• Smülschen

Kan inte äta...

Hjälp. Jag kan inte äta något utan att må illa. Kräks jätteofta upp minsta lilla. Det enda som stannar kvar är Sempers Näringsdryck, ibland kan jag få i mig lite välling eller mjölk. Är i v. 34 och har gått upp 4 kg. Blir bara smalare medan magen växer. Min magsäck känns stor som en hasselnöt och så fort jag sväljer något vill det bara upp igen. Dels därför att jag mår illa och dels därför att det bara trycks upp igen i form av sura uppstötningar... Bm tjatar på mig att jag ska äta lite och ofta och det gör jag, men snart funkar inte det heller längre. Bebisen växer i alla fall och är bara 6 % under genomsnittet, så det är fullt normalt. Äter lite varannan timme för att jag måste, men det här är helt enkelt så fruktansvärt odrägligt... Blä. Någon som känner igen sig och/eller har några tips?
    Kräkfia/Smülsch i v. 33+1

• Svar på tråden Kan inte äta...
  • tjips

Gör som man gör när man är magsjuk - drick så mycket du kan, tex avslagen coca-cola. Om du får upp det också så testa med bara ett par matskedar i taget och OFTA, kanske var tionde minut. Hoppas att du får igång magen igen :)

• Smülschen

Tack tjips! Coca Cola är nog inte så bra, men jag antar att jag verkligen måste äta LITE och OFTA, typ en matsked i taget var tionde minut som du säger. All stekt, sur, fet och kryddad mat går bort helt. Så det blir väl kycklingbuljong skedvis var tionde minut.... Kul... (ursäkta gnället, men det här är bara så jobbigt) Längtar tills magen sjunker lite så jag kan börja andas och äta lite igen...
    Ingen annan som känner igen sig?

• snutti

Ät det du kan, spelar ingen roll om det är nyttigt eller ej, försök verkligen få i dig vätska...

Hoppas du blir bättre snart, Kramiz

• kanelia

Kör på näringsdrycken ett tag, har också haft sådana problem och enda man kan göra är att försöka få ner lite av det som vill stanna kvar. För mig var det pepparmyntste och skorpor som jag doppade i teet, tog dock en sådär två timmar att få i sig en skorpa men men..

Hoppas att det blir bättre snart!

• Dessan

Känner igen mej!! Kanske har jag tur och mår något bättre, för jag kan äta, men sen får man lida efteråt!! Halsbränna och sua uppstötningar dygnet runt , vaknade inatt av att munnen var full med magsyra huuua...
    Blir tokig på det här snart!! Gaviscon funkade ett tag, men sen ett tag har de ingen effekt... Måste finnas nått annat som ger bättre effekt.
    Känns inget kul alls!!

Dessan v 34

• Kattii

Känner igen mig också...
    Testa med yoghurt, det får iaf jag behålla.. Gröt och olika soppor fungerar också. Men som sagt, ät små portioner och ofta.

• kanelia

Dessan - har du testat rennie och gaviscon tillsammans?

• Smülschen

Jag ska fråga om Losec nästa gång jag träffar doktorn. Kanska kan vara något... Någon som testat?

• Nikki75

Äter du järntabletter? I så fall KAN det vara dem du inte mår bra av. Jag säger inte att det är så, bara att det kan finnas en möjlighet. Jag mådde nämligen illa under några veckor för ett tag sedan, men det var visserligen inte jämt utan kom och gick mer. Däremot tyckte jag att det blev mer och mer för varje dag som gick till slut. Det sista mådde jag jätteilla och hade ingen matlust alls utan fick tvinga mig det lilla som jag kunde. Kom sen underfund med att det kunde vara järntabletterna som framkallade detta (Åt Niferex), så jag slutade med dem för att kolla, och det blev stor skillnad. Mår inget illa längre. Har börjat äta Hemofer istället som visserligen inte är alls lika starka som Niferex, men de är mycket snällare mot magen. Var hos BM i torsdags och pratade med henne om detta, och hon sa att det inte är ovanligt att man mår illa av just järntabletter, och eftersom jag har ganska bra hb just nu och snart ska föda, så tyckte hon jag skulle sluta äta niferex. Bara ett tips till dig. Roligt om det kan hjälpa, för det är jobbigt att gå och må illa och inte kunna äta.

• lurksmulan

Jag har (peppar peppar) inte mått illa sen i början av grav, men då kräktes jag oavbrutet i 10 veckor så jag vet ändå hur det känns.
    Det jag levde på då var varma koppen och nyponsoppa. Varma koppen är rätt bra för då får du i dig lite näring och du kan variera dig lite ibland. Annars är soppa bra, typ mexicanasoppa.
    Det är hemskt, men efter ett tag väljer man mat efter vad som är lätt att kräkas eller inte.
    Försök hitta någon form av soppa eller buljong du kan få dig. Ät bara sånt du verkligen är sugen på (vilket inte är mycket kan jag tänka mig) och oroa dig inte för bebisen. Den klarar sig, det har ju din bm sagt också.

Hoppas du mår bättre snart!

• Smülschen

Tack Nikki75! Som tur är ska jag till doktorn idag och jag ska passa på att fråga. Har ätit Niferex sedan v. 16 och har inte känt något obehag av dessa tidigare, men det kan kanske komma helt plötsligt?

Annars har jag verkligen börjat anpassa kosten. Tvingar maken att koka fisk och göra köttsoppa som jag äter skedvis. Stackarn, han som helst vill ha falukorv och bacon och sånt, men jag tål inte ens doften... Får fortfarande sura uppstötningar, men inte på samma sätt som om jag hade ätit fet eller stekt mat. Undrar just hur det ska gå i jul... Får väl äta varannan knäck varannan gaviscon eller nåt, för vad är julen utan knäck???

• Smülschen

Åh, tack lurksmulan också! Men, usch, varma koppen får mig att rysa... Det är väl mest det där att magsäcken blir full efter typ två matskedar, sedan svämmar den liksom över... Ööörk... Kan bara få ner sånt som i princip inte smakar nåt.

• Laurencia

Låter hur jobbigt som helst. Har inga bra råd att ge. Har haft turen att inte må så illa under den här graviditeten. Cola är väl inte så bra pga koffeinet men försök att äta lite och ofta som du själv skriver. Hoppas verkligen det blir bättre, Skönt att barnet växer som det ska iaf. Lycka till!

Ang. Losec....Jag äter Losec pga problem med magen redan innan graviditeten. Tycker verkligen dom är guld! Har provat massor av andra innan men inget har funkat helt. Losec är dessutom ok när man är gravid. I bland kan jag få ta en samarin ex. när vi ätit julbord eller annan fet mat. Om magen börjar krångla mer längre fram i graviditeten tänker jag kolla med läkaren om det går att öka dosen.

• Nikki75

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Jag märkte inte heller ngt obehag av järntabletterna först. Det smög sig liksom på mer och det var därför jag inte fattade att det var dom som var felet först... Usch, jag lider verkligen med dig. Inget kul att må illa. Skriv gärna och berätta vad doktorn sa, för jag är lite nyfiken. LYcka till!

Svar på tråden Kan inte äta...