• Wallstone

Hur ska jag orka??

Tjofsen skrev 2007-01-13 13:09:12 följande:
    Du borde definitivt inte ha honom där under din graviditet om det är så att han får utbrott som du kan ta skada av. Han får helt enkelt vara hos mamma, gå på samtal där Thy skrev som tips och sen komma tillbaka när han rett ut sitt problem.
    Men problemet lärju inte försvinna för att man skickar iväg barnet? Sådana här saker är ALDRIG barnets fel, det är vi som vuxna som ska se till att barnen mår bra, och att hela familjen fungerar, för ALLA medlemmar!
    Jag tycker att du TS ska ringa BVC och be om rådgivning, det kanske vore bra att ni fick prata med ett proffs,en familjeterapeut eller en barnpsykolog. Att han gör som han gör, beror ju på något, han reagerar ju på något som han tycker fel. Hjälp honom att hitta rätt istället för att skicka iväg honom från familjen!
    Det är synd om den som inte kan sova.
  • Wallstone

Ja, men den konsekvensen måste de vuxna ge tillsammans i SITT hem, det löser inget att skicka bort barnet. När han kommer tillbaka är ju situationen fortfarande den samma.

• Wallstone

Om barnet bor med TS och sin pappa, är det de som bestämma i sitt hem, inte mamman. Hon lever ju inte med dem,hon har sina barn varannan vecka.
    I mammans hem får mamma lösa det som rör henne och hennes liv, i pappas hem får pappa och hans sambo/fru lösa det som rör deras. SOm jag ser det, har pappans ex inget med deras nya familj att göra. De är de två som lever ihop som ska lösa sina problem.

• Wallstone

Ja, men samtidigt är det ju inte henne det rör? Det är inte hennes familj som har dessa problem. Och varför ska inte mamman gå med till BVC? Det kan hon ju göra i alla fall. MEN mamman är inte ansvarig för de problem TS har i sin familj.

• Wallstone

Men det är ju just det de inte är!!
     Mamman och pappan är skilda, de är ingen familj längre. Nu är det TS och pappan som är en ny familj, och således de som ska sköta det som rör deras familj. Det är DE som ska stå enade nu, så att man tydligt visar barnet vad som gäller i den nya familjen.

• Wallstone

Men då kanske styvmamman ska resa bort ett tag då?

• Wallstone

Varför ska barnet skickas iväg från sitt hem?
    Nej, TS och hennes man måste jobba på att få barnet att känna sig delaktigt i deras nya familjekonstellation, och det ska de göra tillsammans med barnet.Något annat kommer inte att fungera.
    Tänk dig själv: Pojken har bott med sin mamma och pappa. De skiljer sig. Pappa träffar ny fru, pappa skaffar nytt barn.
    Tror du inte att han reagerar som han gör eftersom det händer massor med nya saker i hans nioåriga liv,som han inte kan påverka, och inte heller vet hur han ska hantera?
    Att skicka iväg honom kommer inte lösa någonting, eftersom de kommer att kvar samma problem när han kommer tillbaka. När ett barn reagerar på det här sättet, är det något som verkligen är fel, och TS och hennes man är vuxna och ska lösa detta. Det är deras ansvar.
    Om man inte låter honom komma hem till pappa som vanligt, så signalerar det i mina ögon att "Det är du, grabben, som är problemet" och så får man inte göra mot barn.

• Wallstone

Det kan ju också vara så att pappan behöver vara mer aktiv för att lösa konflikten, TS ska ju inte dra det lasset ensam. Hur mycket har pappan försökt lösa problemet?

• Wallstone

Ja, han måste nog ta tag i det. Det är ju hans son, som ska må bra.

Svar på tråden Hur ska jag orka??