• Rigor

Hon- eller hankatt?

Vilka fördelar är det med att ha hon- resp hankatt? Vill helst skaffa en raskatt, (ev Rexkatt, eller annan "allergivänlig" ras) en hona, och kanske ta någon kull med kattungar.

Har hört av en person att en honkatt jamar så grannarna kan störas under tiden de löper (heter det så när det gäller katter eller är det bara hundar?!)och tycker att katten ska kastreras. I varje fall om det ska vara en katt i lägenhet. Att kastrera tycker jag skulle vara synd om man nu har en fin katt som skulle kunna få ungar...

Eller???

• Svar på tråden Hon- eller hankatt?
  • Rigor

Mrs FTM:

Tack för ditt svar!
    På ett ungefär, vad kostar vaccination, besiktning, märkning, stamtavlor mm? Hur mycket sålde du dina kattungar för? Raskatter verkar i regel ligga mellan 8-10 tusen på Blocket. Stämmer det?

• ming
    Rigor skrev 2007-01-10 00:12:54 följande:
    Mrs FTM:Tack för ditt svar!På ett ungefär, vad kostar vaccination, besiktning, märkning, stamtavlor mm? Hur mycket sålde du dina kattungar för? Raskatter verkar i regel ligga mellan 8-10 tusen på Blocket. Stämmer det?
    Hoppas det inte gör något att jag också svarar.
    Kostnaden varierar beroende på veterinären och/eller hur många katter som ska kollas.
    Där jag bor går vaccination på ca 300kr, men det blir ju dubbelt, då kattungar ska vaccineras två gånger. Chipmärkning (raskatter brukar oftast chippas) kostar ca 300kr sen ska det skickas in en registration till SKK med ägaruppgifter, och detta kostar ca 150kr. Stamtavlor kostar 200kr (om man inte skickar in efter 4 mån ålder, då kostar det 400kr). Besiktning är jag osäker på vad det ska kosta, men jag kan tänka mig runt 300kr.
    Totalt ca 1250kr.

Men sen finns ju kostnaden för parningen. Det är olika hur man gör med betalningen, men ofta lägger man en grundavgift på runt 1000kr och sedan en avgift per kattunge, också runt 1000kr (men detta varierar beroende på ras). Har man egen hankatt brukar många uppfödare välja att sälja till lägre kostnad, då man inte betalar någon parningsavgift.
    Men låt oss säga att det var fyra kattungar i kullen, då blir det ännu 1250kr.

Totalt ca 2500kr. Sen är det ju utgifter för kattungemat, kattsand och eventuella andra kostnader som tex ev kejsarsnitt, annonsering och diverse.
    Din sanning är inte min sanning.
  • ming
    Rigor skrev 2007-01-10 00:12:54 följande:
    Mrs FTM:Tack för ditt svar!På ett ungefär, vad kostar vaccination, besiktning, märkning, stamtavlor mm? Hur mycket sålde du dina kattungar för? Raskatter verkar i regel ligga mellan 8-10 tusen på Blocket. Stämmer det?
    Glömde säga att det är ju olika, vad raserna kostar. Tex en Sphinx (nakenkatt) kan ju kosta uppemot 18-20000kr för att den är så ovanlig i Sverige, medans tex Norsk skogkatt kanske kostar runt 4-5000kr eftersom det finns så många.
  • ming
    ming skrev 2007-01-10 00:24:52 följande:
    Stamtavlor kostar 200kr (om man inte skickar in efter 4 mån ålder, då kostar det 400kr).
    Sorry, det ska vara 3 mån, dvs 12 veckor.
  • Rigor

Ming, ming!
    Tackar å det allra ödmjukaste för dina svar, så här mitt i natten! Vilken bra service!

• ming
    Rigor skrev 2007-01-10 00:38:15 följande:
    Ming, ming!Tackar å det allra ödmjukaste för dina svar, så här mitt i natten! Vilken bra service!
    Behöver jag säga att katter är mitt specialintresse?
  • Majsan70

Bältan

HIHI! Ja de brölar verkligen...håller på att bli tokig på min tjej snart.

Skall du avla med dina katter så är det ju en del olika trester som skall tas innan beroende på vilken ras du tänkt dig. Olika prover för de olika raserna.

Men vanligt är FIV/FELV, Klamydia, Blodgruppering och HCM tester inom några raser.

Vi har precis parat vår katt och betalade då 300 kronor i språngavgift till hankattsägaren och sen betalar vi ytterligare 1000 kronor per elvande kattunge efter 3 veckor från födsel.

Det lönar sig oxå att fråga efter priset hos några olika veterinärer, när man skall vaccinera och chippa o besiktiga en kull. Det kan skilja ganska mycket. Vi betalar 550 kronor per unge för chippning, vaccinering samt besiktning.

• 3 hjärtan

ja, priserna brukar ligga som de ovanstående säger. Sen sålde jag mina katter för lite olika priser. De flesta för 5500.. men jag fick lägga mycket pengar på resor till vetrinär och utställnigar och annonser och sånt också.. så när allt kom i kring så gick det typ på ett upp.. fick ju köpa extra toaletter och sånt också.

här har dom också ett sånt där paket, runt 550 för chip, vaccinering och besikting.

• Rigor

Har hittat en fodervärdskattmamma, ´men vad innebär det att va fodervärd egentligen? Måste man ha flera kullar per år eller hur går det till? Tar de tillbaka kattmamman när den ska ha ungar eller ska man ha dem hemma?

• ming
    Rigor skrev 2007-01-10 18:16:46 följande:
    Har hittat en fodervärdskattmamma, ´men vad innebär det att va fodervärd egentligen? Måste man ha flera kullar per år eller hur går det till? Tar de tillbaka kattmamman när den ska ha ungar eller ska man ha dem hemma?
    Man brukar skriva ett fodervärdskontrakt, ibland med villkoret att man tar över ägandet av katten när uppfödaren inte längre vill ha den till avel.
    Det är ju lite olika hur man gör med kostnader och så. Ibland kanske man enbart betalar mat och sand, ibland betalar man inte mat och sand, det är lite olika. Oftast (har jag för mig) brukar ägaren stå för försäkring och veterinärkostnader).
    Det vanligaste när uppfödaren vill ta en kull är väl katten hemma hos dig, medans hon har kullen, sen är det ju lite olika hur många kullar ägaren tar på den, men det är ju enligt Sveraks stadgar max tre kullar på 24 månader, för kattens skull.
Svar på tråden Hon- eller hankatt?