Kobje -> Nej, jag tror inte hon envisas med att vilja träffa barnen för att hon vill ha en relation med dem. Med tanke på vad hon sagt till mig och hur hon agerat inför barnen så tror jag snarare att hon vill vara med för att markera för barnen och mig (speciellt för mig) att han är hennes nu. Hon är vansinnigt svartsjuk vilket hon själv talat om för mig. Hon och pappa har alltid hållit varandra i händerna när de varit här, ofta har hon suttit i knät på honom och på senaste vuxenkalaset ställde hon sig plötsligt upp och när alla tystnade och tittade på henne (det såg ut som hon hade tänkt hålla tal) böjde hon sig över pappan och gav honom en djup och lång tungkyss. Enligt barnen är de inte alls speciellt kärvänliga när de är hemma hos sig och bara barnen är där. Så jag kan inte tolka det som annat än en demonstration. Utstuderat elak och illasinnad tror jag inte heller att hon är. Hon tycker säkert att hon gör rätt och ställer rimliga krav utifrån sin egen synvinkel på saken. Barnen tycker inte att det är rätt och rimligt, jag tycker inte det, farmor, farfar, tre fastrar med familjer, mormor och familjerätten tycker inte heller det. Sanningen är subjektiv men i det här fallet är det barnen som drabbas vilket hon backa för. Det är först och främst barnen umgänge med sin far - inte barnens umgänge med hennes make.
Barnen har tänkt över mitt förslag och beslutat att de inte vill ha henne i sitt hem överhuvudtaget så det är ingen risk de kommer att såra henne verbalt. Hur det än blir så sänker vi oss inte ner på deras nivå för vi kommer aldrig att utsätta någon för livsfara...
Tillbaka till ondska. Jag har sagt till barnen att det som mår illa gör illa så hur dåligt barnen än mår över hur pappa och styvmor agerar så ska de veta att det förmodligen beror på att pappa och styvmor själva mår ännu sämre. Jag har faktiskt pratat med pappa och föreslagit att de ska gå i familjeterapi tillsammans eftersom deras förhållande verkar vara baserat på svartsjuka och klängighet och har en negativ inverkan på umgänget barnen. Det var inte så populärt... Han slängde på luren och i nästa sekund ringde frugan och berättade i upprörd ton att de minsann älskade varandra mer än normala par gör... Det var förresten vid ett tillfälle då det också var bråk om hon skulle följa med eller inte. När han fortfarande kom och hälsade på barnen så turades de om att välja vem pappa skulle ha med sig. Varannan gång fick pappa ta med sig vem han ville och då följde givetvis styvmor med, och varannan gång fick barnen välja om de ville ha pappa ifred eller träffa syskonen och eventuellt styvmamman också. Detta var en överenskommelse mellan barnen och pappa som han hade gått med på (det var skrivet kontrakt dem emellan) men tydligen föll det inte i god jord hos frugan för ibland följde hon med trots att barnen inte ville och ofta ringde pappa och tjafsade om det med mig.
Den här gången, när jag föreslagit familjeterapi och hon ringt upp, påstod hon att deras dotter, då 5 år, inte ville komma om inte mamman också fick komma. För att bevisa det höll hon luren mot dottern och sa "Säg att du inte vill följa med om inte mamma får" varpå barnet snällt upprepade "Jag vill inte följa med om inte mamma fål". Jag sa att jag respekterar banets vilja och att hon naturligtvis inte ska följa med om hon inte vill men att jag hoppades att styvmoder klargjorde för sin lilla dotter att det också skulle innebära att hon bara skulle kunna träffa sina syskon hälften så mycket som hon hittils gjort. Efter ett långt samtal (typ 3 timmar) med styvmodern hade hon lugnat ner sig, sa att hon tyckte jag var mycket trevlig, att det varit så skönt att få prata av sig, att hon accepterade att mina barn inte såg henne som en naturlig del av umgänget med pappa och att dottern naturligtvis ville följa med pappa och träffa syskonen även i fortsättningen.
*suck*
Barnen är oftast storsinta, de har varit det i alla år och har varit artiga och vänliga mot henne. Men nu är det barnens kalas, hemma hos barnen. De tycker att hon skulle förstöra det fullständigt med sin närvaro. De säger att de hellre ställer in än att stå ut med att hon kommer. Julaftnar, småsyskonens kalas och då de träffas i andra sammanhang håller de god min. På famors födelsedag ställde styvmodern till med världens scen, började böla och skällde på farmor och sa att hon kränkt henne djupt eftersom hon bjudit mig och barnen på sitt kalas. Jag och barnen gick undan och höll även då god min. Packade bara ihop våra saker, tackade för oss och åkte. Farmor (stackars farmor) ringde sedan och skämdes över sin svärdotter... Nu är det styvmammans tur att backa.
Jahapp, då har jag skrivit en roman igen då...