Inlägg från: mludvigs |Visa alla inlägg
  • mludvigs

Hur få bort mammighet????

Min son (2 år) är just nu inne i en mammig period men får oss funkar det ganska bra när jag innan läggdags pratar om att pappa och han ska läsa saga osv senare.
    Då brukar det gå bra att jag ger honom välling och sen säger jag att nu är det dags för pappa att läsa tillsammans med dig - det accepterar han men han accepterar inte om vi inte pratat om det innan.
    Fast min son har inte varit mammig hela tiden utan bara i perioder så han är kanske lättare att övertyga.

Hur funkar det om du inte är hemma nån kväll? Funkar det bättre då (i.e. hon ser dig inte och tyr sig då till pappa )?

• mludvigs

Det är jätte svårt! Man vill ju inte att ens lilla ska kännas sig ratad av mamma bara för att pappa ska ta barnet.
    Hos oss har sonen alltid varit mer mammig de perioder när jag varit hemma mindre tid än min man - så då tror jag att det berott på att han längtat så efter mig så när jag dyker upp så släpper han mig inte ur sikte. De perioder när jag varit mindre med sonen är när pappa varit föräldraledig (under ganska lång tid) och nu under hösten när min man jobbat mindre tid än mig och tagit både lämning/hämtning på dagis. Så varje eftermiddag när jag kommit hem från jobbet har jag längtat så mycket så jag tror att jag kanske själv oxå lite överfört längtan på min son och vi har behövt vara nära varandra mycket.

Svar på tråden Hur få bort mammighet????