• Nallemajatjejen

Hemgjorda donuts?

Någon som har ett riktigt bra recept?

• Svar på tråden Hemgjorda donuts?
  • Nallemajatjejen
    notsofantastic skrev 2007-01-09 16:08:06 följande:
    Grunddeg:2 dl mjölk25 gram jäst4½ dl vetemjöl specialÖvriga ingredienser som ska vara i degen:150 gram smör4½ dl vetemjöl special8 äggulor1 tsk salt1 msk vaniljsockerÖvriga ingredinser:2 liter olja3 dl socker1 tsk vaniljsockerBlanda alla ingredienser till grunddegen (smöret ska vara rumsvarmt). Låt jäsa i 40 minuter.Blanda sen ner övriga ingredinser och arbeta degen i 5 minuter i maskin eller 12 minuter för hand. Låt sedan jäsa i yttligare 40 minuter. Pressa ut luften ur degen och låt den jäsa i yttligare 20 minuter.Forma sedan 20 bollar av degen. Värm upp oljan till 180 grader (otroligt viktigt att kontrollera med antingen termometer eller brödprovet). Fritera sedan 2 minuter på vardera sida. Låt rinna av på hushållspapper och rulla sedan i socker och vaniljsocker. Om man vill så kan man doppa dom i smält Mjölkchoklad.Låt det väl smaka!
    måste det vara vetemjöl special?
    ÅTTA ÄGGGULOR??? Är det alltid så mycket ägg i alla recept på munkar?
    2 liter olja Får nog vänta till en annan dag när vi har inhandlat allt...
  • Lemice

Nallemajatjejen

Känner igen ditt recept Rätt poppis hos oss!! Haha

• notsofantastic

Det är mitt bästa recept på munkar. Har även ett annat men det lämnar jag inte ut då resultaten inte blir så bra (vill ju inte få kritik ). Tycker inte att ingredinserna är så förvånande. Fast det kanske bara är jag?

• Nallemajatjejen
    MammaHela skrev 2007-01-09 16:10:19 följande:
    www.varbostad.se/ArticlePages/200111/15/20011...www.cs.umu.se/~kallin/fika/mammas_munkar.htmlDet du säger att många kallas för munkar är nått helt annat, för alla recept så slka det friteras och det gör man inte med coccosbollar =) Stolt mamma till 2 busfrön + bf 3/6 -07 Min blogg: blogg.pilblad.com
    nejdå. Munkar har dessvärre två betydelser. vi har nämligen en munkfabrik här i närheten och de tillverkar munkar på äggvita och socker med choklad ovanpå och kokos utanpå
  • notsofantastic

Konstigt, har inte heller hört att man säger munkar om kokostoppar.

• Nallemajatjejen
    notsofantastic skrev 2007-01-09 16:32:41 följande:
    Konstigt, har inte heller hört att man säger munkar om kokostoppar.
    kokostoppar är för mig något helt annat än "gräddmunkar" kokostoppar är ägg, socker och kokkos i en röra som man gör i ugen
  • giz den allsmäktige

å jag som trode det bara var normän som kallade kokosbollar för munkar hade aldrig hört det förns jag var i strömstad........

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • malin ulrika

Nallemaja tjejen,
    menar du sådana där choklad-doppade (ibland med kokos på), KRÄM fyllda saker?
    Tror man kan göra själva krämen genom att göra som marängsmet nästan, och vispa i gelatin i en tunn stråle. Det blir en krämig fluffig massa liksom.
    Har sett recept nånstans på det, gjorde när jag var tonåring, men det kanske finns på nätet, de kallades "kokosbollar i fyrkant", och man lade krämen i en långpanna, det fick stelna, sen skär man i bitar och doppar i blandning av kokos och kakao. (Choklad doppa dem är nog svårt att göra själv).
    Man behöver äggvitor, socker, och gelatin.

Letade lite snabbt, och hittade detta recept:
    fari.ready.se/recept_kokosbollar.shtm

Ingredienserna verkar stämma med det som jag kommer ihåg, "good luck" de är goda!

• malin ulrika

Ah,
    fattade just att det var sådana munkar du INTE ville ha recept på...

jaja, i alla fall så..

