• Yossan

Kan inte sova - v.40. Varför? Fler? Vad göra? :-(

För andra natten i rad har jag omöjligt kunnat sova. Har sovit max 2 timmar.
    Är jättetrött när jag går och lägger mig men kan omöjligt somna. Kroppen är som på högvarv och tankarna bara snurrar. Vrider och vänder mig (så smidigt man nu kan i 9:e mån ) Försöker hitta en bekväm position och känner mig verkligen trött - men inte kan jag då somna inte.
    Bebis sparkar, sambon snarkar - det gör ju inte det hela lättare...
    Uppe och kissat 3 gånger i natt och ätit en macka vid 4.30 - var så hungrig då. Framåt 5 måste jag ha slumrat till en stund och vaknade av sambons väckarklocka kl. 7. Och såhär var det igår natt också! En natt - ok, men flera... Blir ju helt sänkt!
    Vad är det för fel på mig? Varför kan jag inte sova??
    Är det fler som omöjligt kan sova där ute. Hör det till såhär mot slutet av graviditeten kanske? Vad gör ni åt det? Alla tips mottages gärna, är så less på att vara trött men inte kunna få någon sömn!

• Svar på tråden Kan inte sova - v.40. Varför? Fler? Vad göra? :-(
  • Jenny S

Precis så var jag också i slutet av graviditeten.

Jag har funderat på om det är naturens sätt att förbereda en på att sömnen är ett minne blott...
    Nä, jag vet inte faktiskt.
    Men det är ju mkt tankar, känslor och förhoppningar som gärna bubblar upp när man har lugn och ro omkring sig.

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Fru Baby

Jag förstår dig så väl... Jag är i v. 39 (38+0) i morgon. Och jag sover hemskt dåligt jag med. Jag vet inte om det är det här med att kroppen ska "öva" sig på vaknätter som en del säger eller om man har för hög hjärnverksamhet för att kunna koppla av . Testa att ligga svalt, om möjligt öppna fönstret lite om ni inte fryser. Det blev stor skillnad för mig då jag började sova i lite friskluft. Eller vädra ur sovrummet innan ni ska sova. Sen sover jag med en större kudde mellan knäna och en under armen då jag alltid sover på sida. Det avlastar bäckenet och lungorna tycker jag då det är svårare att andas. Här har vi motsatt problem med snarkningarna....jag snarkar och mannen får inte sova. Han sover med öronproppar, han tycker att det är skönt. Testa i alla fall, för det är hemskt då man börjar att ligga och lyssna då den andra snarkar. Ha lite vatten vid sängkanten så att du kan dricka då blir törstig.

Ja, vet inte om jag har fler råd. Hoppas att några kan hjälpa .

• Yossan

Fru Baby >> Tack för tipsen! Jag har svalt i rummet, sover uppallad med en massa kuddar och... och... tycker jag gör allt "som man ska", men det funker ju inte ändå
    Ska prova öronproppar. Snarkningarna brukar aldrig vara något problem annars, det brukar alltid vara jag som somnar först.

Säger till min kropp: Behöver inte öva mig på vaknätter - jag lovar - jag klarar det ändå!

• Gakka

Skulle kunna vara jag som skrivit TS! Har tyvärr inga goda råd, så jag sover lika dåligt som dig!

• Yossan
    snille2 skrev 2007-01-12 10:22:59 följande:
    Skulle kunna vara jag som skrivit TS! Har tyvärr inga goda råd, så jag sover lika dåligt som dig!
    Viist är det toppenkul! *ironisk* Funderar starkt på att prova t.o.m. varm mjölk eller något - det ska ju vara lugnande om man har svårt att sova - men ack så äckligt
  • Gakka

Yossan:

Ja, det är riktigt vidrigt, men om man kan sova av det, så varför inte? Tur att bebben kommer snart (hoppas jag iaf!), så man kan ligga normalt iaf!

• carolina77

Ja trött ät man hela tiden när man inte kan sova, har du försökt sova på dagarna. Det gör jag och jag har 3 dagar kvar till BF.

• Fem

jag har haft det så några nätter nu men inatt pallade min prins upp med kuddar så jag kunde sitta och sova och då fick jag faktiskt nästan fyra timmars sammanhängande sömn. Mycket välbehövligt!

