• Anonym (mamma)

Kan man göra en anonym anmälan via mail?

Min son som går på gymnasiet vill göra en anonym anmälan om barnmisshandel. Det gäller småsyskon till en klasskompis.
    Han anser att det som han sett och upplevt då han varit på besök hos sin kompis MÅSTE anmälas.
    Han vill absolut göra en anonym anmälan och han vet om att man kan göra så. Han vet att han inte kan presentera sig då han ringer - då måste de anteckna namnet...
    Han känner sig osäker och rädd att "avslöja vem han är" under telefonsamtalet. Kan han göra en anmälan via mail till socialtjänsten i berörd kommun?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man göra en anonym anmälan via mail?
  • Anonym

Är han anonym via mailen då?

Tror det är bättre att ringa!

• syd

mja.. anonym är man inte men man kan skydda sig...biblioteken brukar vara svåra att spåra vem som suttit just då..
    och naturligtvis från tex hotmail..

• Anonym (*vet*)

ja man kan göra anmälan via mail, anonymt. men sen är det ju upp till socialtjänsten att avgöra hur pass trovärdigt det är, ett mail, och anonymt... bättre att stå för det och visa vem man är, anmälan väger mycket tyngre då. finns tyvärr många som anmäler andra anonymt bara för att jävlas.

• Anonym (mamma)

Ja, han säger att han ska skicka mailet från stora biblioteket inne i stan.

• Anonym (mamma)

Det finns mycket våld och hot om våld...han vågar helt enkelt inte röja sin identitet vid en anmälan. Han är bara 18 år, det här är en ny värld för honom...

• Anonym (*vet*)

en annan fråga då, om nån gör en anonym anmälan via mail, kan man då kräva att få veta mail adressen?

• Anonym (mamma)

Det undrar vi också...
    Men han ska använda bibliotekets dator och en "ny" hotmailadress om inget annat sätt finns.

• Anonym

Ni kan ringa till socialkontoret och prata med dom och säga från början att du vill göra en anonym anmälan! jag har själv gjort en anonym anmälan, jag bad henne som jag pratade med om att vi först kunnde "prata" och sen göra anmälan... hon skrev lite medans jag pratade och sen så bad jag henne läsa upp allt och sa att jag ville göra anmälan.Du kan göra det eller så kan din son göra det!

• Anonym (mamma)

Inlägg 8: Bra tips, tack!!

• OneAndTwins

Jag är ganska säker på att socialtjänsten inte ägnar sig åt att söka efter användaren till en viss e-post adress... däremot så är jag ganska säker på att den e-post adress som används kommer att stå i anmälan som läses av familjen... så din son bör använda en e-post adress som han inte använt tidigare och som inte via namnen kan länkas tillbaka till honom.

Starkt av din 18- årige son att vilja göra något!!! All heder åt honom!!!

• Anonym (mamma)

OneAndTwins! Tack för svar! Jo, så är det... Jag ringde faktiskt idag till soc. tjänten i en grannkommun, bara för att höra rutinerna... Och visst är det så, att mailet blir offentligt och där ingår ju så att säga mailadressen. Men borde ju vara ganska så säkert om man startar upp en ny hotmailadress och sedan bara använder den vid det tillfället. Loggar man sedan inte in på 30 dagar så "självdör" den ju...
    Man KAN ju skriva ett vanligt "snigelbrev" också!!!
    Ja - jag är så STOLT över min pojk, och över mina andra barn!! De har fått allt de behöver för att få en stabil grund att stå på, men de vet också om att det dessvärre inte är en självklarhet för alla. Deras intresse och empati för andra människor, det är en egenskap hos dem som jag värdesätter högt!

• OneAndTwins

Snigelbrev är inte heller fel!!! Det viktiga är ju att han gör något!!!

"Deras intresse och empati för andra människor, det är en egenskap hos dem som jag värdesätter högt! "

Man kan ju ana att du har ett finger med i att de blivit som de blivit... Så fortsätt att vara stolt över dina duktiga barn men spar lite stolthet till dig själv för vad du åstadkommit!!!

• Anonym (mamma)

OneAndTwins: *rodnar*.... men TACK för dina ord, de värmer!!!

• Anonym (*vet*)

nu måste jag fråga igen. jag vet en som fick en anälan emot sig, via mail. hon ville veta mail adressen, men soc säger bara att "nej det är anonymt" och vägrar berätta. Dom har bara via telefon berättat om anmälan, vilket inte ledde till något, MEN borde inte hon ha rätt att veta mailadressen sammt det som stog mer än det dom säger?

• Anonym (mamma)

Jo..jag har fattat det så, att man som förälder har rätt att se anmälan, dvs soc. anteckningar om anmälan kom via telefon, eller om ett brev skickats så har de rätt att se/läsa det och samma gäller mail, rätt att se en utskrift av mailet och då syns ju ansändar-e-mailadressen.

• Nervis

Varför inte bara skicka ett brev per snigelpost? Måste vara enklare?

starkt av honom att anmäla iaf, hälsa honom det...

• Nervis

OM en person ringer in och säger att den vill göra en anonym anmälan får vi inte spåra vem det är. Inte ens om jag skulle råka känna igen rösten på personen får jag ta det som annat än en anonym anmälan.

Osäker på vad som gäller via e-post men det borde vara samma sak. Skillanden är att e-posten blir en offentlig handling på ett annat sätt som personen det gäller har rätt att läsa. Då det är ett dokument. och då står väl e-post adressen där... Men vi skulle aldrig med flit spåra adressen om det står att det är en anonym anmälan. Då är den anonym även om själva dokumentet är offentlig handling för den det gäller iaf.

Som sagt skulle jag rek. snigelpost för att inte riskera att han röjer sig på något sätt. Visserligen skall e-post jämnställas med vanlig post men jag tror ändå att sannorlikheten att det tas på större alvar är större om det är snigelpost. Det hanteras på ett bättre sätt. E-post är ännu inte så vanlight att man får anmälningar på att det är risk att det hanteras felaktigt...

• Anonym (mamma)

Nervis, TACK för svar!!

Svar på tråden Kan man göra en anonym anmälan via mail?