• Jarnis

Hur få bort mammighet????

Vår minsta tjej (hon fyller två i slutet av april) har alltid varit väldigt mammig. De senaste dagarna har det dock gått överstyr och hennes pappa får nu absolut inte lägga henne på kvällen. Hon skriker då efter mig så mycket att hon tillslut kräks!!

Hennes pappa tycker förstås att det är jättejobbigt och han känner sig som en dålig pappa. Jag tycker också att det är jobbigt eftersom vi inte kan turas om med läggningen.

Hon är till sin natur väldigt kramig och kräver mycket närhet, vilket i sig är jättemysigt, och när jag är i närheten är det bara mig hon vill vara hos.

Hennes pappa har varit föräldraledig med henne och han har barnen varje morgon innan dagis och vi träffar dem ungefär lika mycket.

Hur skall vi göra för att det här skall ändra sig????

• Svar på tråden Hur få bort mammighet????
  • Jarnis

Tack för svaren.

Jag tror nog att det kommer att gå över i sinom tid, men eftersom hon har varit så här (mer eller mindre) sedan hon föddes så kan det nog ta lång tid.

Om jag inte är hemma så skriker hon oftast vidd läggning. Om jag är borta när hon vaknar på natten blir det oftast också problem och hon är jätteorolig. I mellandagarna var min man själv med barnen hos deras farföräldrar i nästan en vecka och det gick ganska bra förutom att hon sov oroligt.

Vi berättar alltid för barnen en stund innan vem som skall lägga dem, men det hjälper inte.

Hittills under hennes livstid har det alltid varit min man som kommer i andra hand för henne och jag förstår att han tycker det är jobbigt. Jag tror inte han går med på att bara vänta ut det utan vill prova att göra något åt saken. Vi vet bara inte vad!

• Jarnis

Zmulan;
    Han gör vardagliga saker med henne, byter blöja, badar barnen mm. Han är dessutom själv med dem varje morgon innan dagis eftersom jag börjar jobba tidigt. På eftermiddagarna/kvällarna är hon mer med mig eftersom det är till mig hon kommer när hon vill bli buren eller sitta och gosa.

Tror ni det blir bättre eller värre om jag inte tar upp henne när hon kommer utan hänvisar henne till min man? Reaktionen kommer bli att hon skriker och om jag tex skulle gå ner till tvättstugan eller liknande skulle hon stå vid grinden och gråta. Hon blir ju då tvungen att gå till min man om hon vill ha närhet, men är detta ett bra eller dåligt sätt att hantera saken på?

• Jarnis

Zmulan;
    Hahaha!! Det kan ju vara det förstås!
    Hon gillar också att pilla i mitt hår när hon myser och blir trött och det går ju inte med min man eftersom han har kort hår...hmm..jag kanske får klippa mig kort?

• Jarnis

Ja, jag är ju inte så orolig och ser det inte som så stort problem, det är mest min man som gör det och för hans skull så vill jag försöka göra något åt saken.

Svar på tråden Hur få bort mammighet????