Inlägg från: E l l a |Visa alla inlägg
  • E l l a

Havet i Polen, men var och hur?

Sopot skulle jag rekommendera helt klart! Eller Hel - helt underbart! Man kan hitta väldigt billigt boende om man söker sig till privata bed&breakfast. Vi brukar semestra där så gott som varje sommar, sambon har släkt som bor där.

Swinoujscie skulle jag inte direkt rekommendera...eller tja...strandområdet är ok, men staden är en sunkig hamnstad. Inget kul, faktiskt... Sopot däremot (och Trestad - Gdansk, Gdynia, Sopot) är ju en fin liten stad, med massor att se och besöka, uppleva.

Gdansk - bra shopping, mysig Gamla Stan som verkligen är värt ett besök. Där finns lite mer pittoreska affärer med lite ovanliga saker, sedan i centrum finns ju Kapp Ahl, H&m osv vilket kanske inte är lika kul när det ändå finns hemma. Priserna på kläder, CD,Dvd osv ligger underfär som i Sverige eller snäppet under. Ju mindre ställen desto billigare, i de större gallerierna i centrum är det samma priser som här. Mat, sprit är mycket billigare. Det är billigare att äta ute, en middag kostar kanske runt 50 kr/person, en öl mellan 6-8 kr men det beror också på vart ni är. Gdansk är en charmig stad med mycket att titta på.

Gdynia - samma shopping som i Gdansk, däremot finns det inte så mycket att titta på just där. Promenadstråket mot havet i hamnen är vackert - men främst då det är fint väder. Längs promenaden fanns ett litet tivoli när vi var där, men jag är osäker på om det bara året om. Där finns annars en militärbåt man kan besöka - kanske något kul för barnen, samt ett marinmuseum. Gdynia är annars en mer sliten stad, inte lika vacker som Gdansk tycker jag. I stadsdelen Gdansk Oliwa finns Polen största Zoo, ganska fint att gå runt där, det ligger ganska fint.

Sopot - mitt absoluta favoritställe. Sommartid är det helt underbart! En liten stad, känd som kurort, finns massor av span. Inte så mycket shopping - dyrt - sommartid kommer alla polska kändisar hit, som sagt, så på vissa ställen är det dyrt som attan. Underbara stränder. Utanför Sopot finns ett "Aqualand" - ett enormt badhus som visst ska vara väldigt kul.

Kolla gärna på www.gdansk.pl/se/

www.sopot.pl/intgmservlets/WWW.Main

www.gdynia.pl/

Ska ni dit när det är varmare så kan jag rekommendera er att ta flygbåten från någon av städerna till halvön Hel. Där finns en sälpark eller vad man ska kalla det, den vackraste stranden jag någonsin varit på, och en massa små pittoreska fiskebyar. Helt underbart! Ska själv dit i sommar, har blivit helt kär i stränderna där!

Sommartid är där i alla fall mycket att se och göra även för barn.

Jag kan tyvärr inte rekommendera något hotell eftersom vi alltid sover hos sambons släkt, men vill du så kan jag kolla på någon polsk sida vilka som har bra rykte. Men att hitta billigt boende är inte alls svårt, det är bara att det inte alltid är utannoserat så att man kan hitta det om man ej letar via polska sidor. Sist vi var i Sopot blev vi erbjudna bed&breakfast i en privat villa - helt ok, fräscht, ikeamöblerat med egen toa/bad för 15 zl/person och natt dvs cirka 40 kr.

• E l l a

Du kan välja språket till svenska genom att klicka på flaggan i hörnet om det skulle vara oklart...

• E l l a

Ja, i tex Sopot står folk vid tågstationen/turistbyrån och erbjuder rum. Men om du vill kan jag höra med våra släktingar (de bor i Gdansk) om de känner till någon som hyr ut eller som om de vet något ställe som har bra rykte - så vet jag åtminstone att jag rekommendera något som är bra. De vi brukar bo hos har en etta de hyr ut, men jag tror de har permanenta gäster som bor där alltid.

Men jag är som du, vill helst ha allt klappat och klart när man väl kommer fram.

Äta och dricka är billigt om man bara inte går till de dyra turistställena/lyxigare restaurangerna, fast jag måste säga att sist vi var i Sopot låg vi på Grand Hotells egna privata strand hade de middag - soppa, huvudrätt och efterrätt för 15 zl =40 kr i sin strandrestaurang. Men handlar ni tex till frukost (att handla mat i butik är ju skitbilligt!) och äter ut lunch och middag så kanske det kommer kosta er alla runt 300 kr och om ni äter allt ute så mellan 300-500 kr beroende på vart ni äter. En pizza kostar runt också runt 15 zl ( 30-40 kr), tex Big Mac meny på Mc donalds kostar 11 zl (25-30 kr), grillad/panerad fisk med pommes (de har massor av sådana små matställen) kostar mellan 16-20 zl (och ibland ingår en stor öl till det ) alltså 40-50 kr, hot dog (korv med bröd, fast inte som de svenska med bara ketchup och senap utan här har man på en massa röror, sallader - de är enorma) går på runt 5-6 zl 12-16 kr, hamburgare på stan likaså. Handlar du lite mat i en butik så kan du köpa bröd, smör, yogurt, pålägg ja en hel frukost för många för 15 zl.

Vi åt i och för sig på en "arabiskinspirerad", vid strandpromenaden i Sopot, jättemysigt ställe och det var inte så dyrt.

Åh, kan hålla på berätta i evigheter om detta...

Svar på tråden Havet i Polen, men var och hur?