Sopot skulle jag rekommendera helt klart! Eller Hel - helt underbart! Man kan hitta väldigt billigt boende om man söker sig till privata bed&breakfast. Vi brukar semestra där så gott som varje sommar, sambon har släkt som bor där.
Swinoujscie skulle jag inte direkt rekommendera...eller tja...strandområdet är ok, men staden är en sunkig hamnstad. Inget kul, faktiskt... Sopot däremot (och Trestad - Gdansk, Gdynia, Sopot) är ju en fin liten stad, med massor att se och besöka, uppleva.
Gdansk - bra shopping, mysig Gamla Stan som verkligen är värt ett besök. Där finns lite mer pittoreska affärer med lite ovanliga saker, sedan i centrum finns ju Kapp Ahl, H&m osv vilket kanske inte är lika kul när det ändå finns hemma. Priserna på kläder, CD,Dvd osv ligger underfär som i Sverige eller snäppet under. Ju mindre ställen desto billigare, i de större gallerierna i centrum är det samma priser som här. Mat, sprit är mycket billigare. Det är billigare att äta ute, en middag kostar kanske runt 50 kr/person, en öl mellan 6-8 kr men det beror också på vart ni är. Gdansk är en charmig stad med mycket att titta på.
Gdynia - samma shopping som i Gdansk, däremot finns det inte så mycket att titta på just där. Promenadstråket mot havet i hamnen är vackert - men främst då det är fint väder. Längs promenaden fanns ett litet tivoli när vi var där, men jag är osäker på om det bara året om. Där finns annars en militärbåt man kan besöka - kanske något kul för barnen, samt ett marinmuseum. Gdynia är annars en mer sliten stad, inte lika vacker som Gdansk tycker jag. I stadsdelen Gdansk Oliwa finns Polen största Zoo, ganska fint att gå runt där, det ligger ganska fint.
Sopot - mitt absoluta favoritställe. Sommartid är det helt underbart! En liten stad, känd som kurort, finns massor av span. Inte så mycket shopping - dyrt - sommartid kommer alla polska kändisar hit, som sagt, så på vissa ställen är det dyrt som attan. Underbara stränder. Utanför Sopot finns ett "Aqualand" - ett enormt badhus som visst ska vara väldigt kul.
Kolla gärna på www.gdansk.pl/se/
www.sopot.pl/intgmservlets/WWW.Main
www.gdynia.pl/
Ska ni dit när det är varmare så kan jag rekommendera er att ta flygbåten från någon av städerna till halvön Hel. Där finns en sälpark eller vad man ska kalla det, den vackraste stranden jag någonsin varit på, och en massa små pittoreska fiskebyar. Helt underbart! Ska själv dit i sommar, har blivit helt kär i stränderna där!
Sommartid är där i alla fall mycket att se och göra även för barn.
Jag kan tyvärr inte rekommendera något hotell eftersom vi alltid sover hos sambons släkt, men vill du så kan jag kolla på någon polsk sida vilka som har bra rykte. Men att hitta billigt boende är inte alls svårt, det är bara att det inte alltid är utannoserat så att man kan hitta det om man ej letar via polska sidor. Sist vi var i Sopot blev vi erbjudna bed&breakfast i en privat villa - helt ok, fräscht, ikeamöblerat
med egen toa/bad för 15 zl/person och natt dvs cirka 40 kr.