• Rigor

Hon- eller hankatt?

Vilka fördelar är det med att ha hon- resp hankatt? Vill helst skaffa en raskatt, (ev Rexkatt, eller annan "allergivänlig" ras) en hona, och kanske ta någon kull med kattungar.

Har hört av en person att en honkatt jamar så grannarna kan störas under tiden de löper (heter det så när det gäller katter eller är det bara hundar?!)och tycker att katten ska kastreras. I varje fall om det ska vara en katt i lägenhet. Att kastrera tycker jag skulle vara synd om man nu har en fin katt som skulle kunna få ungar...

Eller???

• Svar på tråden Hon- eller hankatt?
  • Rigmor Mortis

Ja, visst kan en löpande honkatt jama så hon stör grannarna - men det kan å andra sidan en fertil hankatt också göra Ska du inte ta någon kull på katten, så ja, då bör hon kastreras, kastrater mår sååå mycket bättre än fertila katter.

Ska du ha en raskatt kan du kanske ta en på foder, så får du vara med om en kull ungar men utan att ha det yttersta ansvaret för att de blir sålda.

• 3 hjärtan

Jag har både hon och hankatt. Båda är lika trevliga i temperament, så långt så gott.

Honor löper.. vissa honor (har haft flera) skriker som galningar, andra bara lite grann.

Hanen KAN strila om man inte kastrerar... därmed inte sagt att alla gör det, men många gör det, och det luktar fruktansvärt!

ta ungar på honan.. se i såfall till att du har ett stort intresse för det
    +!
    Jag tog en kull på brittiska hona. Det var jätteskoj och jag ångrar det absolut inte! men tänk på att det inte bara är gulligt! Det är väldigt mycket städa, även om de inte kissar på golvet, så blir det rätt smutsigt ändå, dom har sönder mycket i deras framfart när dom leker. Har du dessutom raskatt så kostar det väldigt mycket pengar. Först betalar du hanen du lånar antingen/unge eller/parning.. Jag betalade 50kr/natt min hona var hos hanen, sen 1000kr/levande kattunge efter 6 veckor. Jag fick 7 ungar... sen är det stamtavlor, vaccinationer, besiktning, ev chipmärkning.. kanske ställa ut ungarna? annonser, med mera.. mat och sand med mera med mera.. det är inte givet att man får sina kattungar sålda så fort dom blivit 12 veckor.
    Att ha kattungar har varit bland det roligaste jag har gjort, jag stördes aldrig av att massa saker gick sönder hemma.
    Kan också säga: jag tjänade inte en krona på att ha kattungarna.. det kostade mer i slutänden än det jag fick in efter att ha sålt dem.. den sista kattungen blev dessutom inte såld förrän den var 9 månader.

Jag vill inte skrämma dig, det är superskoj med dom små kattungarna och jag är jätteglad att jag gjorde det! Tycker inte det gjorde nåt heller att jag la ut mer pengar än jag fick in heller, det var värt det. Men ville bara ge dig en annan syn på det än det söta bara =)

• Sani

Hane eller hona är ju lite vad man gillar. Min erfarenhet är att honkatter är ofta lite lynnigare än hanare som är lite lugnare. Ändå föredrar jag honor. 

Både okastrerade hanar och honor kan ju vilja göra sig hörda när dom är sugna! Men just det där speciella lätet försvinner vid kastrering. Sterilisera / kastrera ska man ju göra oavsett kön om man inte tänker avla/skaffa ungar eller när man avlat färdigt annars mår katten inte bra, kan bli konstig i humöret och det kan bli mycket kiss och sånt på fel ställen.

Jag är lätt allergiskt mot katt och vi har en somalihona och det fungerar väldigt bra. Inte ens folk med ganska stark kattallergi har märkt av något av henne. Vet inte om det beror på rasen (somali är halvlånghårig) eller om det är just vår lilla kisse som är extra bra!!

