Föda i v33
Hur mycket hjälp behöver ett barn som föds i den veckan o framåt?
Hur mycket hjälp behöver ett barn som föds i den veckan o framåt?
Fick mina tjejer i vecka 34+5 och den ena behövde hjälp med andningen, de sola och låg på värmebädd, de skulle ha legat i kuvös med det var fullt. Varför undrar du?
Ja e i vecka 33 idag och har en massa samandragningar o även öppnat mig lite, så dom säger att det finns en stor risk att bebis inte kommer stanna i magen länge till.
ella föddes i 35+3 men mognadsmässigt v 33 hon hade cpap, sond och solade det tog 6 veckor innan hon ammade. Hon var ganska svag och klen de kontrollerade magen och hjärta många gånger med UL. Hon vägde 1980 och var 44 cm nu som vilken 2½ åring som hellst dock lite liten men hon ahr inte så stora föräldrar låg 2 veckor på neo ingen hemssjukvård men det slapp vi endast för jag gav henne flaska hade jag väntat på amningen hade det tagit 6 v som sagt
Min kille är född i v. 33+3 han behövde bara värmebädd och sond för matens skull, och sola, han fick gulsot, låg på övervakning i två dagar sen blev han flyttad till tillväxt rum. va hemma med hemsjukvård efter 10 dagar på neo. Han är nu 3 månader okorrad tid.
Min dotter föddes inte i v 33 utan en vecka tidigare, men jag svarar ändå om det är ok..?
Emilia behövde endast ligga på värmebädd och sen solade hon i 2 dygn, dom satte sond på henne men det hade inte behövts egentligen. Hon tog bröstet och sög kanonbra redan inne på förlossningen. Dom satte den för att dom var rädda att hon inte skulle orka amma fullt redan från början. hon vägde 2010g och var 42 cm när hon kom.
Nu är hon 14 månader, igår, och hon har haft 2 förkylningar, det är allt.
Hoppas det går bra för dig tjejen, och försök att inte oroa dig för mycket. Dom är jätteduktiga på förlossningen och på Neo!
Skriv gärna och håll oss uppdaterade om hur det går för dig!
Lycka till!
Kram!
Min son är född v33+0. Han behövde bara ha sond i en och en halv vecka sen ammade han. Fick sova på värme bädd efter två dygn i kuvös och solade han med, annars så klarade han sig själv. Men övervak har de alltid tom v 35, dvs mätare som läser andning och hjärta. Vi bodde på neo på sös avd 61? I två veckor och blev utskrivan efter nästan 4, fick åka hem på permiss efter 2,5 vecka. De på neo var helt fantastiska och tiden därifrån bär vi med oss med värme. Lycka till!
vår tjej föddes i v.32+6 och vägde då 1420g och var 39cm lång. Hon mådde ganska så bra när hon kom, hon låg i kuvös de 2 första dygnen för att behålla värmen sen låg hon i vanlig säng m värmemadrass. Hon fick sola ganska så mkt den första veckan. Hamnade på lättvård redan efter 4 dagar... Hade övervak för att kolla hjärtat i bara några dagar då allt var så bra m henne, men suturationsmätning i ca 1,5 vecka... Vi åkte hem efter 2 veckor och fortsatte sen m hemsjukvård i ytterligare 10 dagar. Hon åkte hem med sonden men den åkte ut redan efter 1 vecka då amningen gick så bra.
Tack för alla svar. Jag hoppas att bebis vill stanna kvar i magen ett par veckor till.
Det beror på barnet. I v 33 brukar de klara sig bra men hur mycket hjälp de behöver beror på dem. Lycka till!
Nu är lilla Mira här, hon fööde den 15/1, i v 32+3. Allt gick bra och Mira mår bra. Hon ligger i en vanlig säng med värmemadrass med lite syrgas.
åhh grattis till tjejen! skönt att allt gick bra för er och att hon mår så bra
Tezzzzz: Grattis till flickan! Va gott att hon mår bra!
Grattis till tjejen, lilla Tuva föddes i vecka 34+ 5 och hade bara värmesäng och sond, allt har gått hur bra som helst.