma. Hon får hästköttskorv och hungodis också. Men hon är aldrig så entuiastisk med torrfodret.
    Därför funderar jag på om jag ska byta till vuxenfodret, antingen nu snart och blanda i ca:2 veckor. Eller om jag först ska (nästan) köra slut på fodret och sedan blanda i 2 veckor.
    Jag vill ju att hon ska vara glad när maten kommer och att hon ska tycka att det är aptitligt (i brist på bättre entusiastiskt ord)!

Vad tycker ni? Är det för tidigt? Det blir inom samma märke, och om jag inte misstar mig så kan man ge detta foder som jag ska byta till (vid något tillfälle) till valpar också..

Undrar ni över mer innan ni kan säga vad ni tycker så bara FRÅGA!
    Tacksam för svar, fast beslutet är såklart mitt. Men kan vara skönt och få diskutera lite!
    MVH Alexandra

• Svar på tråden 7 månaders valp byta till vuxenfoder??
  • ming

Vad är det för ras?
    Om man börjar för tidigt med vuxenfoder kan valparna få i sig för mycket kalcium (? har jag för mig det var) som kan göra att benstommen växer fel och för mycket.
    Men det gäller främst de större raserna, då det tar längre tid för dem att växa klart, än för de små raserna.

Din sanning är inte min sanning.
  • Visma

Veterinären sa tvärtom till mig, stora raser ska man vara försiktig med valpfoder, då de kan växa för fort o få problem med lederna. Man ska ge vitaminer som tillskott istället.

• bipsiebop

Har inte läst hela tråden men som jag förstått är det en relativt stor hund du har och då skulle jag rekommendera att gå över på vuxenfoder snarast.
    Har en 9 månaders själv som är som en stor golden i stl och han har ätit vuxenfoder sen jag hämtade honom vid fem månaders ålder. Fram tills dess hade han ätit ett valpfoder för små hundar!!! Hans leder kommer aldrig att bli fina så fort som han har växt av det fodret.
    Äter Hills j/d foder.

• Wild Angel

Visma, det är helt fel.. Valp foder är viktigare ju större hunden skall bli. Det sägs ofta att det är fel att ge valpar valp foder, för att de växer för fort med mera.

Allt beror på att det var en undersökning under 1970-talet då man stängde in ca 40 grand danios i en 1x1meter stor bur där de fick bara valp foder (foder med minst 30% protein) och de växte upp från 7 veckors ålder till ett års ålder och fick aldrig vara ute på promenader eller annat. När de var ett år tog de ut hundarna och då var sklettet fel och inge muskler.

Och det är ju inte så konstigt när hundrna inte ha fått röra sig och få muskler. inte ens en vanlig promenad för att kissa eller bajsa..

Ett valpfoder innehåller mera protein, Protein bygger muskler. Det är jätte viktigt att de får protein för att kunna bygga muskler, och inte större delen kolhydrater som bara blir energi. 

Beroende på hur stor hunden skall bli ju längre skall man använda sitt valpfoder. har man en liten hund tex en tax kan de räcka med valpfoder tills den är 4 mån, men har du en större hund tex en labrador eller grand danios  behöver den äta menda de växer som mest, till ca 6-9 mån och sedan gå över till ett tillväxtfoder.Även kallat junior foder..

Ja skriver i hopp om lite förståelse. skriver gärna mera. Går utbildnidning om utfodring. Lär mig att räkna forderstater med mera. lära mig läsa vad som står på säcken och räkna ut balansen..

Tyvärr finns det många veterinärer som inte ha fått någon utbildning i utfodring av hund heller inte de som säljer hund foder.  

Det som är bra är att de yngre veterinärerna får och har fått utbildning i utfodring. Men finns många kvar som inte vet vad de pratar om. Tråkigt, för folk litar mera på en veterinär som sinte har utbildning i utfodring än mig som går utbildning i utfodring.

Men jag förkastar inte veterinärer. Det finns sådant de är mycket duktiga på, och så har veterinären ofta foder som skall ges vid olika sjukdommar eller om hundarna har brist var något ämne.. De är de mycket bättre på än mig..

En sak till, Protein är viktigt för valpen, men för mycket protein till den vuxna hunden är inte bra om det inte ä en hårt arbetande hund. tex dag hund. 

Protein behövs för att bygga upp musklerna.. VIKTIGT VIKTIGT... och det är det som finns mer av i ett valpfoder 

• Wild Angel

Glömde det med vitaminer och mineraler, köper man ett helfoder, oftast är det det man ger, så finns alla vitaminer en hund behöver i fodret, det är endast om man vet att hunden ha ett underskott man skall ge ett tillskott i form av vitaminer eller mineraler.

• Visma

Oj, är olika bud från alla håll. Jag har fortsatt med valpfodret, o hade tänkt byta till vuxenfoder nu i helgen. Men nu blev jag helt kluven. Vill ju bara att lillen ska må bra o inte få några framtida problem. Tycker det är lite konstigt att veterinären har så fel.

Vet du någon bra sida man kan läsa om utfodring till valpar o även vuxna hundar?

