Jag har både hon och hankatt. Båda är lika trevliga i temperament, så långt så gott.
Honor löper.. vissa honor (har haft flera) skriker som galningar, andra bara lite grann.
Hanen KAN strila om man inte kastrerar... därmed inte sagt att alla gör det, men många gör det, och det luktar fruktansvärt!
ta ungar på honan.. se i såfall till att du har ett stort intresse för det
+!
Jag tog en kull på brittiska hona. Det var jätteskoj och jag ångrar det absolut inte! men tänk på att det inte bara är gulligt! Det är väldigt mycket städa, även om de inte kissar på golvet, så blir det rätt smutsigt ändå, dom har sönder mycket i deras framfart när dom leker. Har du dessutom raskatt så kostar det väldigt mycket pengar. Först betalar du hanen du lånar antingen/unge eller/parning.. Jag betalade 50kr/natt min hona var hos hanen, sen 1000kr/levande kattunge efter 6 veckor. Jag fick 7 ungar... sen är det stamtavlor, vaccinationer, besiktning, ev chipmärkning.. kanske ställa ut ungarna? annonser, med mera.. mat och sand med mera med mera.. det är inte givet att man får sina kattungar sålda så fort dom blivit 12 veckor.
Att ha kattungar har varit bland det roligaste jag har gjort, jag stördes aldrig av att massa saker gick sönder hemma.
Kan också säga: jag tjänade inte en krona på att ha kattungarna.. det kostade mer i slutänden än det jag fick in efter att ha sålt dem.. den sista kattungen blev dessutom inte såld förrän den var 9 månader.
Jag vill inte skrämma dig, det är superskoj med dom små kattungarna och jag är jätteglad att jag gjorde det! Tycker inte det gjorde nåt heller att jag la ut mer pengar än jag fick in heller, det var värt det. Men ville bara ge dig en annan syn på det än det söta bara =)