Är det bättre med knäckebröd än mjukt?
Försöker hålla koll på vad jag äter etc. min fundering gäller knäckebröd, är det bättre än att äta "vanligt" bröd?
Försöker hålla koll på vad jag äter etc. min fundering gäller knäckebröd, är det bättre än att äta "vanligt" bröd?
Hehehe, är det möjligen ett nyårlöfte som skall sättas i spel
Så här är det... Mörkt bröd med mycket korn i samt knäckebröd (gärna Wasa sport) innehåller fibrer. Fibrer är det som håller i gång magen och bidrar till att magen får mer att arbeta med. Genom att äta fiberrik kost med låg GI så förlänger du mättnadskänslan och uppnår denna vid en tidigare punkt i ätandet jämfört med om du äter vitt bröd, typ formfranska eller skogaholmslimpa.
Min erfarenhet är att äta fiberberikat bröd och knäckebröd bara har positiva effekter. Kompletterar du denna kost med ett normalt intag av husmanskost enligt tallriksmodellen och givetvis, med sallad så har du en optimal kosthållning som kan leda till viktminskning eller vikthållning
Så egentligen spelar det ingen roll, om jag äter vanligt bröd än knäckebröd om man räknar med mättnaskänslan menar du? Jag tänkte mer på socker osv.
en bra tumregel är:
Fiberfattigt bröd såsom vitt bröd = mer socker och mindre nytta
Fiberrikt bröd = mindre socker och mer nytta
Funkar i 99% av alla limpor man köpt, läs själv på innehållet och leta efter "nyckelhålsmärket"... där är det bara nyttigheter
Knäckebröd har lägre GI än mörkt fiberrikt mjukt bröd.
Men jag kan säga att jag tror att man stirrar sig blind på alla tabeller. Knäckebröd är bra bröd, med mycket fibrer. Min pojkvän äter det till varje mål och hans mage är alltid i schack. Jag äter det ibland och jag tycker att det känns bra i magen att äta det + att det är bra för tänderna med tuggmotståndet.
Jag ska säga att jag inte kör med GI eller så. Jag tror på kalorier i och kalorier ut. De jag känner i min omgivning som håller en bra vikt är de som går på den linjen, alltså kalorier in och kalorier ut. Träning och en sund kost.
Dessutom så har du råd att fuska mer när du tränar.