• desi

nallemajatjejen- du bodde väl i närheten av mig? kan ju gärna komma förbi med några till mig

Stolt Mamma till Moa Grace
  • notsofantastic

malin ulrika,
    TS menade amerikanska donuts. Alltså såna runda, med ett hål i mitten som är doppade i socker.

• Nallemajatjejen
    malin ulrika skrev 2007-01-10 16:59:30 följande:
    Ah,fattade just att det var sådana munkar du INTE ville ha recept på...jaja, i alla fall så..
    Nej det har jag redan recept på
    desi skrev 2007-01-10 17:01:36 följande:
    nallemajatjejen- du bodde väl i närheten av mig? kan ju gärna komma förbi med några till mig Stolt Mamma till Moa Grace
    kommer inte ihåg vart du bor men å andra sidan sett så blev det inget bak heller. Är fortfarande för sjuk för att baka...
  • prickelina

Här är ett recept på fyllda munkar!

Berlinermunkar
    Ingredienser
    1,75 dl mjölk
    25 g jäst
    4 dl specialvetemjöl

4 dl specialvetemjöl
    8 st äggulor
    0,75 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk salt
    1 st apelsin eller citron, rivet skal från (kan uteslutas)
    150 g smör, mjukt

2 liter matolja, till fritering

3 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 msk kanel, att rulla de friterade munkarna i

1 st skårad vaniljstång
    5 dl mjölk
    5 st äggulor
    1,5 dl socker
    3 msk maizena

0,5 dl punsch (kan uteslutas)

Gör så här:
    Munkarna:
    Blanda ingredienserna till deg 1 (häll i mjölet lite i taget) och arbeta degen tills den blir elastisk. Låt deg 1 jäsa till dubbel storlek under plastfilm i 20 - 30 minuter.

Tillsätt alla ingredienserna i deg 2 till deg 1 (häll i mjölet och smöret lite åt gången). Arbeta degen tills den blir elastisk och glansig. Låt degen jäsa till dubbel storlek under plastfilm i 20 - 30 minuter. Tryck till med knogarna på den jästa degen så att den faller ihop och låt den jäsa i ytterligare 30 minuter under plastfilm.

Dela degen i bitar (ca 25 g vardera) och rulla bitarna till runda bullar. Lägg bullarna på en mjölad handduk. Täck dom men en annan handduk och låt dom jäsa till dubbel storlek i en timme.

Fritera munkarna i 180 gradig olja 2 minuter på varje sida. Tag upp dom och låt dom rinna av på ett hushållspapper. Rulla dom i socker- och kanelblandningen.

Fyll en sprits med vaniljkräm och tryck in lite kräm i dom nygräddade munkarna.

Vaniljkräm:
    Koka upp mjölken och vaniljstången. Rör ihop äggulor, socker och maizena. Häll hälften av den kokande mjölken över äggsmeten och rör om.

Häll tillbaka allt i kastrullen och låt krämen koka under kraftig vispning tills den blir tjock (4-5 minuter). Sila krämen och låt den svalna under plastfilm. När den har svalnat smaksätts den eventuellt med punsch.

• L jung
    Nallemajatjejen skrev 2007-01-09 16:34:22 följande:
    notsofantastic skrev 2007-01-09 16:32:41 följande: Konstigt, har inte heller hört att man säger munkar om kokostoppar. kokostoppar är för mig något helt annat än "gräddmunkar" kokostoppar är ägg, socker och kokkos i en röra som man gör i ugen
    Så här är det, verkar det för mig i alla fall.... Jag är en göteborgare, och i gbg trakterna, och kanske andra ställen också, så kallar man de där med vitt 'skum' inuti för Munkar, men donuts kallas ju också för munkar på västkusten. Lite snurrigt kan tyckas.

Nu bor jag sen en tid tillbaka  i sthlm, och här har jag haft världens problem med just detta... när jag känner för att äta en munk (med skum i) så har min man som är från sthlm kommit hem med en donut!!  Häruppe kallas DE för munkar och inget annat!! 

Han har hela tiden hävdat (med ett leende) att jag har hittat på att munkar med skum i heter munkar i göteborg... men nu fann man ju en länk till Partille Munkfabrik!! 
    Jippie!!  Jag fick äntligen bevisat för honom att det VISST heter Munkar i göteborg!!

Trassligt och svamligt inlägg, men gud så glad jag blev att få överbevisa min man!!
    *haha
Svar på tråden Hemgjorda donuts?