Rigor skrev 2007-01-10 00:12:54 följande:
Mrs FTM:Tack för ditt svar!På ett ungefär, vad kostar vaccination, besiktning, märkning, stamtavlor mm? Hur mycket sålde du dina kattungar för? Raskatter verkar i regel ligga mellan 8-10 tusen på Blocket. Stämmer det?
Hoppas det inte gör något att jag också svarar.
Kostnaden varierar beroende på veterinären och/eller hur många katter som ska kollas.
Där jag bor går vaccination på ca 300kr, men det blir ju dubbelt, då kattungar ska vaccineras två gånger. Chipmärkning (raskatter brukar oftast chippas) kostar ca 300kr sen ska det skickas in en registration till SKK med ägaruppgifter, och detta kostar ca 150kr. Stamtavlor kostar 200kr (om man inte skickar in efter 4 mån ålder, då kostar det 400kr). Besiktning är jag osäker på vad det ska kosta, men jag kan tänka mig runt 300kr.
Totalt ca 1250kr.
Men sen finns ju kostnaden för parningen. Det är olika hur man gör med betalningen, men ofta lägger man en grundavgift på runt 1000kr och sedan en avgift per kattunge, också runt 1000kr (men detta varierar beroende på ras). Har man egen hankatt brukar många uppfödare välja att sälja till lägre kostnad, då man inte betalar någon parningsavgift.
Men låt oss säga att det var fyra kattungar i kullen, då blir det ännu 1250kr.
Totalt ca 2500kr. Sen är det ju utgifter för kattungemat, kattsand och eventuella andra kostnader som tex ev kejsarsnitt, annonsering och diverse.