• AlexandraK

Pizzadeg?!

Hej svej alla glada!

Hur gör ni er pizzadeg? Hur länge jäser den? Tack för svar!

• Svar på tråden Pizzadeg?!
  • Carbonara

Hej hopp!

Har inte receptet här för jag är på jobbet, men jag brukar göra efter det receptet som finns i vår kokbok fast jag byter ut oljan mot olivolja och så brukar jag smörja formen med olivolja.

• Vilmas Mamma

Jag vet att det finns recept med bakpulver i, så slipper man jäsa. Tyvärr har jag inget själv.

• JCA

1 pkt jäst
    4 dl ljummet vatten
    1 tsk salt
    1 msk olja
    1 l mjöl

Rör ut jäst och vatten. Tillsätt saltet och oljan. Rör ner mjölet.
    Låt jäsa i 30 minuter innan du bakar ut det på en långpanna.

Detta blir en botten till panpizza, men vill man inte ha den så tjock kan man halvera mängderna eller göra två

• Juniphé

1 pkt jäst
    ca 5 dl vatten + 2 msk god olivolja (fingervarmt)
    1 tsk salt
    ca 3 dl vetemjöl resten dinkelsikt ()och med resten menar jag att man tillsätter mjöl tills degen precis blir "okladdig" )

• Juniphé

ojj... jäsning
    Jag låter alltid degen jäsa till dubbel storlek och det brukar ta runt 35-40min

• josefsmamma

sen kan jag tipsa om att ha i lite oregano i degen ... supergott!!!!

• Bibabba

3 dl mjöl
    1½ tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    50 g margarin
    1 ägg
    3/4 dl mjölk

Kör i matberedare, häll bara i lite mjölk i taget till rätt konsistens. Behöver inte jäsa.
    Man kan med fördel byta ut lite av mjölet mot ett grövre mjöl.

• Marlene B

Köper färdig degrulle med tillhörande tomatsås, det blir supergott och enklare än så kan det inte bli!

• Bibabba

Går att göra utan matberedare oxå, men det blir mkt kladdigare då.

• Duva

CloudBerry:

Den köpte jag med,visst var det smidigt, men den luktade lite konstigt...men jag vågar inte skriva vad den luktade...

Men den var jätte god då den var bakad och så.

• AlexandraK

J*kla matberedare... *suck* Har ingen pli på den. Blir väl att använda nävarna som dom gjorde förr. *haha*

• Lantisen

Åhh jag har ett kanon tips..Nåt som vi gjorde på en lunchrestaurang där jag jobbade för att få degen extra god. Receptet är så här:

50 g jäst
    5 dl vatten
    2 msk olja
    1 tsk salt
    13-14 dl vetemjöl

Inget särkilt egentligen med receptet men det som gör degen perfekt är hur man jäser den.
    När degen är färdigblandad brukar jag dela upp den i 4 bollar som jag lägger på en bricka med lite pudrat mjöl på brickan och sen blöter jag en bakhanduk i kallt vatten och kramar ur så att den endast är fuktig. Sen lägger jag den över bullarna och ställer in hela i kylen och låter allt "Kalljäsa" i ca 1 timme. (Det räcker med 30 min fast den blir finare om den får jäsa en timme.
    Sen är det bara att ta bort handduken och kavla ut till pizzor. Genom att man kalljäser blir degen hållbarare och går därför få ut till en tunnare botten. Och då blir pizzan lite "krispigare" som köpe pizzor är..

ja ett litet tips bara.....

Victors mamma
Svar på tråden Pizzadeg?!