• Anonym (vännen)

borderline+psykoser

Min kompis har borderline och får även psykoser emellanåt. Är detta vanligt förekommande om man har borderline? Ni som har detta,brukar ni också få psykoser?

• Svar på tråden borderline+psykoser
  • kozzan

psykoser är rätt vanliga om mam inte har rätt medicinering och det är svårt tt veta vilöken och hur mkt de ska ha...

• Anonym (vännen)

Hon har ätit massor av olika mediciner genom åren,och nu har hon några som funkar rätt bra på henne,dock får hon små psykoser då och då trots antipsykotisk medicin.

tack för svaret.

• kozzan

det är jättesvårt att komma ifrån och det är rätt ofta som personer med borderline trixar med sina mediciner för de inte riktigt förstår hur sjuka de är. många patienter jag träffat får jättejobbigra psykoser även fast de vart sjuka i över 30år ¨medans vissa mår jättebra i fleraår...

• Anonym (vännen)

ok, tack så hemskt mycket för informationen.

• kozzan

varsågod... det finns säkert en del att läsa om bordeline på typ vardguiden.se om du är intressead...

• Anonym (vännen)

En liten fråga till bara, när man är inne i en psykos,är man medveten om att man har en psykos eller som hon kan känna sig förförljd,kan hon då ibland tänka "det är nog psykosen"....kanske en dum fråga men är lite nyfiken,vill liksom inte fråga henne för mkt om det.

• Anonym (vännen)

tack ska gå in och läsa där.

• kozzan

problmet med en psykos är att personen inte är medveten om att den är sjuk. det finns nåt som kallas för neuros oxå och då är man medveten om sitt tillstånd. det är ganska vanlöigt att man blir paranoid när man har borderline opch är inne i sina dåliga perioder. de kan tro att de är förföljda, har råttor i blodet så de mmåste skära sönder sig för att råttorna ska rinna ut, de kan klippa av sig allt hår för de tror att det är förgiftat osv. kan nästan svära på att hon inte tänker att det säkert är psykosen men när hon fåt hjälp och börjar komma ur den kan de flesta spegla tebax och förstå att de dem trott inte vart sant,,, viss har konstanta paranoida tankar men då är de oftast lite lindrigare... det som är så svårt med borderline är att det är så olika från person till person

• emmye

Jag har borderline och har även fått en del psykoser,även fast jag har ätit antipsykotsik medicin.

Vet ej om det är vanligt att få psykoser om man har borderline,min läkare har inte sagt något om det.

• kozzan

emmye- det där är ju så olika. vissa får psykoser titt osm tätt och andra nästan aldrig...de flesta som får regelbundna injektioner klarar sig alltid bättre än de som tar vanliga tabletter... de kan man inte glömma

Svar på tråden borderline+psykoser