• Rosa små moln

Ska man avla så blr man ju ha en hon annars blir det svårt

Har både haft hanar och honor.

Hon katten var jag tvungen att kastrera då hon måde väldigt dåligt och löpte konstant efter att hon blvit könsmogen.
    Efter kastreringen så blev hon som vanligt igen.
    Hon är jätte gosig och mysig kisse som oftast gör som man säger.
    Hon är huskatt.

Äldsta han katten är oxå kastrerad, pga att han hoppade på honan och bet illa henne i ren frustration då han började bli könsmogen
    Han är gosig när han känner för det, sover i sängen ibland men oftast uppe på en garderob. Lyder inte särkilt bra och har mycket egen vilja. Tror mest att det beror på rasen än könet. Han är skogis.

Kan inte påstå att nån av dem är bättre än den andra.
    Viktigare är nog att tänka på ras egenskaper och hurvida man ska avla lr inte.
    Ska man inte avla så mår kissarna bättre av att vara kastrerade.
    En hankatt som inte är kastrerad kan i värsta fall börja kissa inne.

Har siktet på ett + i vår
  • Skärgårdsfru

Jag tycker rent generellt att i temperament och personlighet så är det ingen skillnad på honor och hanar. Jag har både livliga honor och hanar precis som jag har lugna honor och hanar.

Och jag är också för kastrering men om du vill ta en kull först på din katt så är det ju förstås en annan femma Både hon och hankatter kan skrika men jag tycker honor skriker bra mycket mer och dom skriker ofta på natten när man ska sova Hanar har en tendens att strila/skvätta mer men faktiskt så kan även honor göra det även om det är vanligare och mer med hanarna.

Så jag skulle råda dig att bestämma dig där nu träffar själva katten. Vad har katten för personlighet? Passar den dig och ditt liv? Och efter det kan du bestämma dig för om du ska ha en hona som kan få en kull eller en hane som kan ge en hona en kull. För du kan ju få ungar i vilket fall.

Men sen när honan eller hanen är klar med sin avel så tycker jag att du ska kastrera kissen Rexar är jättefina tycker jag. Min favorit är Cornish rex.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Majsan70

Skall man ha en fertil hankatt, så får man nästan räkna med att de kommer att gå o bröla och dessutom börjar de oftast att markera revir inne genom att pissa överallt. Det är en konst att hålla en hankatt för avel. Vi lyckades hålla vår kille i 5 år vilket är ganska bra.

En fertil hona löper ju och brölar hon med. Min katt löper varannan vecka om vi inte har henne på piller. Fördelen med en fertil hona kontra hanarna är att det inte luktar lika illa om urinet och inte om avföringen heller.

Man får ha i tankarna att även en fertil hona kan pinka inne även om det inte är lika vanligt.

Att avla kräver väldigt mycket och är du intresserad av det så läs på ordentligt innan du bestämmer dig. Se även till att hitta en uppfödare som hjälper dig i början. Det är mycket jobb med uppfödning.

• Cappes mamma

jag har både en hona och en hane och kan inte säga vilket kön som är bäst att ha..det jag märker med mina det är att min hona är mycke lugnare än min hane...men jag älskar dom lika mycke ändå!

• ming

Ska man inte ta en kull på sin katt så bör den kastreras, oavsett kön. P-piller ökar nämligen risken för juvertumörer, vilket redan innan är stor risk när katten blir äldre.
    Hankatter är ju så klart billigare att kastrera, det är ju ett mindre ingrepp (ingen bukoperation, direkt).
    Annars är det ingen större skillnad mellan könen tycker jag, utan resten av skillnaderna brukar vara individuella skillnader och inte könsbundna skillnader.

Din sanning är inte min sanning.
  • Rigor

Tusen tack för alla svar!
    Tar gärna emot fler tips och råd från andra kloka katt-människor!

• Rigor

Majsan:
    Katter som brölar!
    Jag fnissar på mig!

Underbart uttryck!

Svar på tråden Hon- eller hankatt?