• MrsFunky

Känner precis igen mig. Har BF idag och har haft problem att sova flera nätter nu. Är väldigt trött när jag lägger mig, men kan omöjligt somna. Kan ligga vaken flera timmar i sträck. Undrar varför! På morgonen är man helt slut bara för att man inte får sova ordentligt, men vem vet det kanske är så enkelt att det är kroppen som ställer in sig på mindre sömn. Hur som haver så är det irriterande!
    Hoppas att det ger med sig så småningom.
    BM tyckte jag skulle prova varm mjölk att dricka, men det är ju inte alls gott. Hon föreslog också korsord, men vem har lust att sätta sig mitt i natten och lösa korsord. Inte jag i alla fall, jag avskyr korsord. Tur att man kan sova en stund på dagen ialla fall.

• Yossan

Jag är rädd att det blir än svårare att sova på natten om jag sover på dagen. Men så kanske man inte ska tänka utan bara försöka få all sömn man kan? Åh, less är jag iaf!

• Snuttarna

I vanliga fall så lägger jag mig vid 11 och somnar vid 4-5 och om jag har tur får jag sova till 6.3 då mannen kliver upp. Oftast fungerar det bättre att sova på soffan men det klarar jag bara 1½ timme i taget.

Igårkväll tog jag tre tabletter Neurol och somnade inom en halvtimme (läste lite först). Vaknade två gånger och gick på toa men somnade om på en gång efteråt. Vaknade när mannen åkte på jobbet och somnade om sen. Sov lite oroligt fram till tio och klev upp när hunden tyckte att jag var för tråkig. Skulle nog ha tagit någon tablett till mitt i natten.

Neurol finns receptfritt på apoteket och är ok att ta som gravid, kostar ca 75kr för 100st.

/Snuttarna *bf 28 jan 2007*
  • Hannol

Här är en till som inte sover! Det är så knäckande - jag känner mig helt slut på morgnarna och undrar så hur det ska gå att ta hand om en nyfödd i det här skicket... Men vi får hoppas på ett ordentligt hormonrus då som håller oss uppe!

Skönt att man inte är ensam i alla fall!

• Nynne

Oj, jag tycker synd om er. När började ni sova dåligt? De sista 2-3 veckorna eller?

• Golddigga

är i vecka 38 och det är samma sak för mig....är uppe 2-3 gånger per natt och har så svårt att somna på kvällen och att somna om är värst! Ligger och vrider mig i två timmar...är otroligt trött på dagen och vill gärna inte sova middag, känns som man fölorar dagtid då Men idag somnade jag framför soffan mellan 15:30-17:00 GUD så skönt det var!! Ska nog försöka lägga in det som rutin

• lillamaa

oj, jag är "bara" i v 36 och kan inte sova. kul att veta att de blir bättre med tiden... SUCK!
    jag har börjat sova på dagarna. annars går de inte. jag blir så lätt irriterad och gnällig av mig om jag inte får någon sömn.

• Ebba74

Här är en till som inte sover på nätterna. Som ni ser är ju kl över sju på morgonen och jag har ännu inte somnat... suck. är i v 38 och haft det såhär i ca 2 veckor. Sover dock på dagarna istället men undrar om det är bra? Man har ju liksom vänt dygnet....

Ska man försöka vara vaken på dagarna för att kunna somna på klvällen? VAd säger ni?

• lillchoppa

Det är samma här å jag är i v34(imorgon).
    Har oxå hört att det är kroppens sätt att ställa in sig på ett barn.Det tips jag har är att sova på dagen!Jag gör alltid det och det är ingen skillnad på om jag inte gör det.Jag sover dåligt ändå!Lyckligtvis är det inte lika hemskt med sömnen när man har bebisen.Genom att när man ammar har man mer djupsömn och klarar sig på minimal sömn!När jag ammade sonen kunde jag ha sovit en timme i sträck på en hel natt men jag orkade ändå hålla min vaken på dagarna!

• jasminen

Kan kamomillte vara nåt?
    Vet inte hur det är då man är gravid-tycker det borde va ok.
    Kamomill är ju avslappnande..jag dricker det då jag slutar nattjobbet för då har jag svårt att svänga dygnet igen och till pojkarna då de är för mycket "upp i varv".

Svar på tråden Kan inte sova - v.40. Varför? Fler? Vad göra? :-(