• ming

Veterinärerna har ofta inte så jättemycket utbildning i kost, mest i det medicinska, så det kan ju vara därför veterinären har sagt det.
    Det säger väl sig självt att om valpfoder hade varit farligt eller dåligt för en valp så hade det ju inte funnits.

• Wild Angel

Man kan ju tänka så här om man går till läkaren ger han inte kostrådgivning utan man blir skickad till dietist..

Varken läkare eller veterinärer kan allt men som tur är får veterinärerna som utbildas idag får en del utbildning i foder..

• Pirum

Hej!

Jag har gått utb. om hundfoder och ville bara tillägga att valpfoder är mer kokat till mindre delar för valpen att bryta ner eftersom valpar saknar ett enzym som hjälper till att ta upp näring i maten. Hur bra maten än är. Så ju mer spjälkat/kokat ju lättare får valpen i sig näringen. Går man över till vuxenfoder för fort så kanske valpen missar näring den behöver. En hund skulle kunna leva på valpfoder hela sitt liv. Men man får prova sig fram så att hunder mår bra.

Och angående växten av en valp så är det medfött (hypofysen)hur fort en valp växer, dvs man kan inte påverka det med foder.
    Och veterinärer har väldigt lite näringslära i sin långa utbildning. Tex så är vissa vet. uppköpta av Hill`s som inte behöver vara bättre än tex Royal Canin eller Pro Plan.

Jag tycker du ska köra valpfoder ett tag till.
    Mvh

• pratglada tjejen

Hej!
    Jag har bytt, eller jag håller på att blanda ut fodret. men detta foder är för hundar i alla livsstadier:ung hund till vuxen, valpar, dräktiga och diande..
    Så då har fodret all den närning som behövs!
    Det går bra, hon äter bra, blivit liiite lös, men innan var hon hård i magen så det "löstes upp", så det tycker jag är bra!

• Wild Angel

Hej!

Låter kanske elak nu, men det finns inget foder som passar alla..

En valp har ett behov, en unghund ett annat lika så en vuxen och en aktiv hund..

Precis som vi människor har olika behov och de är inte att bara ge dem mer eller mindre mat..

• ming
    Wild Angel skrev 2007-01-17 21:51:47 följande:
    Hej!Låter kanske elak nu, men det finns inget foder som passar alla.. En valp har ett behov, en unghund ett annat lika så en vuxen och en aktiv hund.. Precis som vi människor har olika behov och de är inte att bara ge dem mer eller mindre mat..
    Ja, fast det finns ju olika foder som passar just alla som du räknade upp.
  • Wild Angel

Ja det kanske står så på påsen men ett sådant foder finns inte.. Jag är elt över tygad om det...

När man ger foder till säg en valp behövs tex mer protein, mer energi, mer calcium och fosfor.

Den vuxna hunden behöver mindre protein (för mycket skadar njurar) den behöver istället mera kolhydrater och mindre calcium och fosfor.

Till och med en stor eller en liten valp har inte samma foderstat.

Och ett foder innehåller en viss sak och kan inte ändras beroende på vem som äter fodret..

• ming
    Wild Angel skrev 2007-01-18 10:29:09 följande:
    Ja det kanske står så på påsen men ett sådant foder finns inte.. Jag är elt över tygad om det...När man ger foder till säg en valp behövs tex mer protein, mer energi, mer calcium och fosfor. Den vuxna hunden behöver mindre protein (för mycket skadar njurar) den behöver istället mera kolhydrater och mindre calcium och fosfor. Till och med en stor eller en liten valp har inte samma foderstat.Och ett foder innehåller en viss sak och kan inte ändras beroende på vem som äter fodret..
    Ja, alltså det var ju det jag menade. Det finns olika sorter som är anpassade efter olika hundar.

Förresten undrar jag hur seriös uppfödaren är om han/hon föder upp valparna på vuxenfoder?Fundersam
  • pratglada tjejen

Hej!
    jo, men jag testar detta foder, och hon ÄLSKAR det.. Skulle det sedan vara så att jag märker att hon inte mår bra eller på annat sätt märker att det inte avr ett så bra foder, så byter jag naturligtvis.

Jag stödjer INTE detta, men vill bara tala om. Att det finns seriösa duktiga uppfödare som ger sina valpar vuxenfoder, av olika anledningar. Däribland en av anledningarna: att valpar växer för fort som man vet nu för ett tag sedan att det inte gäller med dessa nya bra valpfoder.
    Och nej: det var ingen "seriös" uppfödare, då valparna kom till genom tjuvparning. Han gjorde så gott han kunde med 8 veckors varsel att lära sig, och därmed inget varsel att lära sig hur man gör med dräktiga hundar. Men jag hade däremot läst PÅ en hel del innan valparna kom, hur lätt som helst står det att man ska ha valpfoder, om man bara öppnar en bok! Men men,.. iofs så har jag ju läste ndel böcker och det står köttfärs och annat och faktiskt inte valpfoder ...så kanske kan han ha läst lite och inte fått infot...
    Vilket fall, nu är det som det är, och vore det inte för tjuvparningen och "allt som hänt" så vore inte Ronja min, och så vore inte ronja, RONJA!

Svar på tråden 7 månaders valp byta till vuxenfoder??