-
-
Det är nog inte många mytomaner som är medvetna om sitt problem....
Man kan bli beroende av att ljuga precis som man kan bli beroende av alkohol,droger,mat...osv...
Det är liksom inte bara att "sluta ljuga" utan det är en väldigt perplex situation som jag tror att det är mycket svårt att ta sig ur utan proff. hjälp.
Är det en anhörig till dig som har problem? -
Jag dömmer dig absolut INTE!
Jag tycker att du är stark som vågar ta tag i problemet.
Det ÄR svårt att erkänna att man har problem med mytomani eftersom det känns så tabu....
Ta en sak i taget....
Börja med att berätta för din terapeut om EN sak som du har ljugit om.
Små,små steg till att kunna vara ärlig.
Som sagt så har du ingenting at skämmas för.Det är inte det fel att det har blivit som det blivit utan nu är det dags att du får hjälp så att du kan leva utan lögner.
Du får gärna höra av dig om du känner att du behöver någon som du VERKLIGEN kan vara ärlig med. -
Du har redan tagit det första(och svåraste)steget;att erkänna för dig själv att du har problem.
-
Ups.....skickade iväg texten innan jag hade skrivit färdigt.
Orsakerna till att man utvecklar mytomani kan vara många......
Man kan ha lärt sig att man får uppmärksamhet om man tar i lite extra när man berättar något. Dåligt självförtroende kan vara en orsak.. Man tror helt enkelt att man inte duger till som man är.
Kämpa på:du är INTE ensam. -
TS,
hur känns det idag?
Det är ju alltid oerhört jobbigt att inse sina problem.......
Som sagt;du ska inte känna att du behöver försvara dig!!!
Vet du vad OCD är?(Obsessive-Compulsive Disorder)
Tvångssyndrom som kan innebära att man automatiskt bara MÅSTE göra saker;tex tvätta händerna,kolla om dörren är låst,städa osv....
Ditt ljugande kan vara samma "tvång"....att du liksom ljuger "automatskt" utan att tänka efter.
Känns det så?
Om det är så så tror jag att du skulle kunna få samma hjälp som många med OCD har genom
beteende terapi!Läs mer här: www.kbt.nu/ -
Vad BRA att du har beslutat dig för att prata med din kurator om deta här!
Ta ett litet steg i taget!
Lycka till! -
TS,
ville bara kolla hur du mår...? -
Jag igen.....hoppas att allt är väl med TS.