• Maria73

** Höstmammor i Linköping - del 7 **

Allergilista:

Ligre: mjölkprodukter,sojaprodukter, nötter/mandel/jordnötter, morot och jordgubbar och stenfrukter dvs äpplen, päron etc.
    Criwi: Nötter, mandel, kokos, blå vindruvor, persika, kiwi
    Fröken: Nötter (ej mandel o jordnötter), nypon
    Linfre: Mjölkprodukter (så länge hon ammar)
    Songbird: Alla nötter, mandel, plommon, persika, aprikos, nektarin, kiwi
    Maria73: Kiwi

• Svar på tråden ** Höstmammor i Linköping - del 7 **
  • Ulle 74

Jag skulle tro att det faktiskt är tråd nr 7 precis som det står i trådrubriken.
    varje tråd i tre månader * 7 = 21 mån
    Backar vi 21 mån kommer vi till april 2005 och det borde ju stämma rätt bra

• Tezz80

åååh, bra att du startat ny tråd Maria, jag var inne som snabbast i morses och såg att den gamla var stängd men hade inte tid att starta en ny.

Från och med idag så räknas Saga som inskolad... det tog sin lilla tid eftersom det kom sjukdomar och jul + nyår ivägen. Vi bestämde att hon tillsvidare ska gå fyra dagar i veckan istället för tre, från strax efter åtta till strax efter tolv. Då hinner hon dit till frukost och hämtas direkt efter lunchen, så får hon sova hemma. Torsdagar kommer hon vara ledig, så på torsdagar vill vi fika eller gå på CityK framöver Sen kan vi ju alltid fika på eftermiddagarna de andra dagarna när Saga vaknat.

Nina; vad jobbigt att Emma fortfarande är dålig, hoppas att antibiotikan verkar snabbt. Skönt att de gjorde en ordentlig undersökning och tog er på allvar så att hon äntligen kan bli frisk nu. Tycker synd om er!

• fröken

Aha, en ny tråd, igen. Vad fort tiden går horrni

Nina, hoppas Emma kryar på sig ordentligt nu!

• ligre

Fröken: Tack för dina mattips...glömde skriva förrut när du skrev kassler varvat med ananas så blev jag alldeles nostalgisk... det var nämligen min favoriträtt som barn och önskade den alltid till min födelsedag. Men min mamma gjorde ett chilitäcke med vispgrädde o majonäs och sedan ris i en skål med paprikapulver strött över...det är 70-tal för mig .

Har ringt till förskolan och vi ska besöka dem på måndag...får hoppas att den rätta magkänlan infinner sig. Trevlig i telefon var hon och det är ett stort +.

"Meja vår Meja...vår söta lilla tjejja!"
  • StinaTina

Jo, börjar Emma bli lite fartig igen. Hon har inte kräkts på 1 ½ dygn
    (sen i onsdags kväll)
    Första dosen pennicillin (stavnng?) gick utan vidare ner i morse.

Vi har pratat M och jag och det visade sej att vi hade rätt. Vi tyckte att den första läkarens utlåtande var "fel" men gav honom en chans, går ju inte att dissa nåt utan att prova först.
    Vi hade ju redan förstått att det var något annat än magsjuka.
    Nu sitter jag och väntar på att läkaren ska ringa för att kolla hur Emma mår
    Hon satte upp en tele-tid, bara för att "kolla läget". Om Emma fortfarande kräks och är lite slö så hade vi nog blivit skickade till us idag.

När man kräks så mycket och ofta som Emma gjorde så "stannar" tarmarna. Maten som processas i magsäcken tar inte tarmen imot utan det har ingenstans att ta vägen och då kommer det upp! Det är därför hon har fortsatt att kräkas, nu ser det ut som om tarmen har kommit igång lite igen.
    Vi tar det fortfarande lungt med mat, det är skon-kost som gäller. Ingen stekt mat och inte massor av kryddor. Vilket har resulterat i att hon inte äter!
    Fruktsoppa och macka går ner.

Linda. G skönt att läsa att vi inte är ensamma i pyjamas

• mysan1970

Ligre: Mysigt med date. Alltid trevligt att spendera lite tid på tu man hand.

Nina: Usch hoppas hon kryar på sig nu hon fått medicin

Lena: Å det låter som om ni haft det jättebra. Är också avis, skulle sitta skönt med en resa just nu..

Här kommer mitt lätta recept med 3 ingridienser!
    skär kycklingfileer i små bitar och stek dom
    sen slänger ni ner creme fraich och hela tärningar av hönsbuljong voila klart! Hur starkt ni vill att det ska smaka reglerar ni med hur många buljongtärningar ni lägger i.
    Den är supergod och jättelätt att göra

Ha en trevlig helg tjejer
    Kram Sonja

• ligre

Fröken: Aj då...då skrev jag fel då var det Malins recept. Men nostalgisk blev jag i alla fall...ska nog ta o göra kassler i ugn någon dag.
    Ikväll blir det  lax och risotto på menyn...se om det passar lilltösens smak(men hon diggar sin mammas mat otroligt mycket...en eftermiddag blev maten försenad och hon fick barnmat på burk istället.  Hon satt och petade medan jag försökte bli klar med ugnsfalukorven o potatismoset. Meja tittade med stora ögon och smackade när jag provsmakade en potatisbit föratt se om den var färdig. När maten var klar fick hon den istället....o Mmmmmmums så gott det !
    Bättre betyg kunde jag inte ha fåttSkrattande).

Svar på tråden ** Höstmammor i Linköping - del 7 **