Styvmamman from hell
Lång historia i kort version;
Ex-man, riktig toffel, vi bråkade aldrig, han träffade ny för åtta år sedan, hon svartsjuk och manipulativ, ex-maken som förbytt, barnen kände sig särbehandlade när de var där och ville inte vara där mer, jag tyckte de skulle det ändå, får höra att pappan skjutsar barnen i bagageutrymmet när han skjutsar hem dem för att nya frugan och två nya barn ska kunna följa med (fastspända såklart) och se att vi inte gökar bakom ryggen på henne, att nya frugan skickar barnen (bara mina barn) till sjö för att bada innan de är simkunniga, att när pappa, nya fru och nya barn äter pizza så får mina falukorv och potatis, att mina barn måste gå och lägga sig tidigare än syskon trots att de är 6-7 år äldre etc etc.
Bestämmer då att pappa får komma till barnen och träffa dem istället för att barnen ska riskera liv och lem och må dåligt hos pappa. Efter att pappa ofta tjafsat med barnen innan han ska komma och barnen blivit nekade att komma på lillebrors kalas beslutar barnen att de inte ska träffa pappa mer förrän han börjar behandla dem bättre och visar att han bryr sig om dem. Barnen hör inte av pappa på drygt ett år trots att jag frågar honom flera gånger om det inte börjar vara dags att lappa ihop relationen.
Så jag kontaktar familjerätten. Det bestäms att pappan ska umgås med barnen några timmar var tredje helg. Barnens enda krav så långt är att de ska slippa träffa styvmodern som de avskyr över allt annat. De känner att det är hon som ligger bakom pappans nya attityd mot dem. Familjerätten tycker att det låter rimligt. Pappan träffar barnen två gånger med fem veckors mellanrum. Sista gången var i början av december.
Nu fyller barnen snart år. 14 och 13 blir det. De har bjudit släkten på "vuxenkalas" men pappa vägrar ta med sig småsyskonen och komma ifall inte nya frugan får komma också. "Väljer ni bort henne så väljer ni bort mig" sa han igår.
*suck*... Vad ska man göra? Dagen efter kalaset har vi inbokat ett nytt möte på familjerätten där vi ska utvärdera umgånget som varit sedan första mötet i oktober... två gånger alltså. Önskar att styvmodern kunde glömma reflexerna inför kvällpromenaden och träffa en bred långtradare på en smal väg...
Ville bara gnälla av mig.